۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۶۵۹۲۹
آیت‌الله سبحانی:

ترویج فرهنگ اسلامی در جهان نوعی سرافرازی برای ایران است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: امروز در مصر، دمشق و کشورهای عربی یک نوع تقاضایی نسبت به فلسفه اسلامی وجود دارد و چاپ آثار مرحوم مدرس زنوزی به ترویج فرهنگ فلسفه اسلامی کمک می‌کند و نوعی سرافرازی برای کشور است.
 آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شب گذشته در دیدار جمعی از اعضای هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی به همراه شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی همایش ملی حکیم تهران، گفت: باید تحقیقی درباره خانواده مرحوم مدرس زنوزی انجام شود؛ وی تحصیل کرده اصفهان است پدر او از خودش معروفتر است و مورخ و نویسنده والا مقامی است.
وی با اشاره به تاریخچه شهر زنوز، ابراز داشت: زنوزی‌ها با روسیه تزار رفت و آمد داشتند و در میان آنها روشنفکران عجیب و منحرفی وجود داشت؛ همان فردی که در گذشته برای نخستین بار مطرح کرد باید الفبای فارسی را از بین ببریم و الفبای لاتینی را به جای آن بیاوریم از زنوز بود.
این مرجع تقلید با بیان این‌که در گذشته در منطقه زنوز وهابیت فعالیت گسترده‌ای داشتند، اظهار کرد: امروز این مسأله بسیار کم رنگ شده؛ شعرای دینی و غیر دینی نیز در آن منطقه وجود داشتند و زنوز یک منطقه روشنفکر به معنای غیر حقیقی بوده است و رفتن مرحوم مدرس زنوزی به این شهر بسیار تأثیرگذار بود.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مرحوم آقا علی مدرس زنوزی کسی بود که حکمت را از اصفهان به تهران آورد.
وی با تأکید بر این‌که چاپ آثار علمای گذشته در احیا و معرفی آنها تأثیر فراوانی دارد، ابراز کرد: آثار مرحوم مدرس زنوزی باید چاپ شود وگرنه تکریم از یک شخصیت بدون چاپ آثار او زودگذر است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز در مصر، دمشق و کشورهای عربی یک نوع تقاضایی نسبت به فلسفه اسلامی وجود دارد و چاپ آثار مرحوم مدرس زنوزی به ترویج فرهنگ فلسفه اسلامی کمک می‌کند و نوعی سرافرازی برای کشور است.
وی در پایان بر ضرورت توجه به کتاب توحید صدوق در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت:‌ در مجمع عالی حکمت اسلامی این کتاب تدریس شود و با حلاجی آن به تدریج وارد حوزه‌های علمیه شود.
گفتنی است، همایش ملی حکیم تهران نکوداشت مقام علمی مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم مؤسس) ازسوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری 17 مرکز علمی فرهنگی و اجرایی تهران و قم،اواخر سال 1392 برگزار می‌شود./927/پ202/ج
ارسال نظرات