عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:
پیشرفت اسلامی، پیشرفت در راستای انجام دستورات خداوند است
خبرگزاری رسا ـ عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تبیین رابطه فقه یا حقوق اسلامی و پیشرفت پرداخت و گفت: برای پیشرفت، اصول و مبانی خاصی را در نظر داریم منظور ما از پیشرفت اسلامی، پیشرفت در راستای انجام دستورات خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ابوالقاسم علیدوست، عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد درس خارج حوزه علمیه قم در نشست تخصصی دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارائه مقاله خود با عنوان "فقه یا حقوق اسلامی و پیشرفت" به تعریف فقه و پیشرفت پرداخت و گفت: ما نباید فقه و حقوق اسلامی را با شریعت یکی بگیریم زیرا شریعت واحد و الهی و معصوم است اما فقه بشری است و خطاهای بشری در آن داخل است و غیر معصوم است اما به لحاظ این که منسوب به شریعت است قداستش را دارد و ما برای پیشرفت، اصول و مبانی خاصی را در نظر داریم و منظور از پیشرفت اسلامی، پیشرفت در راستای انجام دستورات خداوند است.
وی با بیان این که فقیه قانون گذار نیست، عنوان داشت: فقیه کاشف دین و مبین قانون و شریعت است نه قانون گذار.
سنت معصوم برای همه مذاهب سند است
عضو اندیشکده علم با اشاره به این که وقتی فقه قانون کشف قانون شد و فقیه شخص کاشف، بحث اسناد مطرح می شود در تبیین این که فقیه در فرایند استنباط و کشف شریعت باید به چه اسنادی مراجعه کند، با بیان این که قرآن سند تردید ناپذیری است که همه مذاهب قبول دارند اظهار داشت: ما فقیهی نداریم که معتقد باشد که سنت معصوم، سند نباشد. البته بین ما و اهل سنت در معصوم بودن امامان معصوم اختلاف است و اهل سنت امامان معصوم را مصدق می دانند ولی معصوم نمی دانند.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این که عقل سند دیگر در فقه امامیه است، عنوان داشت: ما 4 کارایی استقلالی، ابزاری، تسبیبی، تأمینی و ترخیصی را برای عقل داریم که کارایی استقلالی از قانون "ما حکم به العقل حکم به الشرع" و کارایی ترخیصی از عقل از قاعده "قبح بلا بیان" استفاده می کند.
وی حضور عقل در اسباب استنباط را عقل ابزاری و حسابگر دانست و با بیا این که اگر ما به نهاد عقل با کارایی های چهارگانه ای که برایش شمردیم توجه کنیم ارتباط وسیعی بین فقه و حقوق اسلامی و فقه روشن می شود، ابراز داشت: راه دیگری که ما در فقه داریم و نباید از آن غفلت کرد و از آن طریق، فقه با مسئله پیشرفت ارتباط پیدا می کند، بحث ارتباط آن با مباحث نصوص شریعت است.
مبانی پیشرفت از اصول آن جداست
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ما مبانی را از اصول جدا می دانیم در تعریف مبانی و اصول اظهار داشت: مبانی آن هایی است که به عنوان زیر بنا واقع می شود و اصول، ضوابطی است که در قالب گزاره بیان می شود.
وی افزود: در مسئله مبانی پیشرفت در اندیشکده فقه و حقوق مبانی اسلام سه مطلب را به عنوان مبنای پیشرفت لحاظ کردیم؛ اول، توجه به همه شون معنوی مادی و معنوی انسان و معتقدیم این که پیشرفتی صرفاً معنویت یا صرفا دنیا را در نظر بگیرد ناقص است و دوم حاکمیت موازین و مبانی شرعی بر تمام زمینه ها که بر این اساس تمام مصوباتی که سایر اندیشکده ها دارند باید مورد تایید اندیشکده فقه و حقوق مبانی اسلام قرار بگیرد و سوم صاحب حق و تکلیف داشتن انسان است.
حجت الاسلام والمسلمین علیدوست عنوان داشت: پس از لحاظ این مبانی به اصول می رسیم که از 30 اصل پیشنهادی ما 20 اصل را پذیرفته ایم و با رعایت این اصول است که باید الگوی اسلامی ایران پیشرفت را تدوین نمود. /959/پ202/ع
ارسال نظرات