۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۶۵۵۶۹
استاد اخلاق حوزه خواستار شد:

داوری منصفانه در نقد جناح‌های سیاسی

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه فتنه‌سازی رسالت سیاسی رسانه‌های جهان است، خواستار داوری منصفانه در نقد جناح‌های سیاسی با بازگو کردن نقاط مثبت و منفی آنان شد.
حجت الاسلام حسن عرفان
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن عرفان در درس اخلاق رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه در عصر رسانه‌ها، نابایستگی‌ها و ناشایستگی‌های فراوانی وجود دارد، گفت: خبرگزاری رسا کار شایسته و بایسته‌ای را شروع کرده و باید الگوی بقیه رسانه‌ها باشد.

وی از تحریف اخبار که به معنوی و لفظی تقسیم می‌شود، به عنوان عملی ضد ارزش اخلاقی نام برد و افزود: وقتی مجاهدان رشید دین‌دار و وطن‌دوست در فلسطین اقدام مسلحانه می‌کنند رسانه‌های دنیا آنها را تروریست می‌خوانند اما وقتی 40 هزار مزدور تروریست غیرهم کیش و غیرهموطن اقدام تروریستی انجام می‌دهند، مجاهد خوانده می‌شوند.

تحریف و سانسور خیانت بزرگ رسانه به بشریت

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه استکبار در دنیای رسانه، ارزش‌ها را ضد ارزش و ضد ارزش‌ها را ارزش نشان می‌دهد، کاستن، افزودن و جابه‌جایی متن را از انواع تحریف لفظی و از نابایستگی‌های حوزه رسانه دانست و گفت: جابه‌جایی متن و تحریف سخنان، خیانت بزرگ رسانه‌ای در حال شکل‌گیری در جهان است.

وی با بیان اینکه خیانت بزرگ تحریف سخنان و جابه‌جایی متن بی‌پاسخ نخواهد ماند، اظهار کرد: خبرنگارانی که این‌گونه گزارش تهیه می‌کنند به اخلاق، انسانیت و دین خیانت کرده‌اند و مطمئن باشند که این خیانت‌ها بدون پاسخ نمی‌ماند و محکمه افکار عمومی، محکمه قضایی و محکمه الهی به آنها پاسخ خواهد داد.

حجت‌الاسلام عرفان از سانسور ناشایست به عنوان دیگر نابایستگی‌های رسانه نام برد و گفت: سانسور یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها را به افکار عمومی جهان کرده است، یک عمل تروریستی کوچک در غرب را بزرگ می‌کنند اما حوادث ناگواری که در جهان اسلام به وسیله مزدوران استکبار صورت می‌گیرد در پرده نگاه می‌دارند.

وی افزود: یکی از جنایت‌های بزرگ‌تر از جنایت هولوکاست(در صورت صحت)، در سوریه در حال شکل‌گیری است، آب، برق و راه را قطع کرده‌ و مردم را در محاصره و گرسنگی قرار داده‌اند، هلیکوپترهای کمک‌رسان سوریه را منهدم و خود به عنوان کمک‌رسان غذاهایی را از ترکیه آورده و در میان مردم پخش کرده‌اند که مردم پس از خوردن آنها دچار تشنج شده و مرده‌اند، اما رسانه‌ها این هولوکاست در حال شکل‌گیری را نادیده می‌گیرند.

بیان نکات منفی و مثبت جناح‌های سیاسی

این استاد و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه سانسور خیانت بزرگی به سرنوشت مردم جهان است که باید جلوی آن را بگیریم و خنثایش کنیم، منفی‌گرایی مطلق نسبت به نظام، ‌منطق و شخص را از دیگر نابایستگی‌های رسانه‌ها برشمرد و گفت: اینکه با سیاه‌نمایی، نکات منفی را درشت کرده و از نکات مثبت یاد نکنیم، یک جنایت بزرگ به تاریخ و بشریت است.

وی خواستار داوری منصفانه در نقد جناح‌های سیاسی شد و با بیان اینکه نکات منفی و مثبت در نقد جناح‌های سیاسی باید گفته شود، ابراز کرد: علت اینکه جو سیاسی کشور با درگیری همراه است، به عدم انصاف برمی‌گردد؛ اگر نکات مثبت و منفی افراد با انصاف بیان شود، دیگر درگیری وجود نخواهد داشت.

