۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۶۵۵۲۹
ریییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

مقدمه ورود اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی ها فراهم شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شرایط موجود را برای ورود اندیشمندان به عرصه های نظری تصمیم سازی در کشور مناسب ندانست و عنوان داشت: باید مقدمه ورود اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی ها فراهم شود.
مقدمه ورود اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی ها فراهم شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صادق واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سخنرانی خود با عنوان "علم و پیشرفت" با بیان این که اولین بار است که اندیشمندان به صورت مستقیم وارد حوزه های اجتماعی و اقتصادی کشور در سطح کلان می شوند و این ورود، به تدریج یک گفتمان عمیق و گستره خواهد شد، اظهار داشت: امروز صدها اندیشمند حوزوی و دانشگاهی و جوانان پویا در برگزاری این کنفرانس فعال هستند.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تاکید بر این که در کم تر جامعه ای مشاهده کرده ایم که جامعه ای پیشرفت کرده باشد ولی علم در آن نباشد اظهار داشت: در کل تاریخ پیشرفت علمی و پیشرفت کلی همواره همراه و همگام بوده است و اگر چه شاخص های پیشرفت کلی و علمی با هم متفاوت است اما اگر با نگاه کلی بررسی کنیم می بینیم که کشورهایی که از جهت صنعتی پیشرفت داشتند، در کنار این پیشرفت صنعتی، پیشرفت های علمی نیز در آن کشور پیگیری شده است.

 

وی افزود: در دوارن شکوفایی تمدن اسلامی این همراهی را نیز مشاهده می کنیم و می بینیم که وقتی دیوان اداری در اوج نظم و شکوفایی خود بوده است، افراد دانشمند و عالم نیز در آن جا برجسته و در جامعه مطرح بوده اند.

 

واعظ زاده با بیان این که شاید برای اولین بار ما در جامعه خود در شرایط خاصی هستیم که تا حدودی با سایر کشور های پیشرفته صنعتی متفاوت است، گفت: در توسعه در غرب، علم و کالاها و خدمات جدید همپای هم پیش رفتند، اما این پیشرفت همزمان در کشور ما رخ نداده است.

 

این اندیشمند با اشاره به این که " این که اقتصاد جلو برود و کالا و خدمات جلو بیایید بخشی از پیشرفت است" اظهار داشت: شاید بتوان گفت که اولین بار است که در تاریخ معاصر ایران دنیا با حیرت تمام با دستاوردهای علمی ما مواجه می شود.

 

وی با بیان این که ما در قبل انقلاب و بعد از انقلاب از فکر و فرهنگ برخوردار بودیم ولی کم تر انعکاس جهانی داشته است ابراز داشت: امروز برای جهانیان سوال است که ایران که یک کشور جهان سوم است چطور توانسته است این طور در تولید علم در دنیا وارد شود.

 

واعظ زاده جویای علم بودن ایرانی ها و تأکید بزرگان دین و اهل بیت به کسب و تولید علم و رهبری مقام معظم رهبری را از علل رشد علمی کشور در دهه اخیر دانست و عنوان داشت: هیچ کس در دنیا اقتصاد ایران و امور اجتماعی و فرهنگ ما را پیشرفته حساب نمی کند و ما در این حوزه ها مشکلاتی داریم و علی رغم رشد در بخش علمی در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ رشدی که باید رخ نداده است.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که به نظر می رسد ما باید راه جدیدی را برای حل این مشکلات پیدا کنیم، بیان داشت: اگر به مدل های موجود برای توسعه نگاه کنیم، اقتباس از مدل های موجود به تنهایی کافی نیست و باید از همه این ها استفاده کرد و مبانی فرهنگی، اجتماعی و دینی به حمایت از این ها بیاید تا الگو و مدل مناسبی دست پیدا کنیم و این کار نیاز به نظریه جدید دارد و برای هر عملی نیاز به نظریه ای است و امید است که با نظریه ای جدید در کشور متناسب با ویژگی های جامعه ما شرایط رشد و پیشرفت در سایر زمینه ها نیز میسر شود.

 

وی با تأکید بر این که روش علمی در تولید علم نقش اساسی داشته است و دانشمندان ما با روش علمی به تولید علم دست پیدا کرده اند، گفت: روش علمی می تواند به سایر بخش های اجتماعی و فرهنگی و اقتصاد تسری پیدا کند و اتقان در کار که مورد تاکید معصوم است و حضور اندیشمندان در تصمیم گیری های اساسی کشور نیز از عوامل دیگری هستند که موجب پیشرفت در این زمینه ها خواهد شد.

 

واعظ زاده در ادامه تأکید داشت: وقتی یک تصمیمی در حوزه های مختلف کشور گرفته می شود باید یک پشتوانه علمی از تحقیقات و پژوهش های حوزه و دانشگاه داشته باشد و مقدماتی را فراهم کنیم که علما و دانشمندان ما در تصمیم گیری های کشور وارد شوند.

 

وی افزود: امروز اگر یک استاد دانشگاه یا حوزه ما نظری را در حوزه های تصمیم گیری مطرح کند اتهام ها و تخریب هایی متوجه او خواهد شد، از همین روی متفکران ما در ارائه نظرات خود محافظه کار می شوند.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت در پایان خاطرنشان ساخت: باید مقدمه ورود اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی ها فراهم شود امیدواریم اندیشمندان حوزه و دانشگاه ما با تبادل نظرات به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه حوزه ها دست پیدا کنند و ما شاهد رشد در تمام زمینه ها باشیم. /959/پ201/ب

ارسال نظرات