۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۴۴۶۵
جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های حوزوی؛

بررسی مطهریت اسلام با محوریت کتاب عروه الوثقی

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه «بررسی مطهریت اسلام با محوریت کتاب عروه الوثقی» در اتاق دفاعیات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
دفاع از پايان نامه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه «بررسی مطهریت اسلام با محوریت کتاب عروه الوثقی» که از سوی محقق حوزوی «محمد مهدی مالامیری» تدوین شده است، سه‌شنبه 11 تیرماه ساعت 19 در اتاق دفاعیات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، داوران و اساتید این پایان نامه، حجج‌اسلام و اساتید «خادم‌الذاکرین، ابراهیمی، شوپایی» بودند.
در ابتدای این جلسه دفاعیه، نویسنده تحقیق، حجت‌الاسلام مالامیری به شرح رساله خود پرداخت و ابعاد اصلی مقاله علمی خود را تبیین کرد.
نویسنده مقاله علمی «بررسی مطهریت اسلام با محوریت کتاب عروه الوثقی»  درباره ابعاد مخلف رساله‌اش گفت: در این رساله مطهریت اسلام را مورد تبیین قرار کرده و در فصول مختلف آن، کتاب شریف عروه‌الوثقی را محور کار قرار دادیم، زیرا مطالب فقهی غنی و محکمی در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: در این رساله به قاعده«الاسلام یجب ما قبله» استدلال شده است که به قاعده جب معروف است و یکی از قواعد مهمی فقهی برای اثبات مطریت اسلام است.
این محقق حوزوی درباره سیره قطعی شارع مقدس درباره مطهریت اسلام اظهار داشت: هیچ اماره‌ای وجود ندارد که شارع مقدس کسی را که تازه مسلمان شده است را به تطهیر لباس و منزل خود امر کند و این نشان می‌دهد که با اسلام آوردن شخص کافر، همه وجود او تطهیر می‌شود و این مفهوم قاعده جب است.
وی افزود: بحث درباره باقی چیزهایی است که در قبل از مسلمان شدن شخص کافر است که در این رساله ثابت کردیم که این نجاسات قبل از اسلام آوردن کافر، بقا دارد و بر اساس استعداد بقای این نجاسات و مایملک شخص کافر قبل از اسلام، بر نجاست باقی هستند و باید تطهیر شوند.
حجت‌الاسلام مالامیری با اشاره به تطهیر فرقه‌های ناصبی و غلات تصریح کرد: در این رساله حوزوی، شبهاتی درباره تطهیر شخص مرتد وجود داشت که آنها را به دقت مورد تبیین قرار دادیم، مواردی هم‌چون المرتد لاتوبه له، عدم پذیرفته شدن اسلام مرتد از جمله این شبهات درباره اسلام مرتد است.
وی در پایان یادآور شد: در بخش اخر این رساله به اظهار شهادت در اسلام اشاره کرده ایم که آیا صرف شهادت کافر برای مسلمان شدن او کفایت می‌کند، در روایاتی مختلفی نیز ثابت شده است که اسلام زبانی مکفی است و از نیات افراد نمی‌توان آگاه شد و آیه شریفه« لست مؤمنا» نیز که برای زید بن حارثه وارد شده است، مبین این موضوع است.
در ادامه این جلسه دفاعیه، استاد داور این رساله به نقد این رساله از نظر ساختار و محتوا پرداخت و با اشاره به نوآوری‌هایی که در این رساله شده است، گفت: در این رساله از منابع خوبی استفاده شده است و این یکی از نکاتی است که نویسنده مقاله به آن توجه کرده است.
وی اشکالات ساختاری و محتوایی متعددی بر این رساله وارد کرد که عدم اشاره دقبق به نسق روایات و عدم وجود نظم در آن، عدم تبیین درست مفهوم کفر، مختلف عمل شدن در نقل احادیث، تبیین نشدن کفر مطلق و کفر خاص، دوبار ذکر شدن قاعده تبدل موضوع در فهرست مطالب، تداخل بین اسلام و شارع و اسلام آوردن کافر و عدم توجه به مفهوم دقیق مهم‌ترین آنها بود.
در ادامه جلسه دفاعیه و پس از دفاعیات نویسنده این رساله علمی و هم چنین سخنان اساتید راهنما و مشاور، این رساله مورد قبول قرار گرفت و حائز امتیاز لازم شد./978/پ202/ی
ارسال نظرات