وی افزود: نقد جناح‌های سیاسی بدون توجه به نکات مثبت و منفی امکان‌پذیر نیست، درگیری زمانی به وجود می‌آید که تنها نکات منفی گفته می‌شود و افراد هم تنها به بیان نکات مثبت خود بسنده کنند، پیش از اینکه به جناح مقابل فرصت نقد دهیم، خود را نقد کنیم و در کنار نکات مثبت، نکات منفی خود را هم بگوییم.

معرفی اسوه‌های بی‌بنیاد بزرگ‌ترین آفت رسانه

حجت‌الاسلام عرفان، اسوه‌سازی‌های سست بنیاد را از بزرگ‌ترین آفت‌های رسانه برشمرد و ابراز کرد:‌ رسانه‌ها با معرفی اسوه‌های سست در قلمرو هنر مبتذل و ورزش‌های غربی خیانت بزرگی به بشریت کرده‌اند و عمل آنان آنقدر نالایق و ناشیسته بود که اسوه‌های معنوی، تربیتی، علمی، فکری و حتی اسوه‌های مهم صنعت و فن‌آوری به مردم معرفی نشدند.

وی ادامه داد: هیچ جوانی روی کره زمین نیست که به اندازه فوتبالیست‌ها، دانشمند، ‌مخترع و مصلح در نظر داشته باشد و این خیانت بزرگ رسانه‌ها به جهان بشریت است؛ رسانه‌های خائن و ضد بشر کاری کردند که بشر کنونی مخترعان،‌متفکران، مصلحان و دانشمندان بزرگ را نشناسد، اما هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌ها را به خوبی بشناسد و قربانی اسوه‌سازی‌های سست‌بنیاد شود.

این استاد اخلاق حوزه، خبرسازی‌ها و خبرگزاری‌های غیر مفید را از دیگر ناشایستگی‌های رسانه عنوان کرد و پرسید: اینکه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر سقوط یک هواپیمای شخصی در رودخانه‌ای در کالیفرنیا پخش می‌شود، آن هم در کشوری که هزاران هواپیمای خصوص وجود دارد، چه اهمیتی دارد در حالی که دائما اتوبوس‌های کشور در دره سقوط می‌کنند.

وی با بیان اینکه خبرگزاری‌های جهان با سرنوشت مردم بازی می‌کنند به حدیثی از امام علی‌(ع) مبنی بر اینکه متقین گوش‌هایشان را وقف می‌کنند و آنچه برایشان مفید است می‌شنوند،‌ گفت: خبر باید دارای نفع سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی و اقتصادی برای مردم داشته باشد و مشکلات واقعی مردم و راه‌های رفع آن را مطرح کند و حتی از مردم درباره مشکلاتشان نظرخواهی کند.

فتنه‌سازی رسالت سیاسی رسانه‌های جهان

حجت‌الاسلام عرفان از فتنه‌سازی به عنوان دیگر نابایستگی‌ها و در حقیقت رسالت سیاسی رسانه‌های جهان نام برد و ابراز کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر روی وحدت بین اقشار مختلف مردم تکیه دارند به این سبب است که هر شکستن وحدت یک نوع فتنه‌سازی است، در حالی که یک رسانه سالم باید فتنه‌سوز باشد و ریشه‌های داخلی و خارجی رسانه‌های جهان را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه بی‌ادبی در تعبیر از دیگر نابایستگی‌های رسانه است که سبب آغاز خشونت‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی می‌شود، گفت: ادبیات خشن دکتر شریعتی تروریست‌پرور بود، تعبیر بی‌ادبانه وی درباره برخی علما، زمینه ترور آنها را فراهم کرد به طوری که فردی در ماه رمضان بر خود واجب دانست مسلسل بردارد و شیخ قاسم اسلامی را با زبان روزه ترور کند.

این استاد و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: وقتی دکتر شریعتی از یک سید، عالم و مرجع‌زاده با نام سیدمحمدعلی میلانی با تعبیر «سید مندل» یاد می‌کند، اوج بی‌ادبی وی را می‌رساند که اگر ادب و تربیت در نقد داشت، ‌علما را این‌گونه مورد هجوم قرار نمی‌داد و گروه تروریستی فرقان پدیدآمده ادبیات او نبود که خود گروه اعتراف کردند ما پرورش‌یافته ادبیات دکتر شریعتی هستیم./920/پ201/ن

ارسال نظرات