۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۴۸۳
مناظره سیاسی نامزدها در رسانه ملی؛

حجت‌الاسلام روحانی: تامین امنیت و آرامش اساس سیاست داخلی است

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید را بر مبنای تأمین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی عنوان کرد.
همايش حاميان حجت الاسلام حسن روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آخرین مناظره انتخاباتی هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی به بیان رئوس رویکردها و برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تأمین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی خواهد بود.

 
وی با بیان اینکه متأسفانه برخی موارد آزادی حضور مردم در انتخابات با سخت‌گیری‌هایی که نیازی نیست همراه شده است، افزود: مردم باید در همه ابعاد زندگی آزادی مسؤولانه را احساس کنند، جایی که باید نظرشان را اعلام کنند و مطالبشان را بیان کنند یا در یک انتخابات با آزادی تمام حضور پیدا کنند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر عدالت در سراسر کشور و حقوق شهروندی تأکید و تصریح کرد: باید همه مردم کشور ما از هر قبیله، نژاد، آذری‌زبان، کرد، ترک، ترکمن، عرب و بلوچ احساس کنند که شهروندی یک کشور واحد بوده و از حقوق مساوی و عادلانه برخوردار هستند.
 
وی گفت: باید زمینه لازم را برای مشارکت همه مردم فراهم کنیم تا با اعتماد کامل در بخش‌های مختلف سیاسی اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت تنها برای انتخابات یا 22 بهمن نباشد و در همه امور مردم حضور فعال داشته باشند تا کشور به سمت انسجام و قدرت ملی حرکت کند.
 
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: ما نیاز به عقلانیت و اعتدال داریم و نیازمندیم از افراط و تفریط دوری گزینیم، در سیاست خارجی باید منافع و امنیت ملی کشور را حفظ کنیم و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا فرصت‌های لازم برای مردم در صحنه سیاسی، بخش‌های اقتصادی و فرهنگی به وجود آید.
 
وی با اشاره به این سخن که سیاست خارجی در دولت سازندگی و اصلاحات اشکال داشته است، گفت: تعجب می‌کنم از برخی دوستان که به یک حرفی که در گوشه یک سایتی آن هم به صورت ناقص آمده اشاره می‌کنند، خوب است به کتاب اخیری که آقای البرادعی نوشته است، مراجعه کنند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه واقعیت‌ها تاریخی را نباید تحریف کنیم، ابراز کرد: باید بدانیم شرایط کشور چگونه بوده و امروز هم این شرایط را برای کشور حفظ کنیم، در سیاست‌های خارجی و سیاست‌های مهم همه جا تأیید مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان هم بوده است.
 
غلامعلی حداد عادل:
ـ در تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی درباره سیاست خارجی آمده بود که باید با کدخدا کنار بیاییم، این کدخدا اگر آمریکا است، یعنی بقیه کشورها رعیت آمریکا هستند.
 
سعید جلیلی:
ـ بحث سیاسیت خارجی بحث مهم دفاع از حقوق و منافع و ارزش‌های یک ملت است.
 
ـ آقای البرادعی در صفحه 144 کتاب خود می‌گوید نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود بلکه لحن توهین‌آمیزی نیز داشت و این طرح تا جایی پیش رفته بود که قول می‌داد، اما عمل نمی‌کرد.
 
ـ آقای روحانی نیز در پاسخ به نوشته‌های آقای البرادعی می گویند متأسفانه در مقابل اگر نگوییم هیچ ایران بارها اقدامات اعتمادساز خود را انجام داد و در عوض با قول‌های انجام نشده روبه رو شد.
 
ـ تحلیل ما تنها این نیست که بگوییم در یک سایت باشد، آن موقع خطری نبود ایران در یک اقتدار بود، تهدید هم بود اما وقتی با اقتدار رفتیم و به گونه‌ای شد که آنها گفتند با ما گفت‌وگو کنید.
 
محمدباقر قالیباف:
ـ سال 82 که بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم و جنابعالی رییس شورای امنیت ملی بودید و هر سال به مناسبت حمله به کوی دانشگاه دانشجویان مراسم می‌گرفتند، در جلسه‌ای در شورای تحکیم وحدت با حضور شما من گفتم بگذاریم دانشجوها مراسم بگیرند و شما گفتید مگر دنبال دردسر هستید.
 
ـ در آنجا اصرار داشتم که اجازه دهید دانشجویان در چارچوب قانون حرفشان را بزنند اما یکی از اعضای تحکیم وحدت که الآن خارج از کشور است هم حضور داشت، آن روز قبول کرد یک تجمع در دانشگاه تهران بگذارند و اما قانون را رعایت کنند.
 
ـ وقتی خودمان در مسؤولیت هستیم همین نگاه را به ازادی داشته باشیم که وقتی در معرض منتقد به موضع نگاه می‌کنیم.
 
ـ خوب است وقتی حرف از آزادی، دانشجو و اقوام می زنیم چه زمانی که در قدرت هستیم، همین شأن را برای همه قائل باشیم و امروز هم که در مسؤولیت نیستم این شأن را قابل شویم.
 
محمدرضا عارف:
ـ حرفی ندارم.
 
سیدمحمد غرضی:
ـ شما مطلع هستید که کسری بودجه بسیار زیاد است و اشکالات داخلی بسیار فراوان، آیا اعتقاد حضرت‌عالی با این وضع موجود بر این است که سیاست‌های داخلی باید پیگیری شود یا سیاست‌های خارجی؟
 
ـ اگر اعتقاد بر این دارید که در این مرحله بدون تأییدیه داخلی و استعداد می‌توان با آمریکا مذاکره کرد، آیا این طرح موفق می‌شود؟
 
ـ وقتی که مصدق مجلس هفدهم را تعطیل کرد و مرحوم آیت‌الله کاشانی از ایشان فاصله گرفت و ایشان به آمریکا رفت و دیدند که دست مصدق خالی است، کودتا کردند و تمام این مجموعه‌ها را از بین بردند و به حمدالله ملت ایران در 22 بهمن جواب آنان را داد.
 
ـ بدون تثبیت شرایط داخلی که برویم و مذاکره کنیم مورد تأیید شما هست یا خیر؟
 
محسن رضایی:
ـ صحبت‌های آقای روحانی و جلیلی را که گوش می‌کردم با خودم گفتم حرف بزنم یا نزنم که اگر حرف نزنم ظلم به تصمیم‌گیری مردم است و اگر حرف بزنم اینها همه دوستان ما هستند و از همه دوستان در دولت خودم استفاده می‌کنم.
 
ـ این میز صداقت دولتمردان را با مردم نشان می‌دهد، ما نباید بگوییم چون دشمنان سوء استفاده می‌کنند حرفی نزنیم.
 
ـ افراط و تفریط شده است. هم در زمان آقای جلیلی هم در زمان آقای روحانی.
 
ـ درست است از جنگ جلوگیری کردیم اما آیا نمی‌توانستیم با یک بهای کمتر این کار را بکنیم.
 
ـ با 2700 سانتریفیوژ موافقت کردیم اگر قرارداری را نوشته بودیم که با سولانه می‌رسیدم جای پا محکم می‌شد بهتر نبود.
 
ـ این افراط و تفریط‌ها از آن سیاست اصلی نظام دور بوده است.
 
ـ این افراط و تفریط باید پایان داده شود.
 
ـ آیا ما می‌خواهیم از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنیم و بگوییم همه چیز درست بوده اگر همه چیز درست بوده نباید مشکلی داشته باشیم.
 
ـ یک مقدار دوستان اینگونه خود را حق مطلق نگیریند و بگویند ضعف‌ها و اشتباهات ما کجا بوده است.
 
ـ ما یک انقلاب تازه پا هستیم باید صادقانه تجارت خود را به گروه‌های بعد منتقل کنیم.
 
ـ آقای جلیلی یا آقای رحانی همواره از خود دفاع می‌کنند، نباید دفاع از خود را به دفاع از مردم و نظام ترجیح دهیم. برای ما مردم مهم هستند.
 
ـ با بسیج همه توانمندی‌های ملت ایران می‌توان اقدامات بزرگ انجام داد مشروط بر اینکه صداقت را در پیش بگیریم.
 
سعید جلیلی:
ـ بین حق و باطل راه رفتن معنایش میانه‌روی یا دوری از باطل نیست.
 
ـ اطلاعاتی که شما فرمودید مبنایش درست نیست.
 
ـ آن زمان آقای لاریجانی بود که معاون آقای لاریجانی با آقای سولانا به توافق رسیدند و سولانا زیر این توافق زد و رد شد.
 
ـ باید ارزیابی صحیحی داشته باشیم و مرتب کاستی‌ها را بگیریم و ایرادها را برطرف کنیم.
 
غلامعلی حداد عادل:
ـ آقای رضایی طوری صحبت می‌کنند که انگار همه ما به مردم توجه نداریم و تنها ایشان غصه مردم را می‌خورند.
 
ـ همه ما به فکر مردم هستیم و برای مردم است که این حرف‌ها را می‌زنیم اما راه‌ها متفاوت است.
 
سیدمحمد غرضی:
ـ به هم ایراد گرفتن اشکالی ندارد اما ماهیت قضیه را ندیدن خیلی اشتباه است.
 
ـ استعداد کشور برای مقابله با این همه مشکل به اندازه لازم و کافی تولید نشده است.
 
علی اکبر ولایتی:
ـ صحبت دکتر رضایی را تأیید کرد.
 
ـ دکتر لاریجانی در مذاکرات با سولانا به توافق خوبی رسیدند اما آن اتفاقی که افتاد و سولانا عقب‌نشینی کرد این بود که درست همزمان با این مذاکره یکی از مقامات بلند پایه اجرایی ما در نماز جمعه اعلام کرد که ما مذاکره هسته‌ای نمی‌کنیم.
 
ـ دشمن زمانی که تناقض در بین مسؤولان ما را می‌بیند و می‌بیند کسانی با زحمت رفتند تا رسیدند به آنجا و به یک توافقی رسیدند و بعد سخنان برخی را می‌بینند با تناقض روبه‌رو می‌شوند.
 
ـ می‌شد انرژی هسته‌ای را از درون نجات داد.
 
سعید جلیلی:
ـ این اطلاعاتی که آقای ولایتی فرمودند درست نیست.
 
سیدمحمد غرضی:
ـ عدم انسجام داخلی، تکیه آدم‌ها به گروه‌های سیاسی و سوء استفاده از مقام‌های مختلف، کشور را به اینجا رسانده که شخصیت‌های مختلف با تکیه بر دیدگاه‌های خود و حمایت‌های اجتماعی مختصر به تمام منافع مملکت ضربه می‌زنند.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی:
ـ پرسیده بودند از من که آیا مذاکره با آمریکا راحت‌تر است یا مذاکره با اروپا، من گفتم مذاکره با آمریکا چون اروپایی‌ها یک کدخدا دارند و ما برویم با خود کدخدا صحبت کنیم.
 
ـ بحث ممانعت از جنگ برای سال 82 است و این نکته‌ای که شما خواندید برای سال 84 است که آنجا آقای البرادعی می‌گوید من متأسفم که سه کشور راه بازاری‌ها یعنی چانه‌زنی را انتخاب کرده‌اند.
 
ـ تندترین جواب را ما به آن پیشنهاد دادیم و قبل از اینکه پیشنهاد اروپا برسد دستور راه‌اندازی یو سی اف اصفهان را صادر کرده بودیم.
 
ـ از آقای قالیباف تعجب می‌کنم.
 
ـ ما باید با هم رقابت کنیم اما نه اینطور، آنجا بحث این بود که شما می‌گفتید دانشجوها بیایند ما گاز انبوری برنامه داریم کار را تمام کنیم، ما گفتیم راه این نیست که ما مجوز دهیم و گاز انبوری اینها را دستگیر کنیم.
 
ـ گفتیم راه این نیست که یا مجوز نیست یا مجوز هست.
 
ـ من درباره چند کلانتری تهران گزارش دادم و گفتم وضع اینطور است، شما به من گفتید کل آدم‌های سالم من این تعداد هستند.
 
ـ برنگردید به بحث‌های آن زمان، حرف برای گفتم ما خیلی داریم و این سینه از مسائل فراوان پر است که اینجا جای بازگو کردن نیست بگذارید یک رقابت سالم و دقیق باشد.
 
ـ درباره اقوام چه اقدامی شورای عالی امنیت ملی علیه اقوام کرده غیر از اینکه توصیه شورا همواره این بوده که حقوق حقه اقوام مورد مراعات قرار گیرد.
 
ـ اگر موردی اتفاق می‌افتاد که صیح نبود شورای عالی امنیت ملی با آن برخورد می‌کرد.
 
ـ هیچوقت پادگانی فکر نکردم و پادگانی عمل نکردم و جزو افرادی هستم که حقوق خواندم، سرهنگ نیستم من حقوقدان هستم.
 
ـ حواسمان باشد چگونه حرف می‌زنیم.
 
ـ همواره طرفدار آزادی بیان و مخالف افراط و تفریط بودم و خطم همواره اعتدال بوده است، این شیوه بحث نیست.
 
محمدباقر قالیباف:
ـ در رابطه با آزادی گفتم چه برای دانشجویان، گروه‌ها و اقوام یکنواخت باشد.
 
ـ امروز حقوق اقوام و مذاهب مختلف براساس قانون اساسی و در حوزه امنیت ملی آنطور که قانون تعریف کرده تحقق پیدا نکرده است.
 
ـ شما دبیر شورای امنیت ملی بودید و می‌توانستید در حوزه سیاست داخلی وارد شوید.
 
ـ بحثم درباره دانشجوها بود، بهترین رابطه بین پلیس و دانشجو در زمان مدیریت بنده بود.
 
ـ مگر شما نیت‌خوانی بلد هستید.
 
ـ بعد از آن جلسه که با اصرار من این موافقت شد، من گفتم قانون احزاب این اجازه را می‌دهد شما محل سخنرانی را مشخص کن و من امنیت آنجا را تأمین می‌کنم.
 
سیدمحمد غرضی:
ـ آیا این بحث‌ها به بینندگان کمک می‌کند که انتخاب صحیحی داشته باشند.
 
ـ با این بحث‌ها نه سیاست خارجی حل می‌شود و نه سیاست داخلی، این بحث‌ها به هیچ دردی نمی‌خورد.
 
ـ از این بحث‌های دو طرفه امکان ندارد کسی سود ببرد، دعوای بین اشخاص و احزاب می‌شود.
 
ـ اینجا هیچ‌کس برنامه فیزیکی نمی‌دهد، همه برنامه عرفانی و ادبیاتی می‌دهند.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی:
ـ شیوه تخریب را نمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم و حاضر نیستم اسناد سری را اینجا افشا کنم و حاضر نیستم جملات را بالا و پایین کنم.
 
ـ بحث من پلیس نیست و دست همه پلیس‌های خدمتگزار کشور را می‌بوسم بحث من شیوه اجرا است.
 
ـ آقای رضایی با یک لحنی صحبت می‌کنند مثل اینکه یک نظرات بسیار دقیقی داشتند و آن نظرات اجرا نشد.
 
ـ آقای رضایی جنابعالی همان کسی هستید که در جمع گفتید شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام است.
 
ـ شما گفتید که آقای روحانی چرا این کار را گرفته که پرونده از شورای حکام به شورای امنیت نرود.
 
ـ شما آمده‌اید ما را نصیحت می‌کنید.
 
ـ اولین جلسات هسته‌ای که گذاشتیم به کلی سری بود کدام سایت افشا کرد و کدام در جلسه سران بودند که همه ناراحت شدند.
 
ـ نگذارید خیلی حرف‌ها هست و نباید گفته شود اگر می‌خواهیم رقابت کنیم رقابت سالم کنیم و بگوییم من در فلان‌جا چنین برنامه‌ای داشته‌ام و این لحنی که آن غلط و این غلط بود یعنی چه؟ شما از چه دفاع می‌کنید؟
 
ـ همه تلاشمان را می‌بایست به کار می‌بردیم که نشود و امروز هم باید همه تلاش کنیم که این پرونده که ظالمانه به شورای امنیت رفته است به شورای حکام برگردد.
 
محسن رضایی:
ـ حرف اساسی من این بود که ما اینجا می‌خواهیم یک اطلاعاتی به مردم دهیم که مردم یک تصمیم بگیرند برای سرنوشت خودشان چرا طوری صحبت می‌کنیم که گویی هیچ اشکالی نیست.
 
ـ اگر یکی از شما رییس جمهور شدید می‌خواهید بر طبق دفاع از رویکرد قدیم کشور را اداره کنید، یا اگر اشکالاتی بوده است چرا اشکال‌ها را نمی‌گویید.
 
ـ حرکت‌های آقای روحانی و آقای جلیلی را نظام اداره می‌کند، سؤال من مودبانه بود آقای روحانی اگر بخواهند با این داد و بیداد برخورد کنند پس خدا رحم کند بر این کشور.
 
ـ زمانی واقعا ما در حال تحریم نبودیم فکر می‌کردیم تحریم می‌شویم و اشتباه کردیم بله احتمال جنگ بود اما جنگ را از طریق دیگر هم می‌شد کنترل کرد.
 
ـ زمانی ما در حال تحریم بودیم و آقایان گفتند کاغذ پاره‌ای بیش نیست.
 
ـ اشکال اصلی را در مسأله تشخیص می‌دانم.
 
ـ زمانی جنگ نیست و فکر می‌کنید جنگ می شود چه هزینه عظیمی را کشور خواهد پرداخت و زمانی تحریم هست اما شما بگوید نه تحریمی در پیش نیست و این هم خسارت وارد می‌کند.
 
ـ ما که می‌خواهیم خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم طوری صحبت کنیم که اگر اشتباهاتی بوده گفته شود تا مردم تصمیم بگیرند و بر آن اساس عمل شود.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی:
ـ نه عصبانی شدم و نه ناراحت، اما باید با صدای رسا جواب می‌دادم.
 
ـ اشکالات توهین‌آمیز بود و باید با صدای رسا برای ملت جواب می‌دادم./920/پ201/ج
ارسال نظرات