۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۷۵

نظام‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی آموزشی در انگلستان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه علمی بررسی نظام‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی در انگلستان از سوی معاونت آموزش جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.
عکس آرشيوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگران حوزه و دانشگاه در یک کارگاه علمی که به همت اداره‌کل گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی معاونت آموزش جامعةالمصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم برپا شد، نظام‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی در کشور انگلستان را بررسی کردند.

 
معاون آموزشی جامعةالمصطفی العالمیه در این مراسم، برپایی کارگاه‌های علمی با هدف آشنایی اساتید و مدیران المصطفی با برنامه‌ریزی آموزشی کشورهای جهان را ضروری دانست و گفت: جامعةالمصطفی یک نهاد آموزشی بین‌المللی است و دست‌اندرکاران آموزشی آن باید از مدل‌ها و نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف مطلع باشند.
 
حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی با اشاره به حضور طلاب و دانش‌پژوهان از کشورهای مختلف در جامعةالمصطفی، استفاده از فضاهای آموزشی کشورهای جهان را در نظام آموزشی المصطفی ضروری دانست و از برگزاری سلسله نشست‌هایی برای آشنایی با متودها و روش‌های مطرح آموزشی دنیا در تابستان امسال خبر داد.
 
در بخش دیگری از این مراسم که با حضور اساتید، مدیران و اعضای گروه‌های علمی جامعةالمصطفی برگزار شد، مدیرکل گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی جامعةالمصطفی به تبیین اهمیت و ضرورت برپایی این کارگاه علمی پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی درسی به عنوان یکی از شاخه‌های علوم تربیتی با انگیزه مهندسی تعلیم و تربیت شکل گرفته است.
 
حجت‌الاسلام سیدعباس هاشمی افزود: نخستین پدیدآورندگان این رشته علمی و صاحب‌نظرانی که برای تعیین ماهیت رشته تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی در جهان علم تلاش کردند، در برابر این سؤال اساسی قرار داشتند که مجموعه اقدامات و فعالیت‌های تعلیم و تربیت برای تحقق یادگیری مؤثر و مفید با چه ضوابط و سازوکارهایی انتخاب و ساماندهی شود.
 
وی با بیان اینکه تفاوت ضریفی بین برنامه‌ریزی درسی و آموزشی وجود دارد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی درسی رکن اصلی و محور اساسی برنامه‌ریزی آموزشی است، اما در برنامه‌ریزی آموزشی کلیه ابعاد و ارقام فرایند تعلیم و تربیت مانند ماده درسی، طلبه یا دانش‌پژوه، استاد، فضا و تکنولوژی درسی مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در بین همه این ارکان آن رکن اساسی برنامه درسی است.
 
مدیرکل گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی جامعةالمصطفی در ادامه به ارائه تعریفی از برنامه‌ریزی درسی پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی درسی به محتوای رسمی و غیررسمی و آموزش‌های آشکار و پنهانی گفته می‌شود که طی آن یک طلبه دانش لازم را کسب می‌کند، مهارت‌هایی را فرا می‌گیرد و ارزش‌ها و گرایش‌هایی را در خود یا تغییر می‌دهد و یا آن را ارتقا می‌بخشد.
 
وی با اشاره به شعار راهبردی جامعةالمصطفی العالمیه «تحقق هر گروه یک مدرسه» ابراز کرد: باید با تلاش بیشتر، همه ارکان المصطفی دست به دست هم دهند تا این شعار محقق شود که تحقق این شعار در حوزه برنامه‌ریزی درسی اگر با راهنمایی صاحب‌نظران و اساتید و اهتمام مدیران و اعضای گروه علمی همراه شود، چندان دور از ذهن نیست.
 
در ادامه این مراسم، محمد اسماعیل مصباح، معاون آموزشی کالج اسلامی لندن به بررسی نظام‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی آموزشی در کشور انگلستان پرداخت و گفت: در کشور انگلستان بر خلاف کشور ایران، دانش‌آموزان تا سن 16 سالگی هیچ امتحانی ندارند، در این سیستم آموزشی مخالف امتحان گرفتن از دانشجویان هستند.
 
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی انگلستان با سن جلو می‌روند، کتاب درسی هم در این کشور وجود ندارد، افزود: در سیستم آموزشی انگلستان برای ارزیابی آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان، سطح درس مورد نظر است، این در حالی است که مدارس خصوصی در انگلستان برای اجازه ثبت بسیار مشکل دارند.
 
معاون آموزشی کالج اسلامی لندن افزود: دانشجویان می‌توانند پیش از اتمام یک مقطع تحصیلی در یک دانشگاه با دارا بودن یک سطح، سطوح دیگر را در دیگر دانشگاه‌ها بخوانند؛ یعنی ممکن است دانشجویی سطح 4 (سال اول دوره کارشناسی) را در کالج اسلامی و سطوح 5 و 6 (سال دوم و سوم کارشناسی) را در دانشگاه دیگری بخواند.
 
گفتنی است، گزارش کامل کارگاه علمی بررسی نظام‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی آموزشی در انگلستان از سرویس اندیشه خبرگزاری رسا منعکس خواهد شد. /920/پ202/ی
ارسال نظرات