۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۶۸۳۲۹
کارشناس حوزوی؛

آشتی، عامل از بین بردن غرور است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اخلاقی گفت: قهر کردن با دیگران و آسیب‌های آن در جامعه یک بحث کلیدی است، ما نوعاً نگاه و دیدگاهمان غلط است، اگر ما این دیدگاه را درست کنیم دیگر جایی برای قهر و کینه در دلمان نمی‌گذاریم.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس و محقق مسائل اخلاقی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث قهر و آثار آن در جامعه پرداخت و گفت: قهر کردن با دیگران و آسیب‌های آن در جامعه یک بحث کلیدی است، ما نوعاً نگاه و دیدگاهمان غلط است، اگر ما این دیدگاه را درست کنیم دیگر جایی برای قهر و کینه در دلمان نمی‌گذاریم.

وی ادامه داد: این‌که ما فقط بدی‌های دیگران را می‌بینیم، مثل کسی است که کنار جوی آب نشسته و آشغال‌های کف جوی را می‌بیند اگر این شخص بلند شود و از بالا نگاه کند، دیگر چیزی جز آب توجهش را جلب نمی‌کند، هر چه ما نگاهمان بالاتر باشد این نگاه کمک می‌کند که رفتار ما بهتر باشد، یکی از دلایل قهرهای طولانی، لجبازی و غرور است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر من برای آشتی پیش قدم شوم، هم برای از بین بردن غرور و لجبازی، به خودم کمک کرده‌ام، هم به طرف مقابل که شاید این کار ما برای او الگو شود، البته این فقط از نظر دنیایی است، یعنی آشتی و صلح هم برای دنیای ما نفع دارد و هم برای آخرت، ما باید از منظر خدا، پیامبر و ائمه به امور نگاه کنیم، توحید یعنی از منظر خدا به امور نگاه کردن، نبوت و امامت هم یعنی از منظر پیامبر و ائمه، آیا آن‌ها چنین بوده‌اند؟

حجت‌الاسلام الهی اظهار داشت: کسی که از همه فامیل دل بریده است و می‌گوید من با دوستانم معاشرت دارم، باید بداند که فرزندان او به این ارتباط عاطفی نیاز دارند و بچه‌ها باید با اقوام خونی پدر و مادر معاشرت کنند و این کار والدین برای آن‌ها الگو می‌شود و اگر در آینده فرزندان آن‌ها نیز از آن‌ها دل بریدند، نباید ناراحت شوند، چون خود آن‌ها این کینه ورزی را به فرزندانشان آموزش داده‌اند.

وی افزود: این‌که در اروپا بچه‌ها، هم‌کلاسی‌های خود را مورد هدف گلوله قرار می‌دهند، برای این است که والدینشان نمی‌دانند نیاز عاطفی بچه‌ها چیست و نمی‌دانند ارتباط عاطفی با خانواده یعنی چه؟ بچه‌هایی که در فضای مجازی سرگرمند، مشکلات عاطفی شدیدی دارند، انسان اگر توانست قلب خود را به سنگ تبدیل کند، می‌تواند تنهایی زندگی کند، این تنهایی و دوری از اقوام باعث ایجاد پوچی و شکست در انسان می‌گردد.

این کارشناس مسائل اخلاقی ابراز داشت: حضرت امام (ره) به شاگردان خود سفارش می‌کرد که دور هم بنشینید و چای بخورید، یعنی از نظر امام همین باعث انس و الفت می‌شود و یک چای محور آشتی می‌گردد، وقتی بین اعضای خانواده، اقوام و دوستان فاصله افتاد، شیطان دست به کار می‌شود، خبرهایی بین آن‌ها رد و بدل می‌شود و همین امر موجب به وجود آمدن کینه و دشمنی می‌گردد.

حجت‌الاسلام الهی بیان داشت: ما باید اهل بیت (ع) را برای خود الگو قرار دهیم، محوریت محبت در مولا امیر مؤمنان (ع) است، در روایت داریم که خداوند می‌فرماید «اگر همه حول محور محبت امیر جمع می‌شدند، من جهنم را خلق نمی‌کردم»، یعنی هر زاویه از محبت امیر یک کشش، فضیلت و صفتی است، یک انسان پست نمی‌تواند محب علی (ع) باشد.

وی ادامه داد: علی دوستی را باید در پیروی از علی (ع) دانست، یعنی دوستی با علی (ع) با کینه در دل سازگار نیست، آن هم کینه و قهر با پدر و مادر، اصل و اساس انسان پدر است، وقتی پدر شیخ انصاری وارد مسجد ‌شد، شیخ از منبر پایین ‌آمد و دستش را ‌گرفت و برای ادامه درس از پدرش اجازه گرفت، روی پله پایین منبر نشست و این گونه به پدرش احترام می‌گذاشت. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات