۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۷۱۴۶۶
کارشناس حوزوی؛

خداوند با سنت هدایت عالم را اداره می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی گفت: انسان‌ها در قبال دعوت خداوند به هدایت از طریق پیامبران یا عقل و فطرت، دو دسته می‌شوند، یک دسته، این هدایت را می‌پذیرند و به حرف پیامبران الهی و ندای نفس لوامه و فطرتشان گوش می‌دهند، یک گروه هم در برابر پیامبران الهی می‌ایستند و با سوء استفاده از اختیارشان در مقابل این سنت الهی موضع گیری می‌کنند.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس مسائل اعتقادی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث سنت هدایت الهی پرداخت و گفت: قانون‌مندی جامعه، تاریخ و سنت‌های خداوند در اجتماع است، اولین سنت عامی که عقلا و نقلا تردیدی در آن نیست، سنت هدایت است.

وی ادامه داد: خداوند متعال همه موجودات را به هدایت تکوینی هدایت کرده است، طبق روایت، خداوند همه موجودات را هدایت شده خلق کرده و موجودی مثل انسان را به علت مختار بودنش، علاوه بر هدایت تکوینی که در وجود همه موجودات است، به صورت تشریعی هم هدایت کرده است.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: انسان‌ها در قبال دعوت خداوند به هدایت از طریق پیامبران یا عقل و فطرت، دو دسته می‌شوند، یک دسته، این هدایت را می‌پذیرند و به حرف پیامبران الهی و ندای نفس لوامه و فطرتشان گوش می‌دهند و یک گروه هم در برابر پیامبران الهی می‌ایستند و با  سوء استفاده از اختیارشان در مقابل این سنت الهی موضع گیری می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند که از این گروه با عنوان کافران یاد می‌شود.

حجت الاسلام محمدی ابراز داشت: خداوند در قبال گروه اول که سنت هدایت را پذیرفته‌اند، سنت‌های بیشتر و سخت‌تری دارد که اولینش سنت امتحان و ابتلا است، علتش هم این است که امت هدایت شده برای نهادینه شدن هدایتش، باید تحت فشار قرار بگیرد و در کوره‌های سخت آزمایش، آب دیده شود، برای مثال می‌بینیم که پس از انقلاب، پیامبر اسلام (ص)، در مدت کمتر از ده سال، چه سختی‌های زیادی داشتند.

وی ادامه داد: در قرآن هم آیات متعددی در باره سنت ابتلا وجود دارد، مانند سوره اعراف، آیه 92 «ما در هیچ آبادی‌ای پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه مردمش را به سختی و رنج گرفتار کردیم تا تزرع و زاری داشته باشند»، پس اگر امتی هدایت شدند علی القاعده باید منتظر سختی‌ها باشند، امت هدایت شده در قبال این  سنت ابتلا و سختی‌ها دو موقعیت می‌توانند اتخاذ کنند یا صبر و مقاومت که در این صورت دیگر به مقصد رسیده‌اند و یا بی صبری و عدم مقاومت.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سؤال «دلایل عقلی و نقلی وجود خداوند و شناخت خداوند چیست؟» گفت: اثبات وجود خداوند از طریق برهان‌های عقلی متعدد امکان پذیر است از قبیل برهان سینوی، وجوب و امکان، محرک اول ارسطو و ... و همین طور از طریق دل و فطرت که انسان به مقتضای فطرتش هم خداوند را می‌شناسد و هم او را دوست دارد، به عبارتی در فطرت انسان هم خداشناسی وجود دارد و هم خدا گرایی. 

وی اظهار داشت: یکی از برهان‌های دیگری که به اثبات وجود خدا دلالت دارد برهان نظم است، در عالم، از یک  ذره اتم گرفته تا کهکشان‌ها و وجود خود انسان نظمی حاکم است که با چشم می‌بینیم و با گوش، آن را می‌شنویم، عقل می‌گوید که هر نظمی ناظمی می‌خواهد، پس این عالم، ناظمی می‌خواهد که آن ناظم، جزء عالم نیست و از ماوراء عالم، این نظم را ایجاد کرده است. 

وی ابراز داشت: یکی از راه‌هایی که قرآن برای اثبات وجود خداوند پیشنهاد می‌کند، سیر در آفاق و انفس است «به زودی ما آیات خودمان را در آفاق (بیرون از وجود انسان‌ها) و در انفس (وجود انسان‌ها ) نشان خواهیم داد تا بدانند که خداوند حق است».

حجت الاسلام محمدی در پایان گفت: البته بحث شناخت خداوند، بحثی بسیار مهم است و دلایل و برهان‌های متعددی برای اثبات آن وجود دارد، هم به صورت ساده (عامه فهم) و هم به صورت علمی، که امروزه، به مدد پیشرفت تکنولوژی در دسترس همگان قرار دارد. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات