۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۷۵۹۱۰
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(3)؛

آیت الله موسوی جزایری: خلقت منظم و انسجام عالم هستی دلیلی بر یگانگی خداوند است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری گفت: خداوند فعلی را انجام داده است که دلالت بر یگانگی خداوند متعال دارد و آن فعل خلقت منظم و با انسجام عالم هستی و این شهادت فعلیه است.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در سومین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه مبارک رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت«اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَشَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَرَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَدینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: در این مقطع حضرت امام هادی(ع) نحوه شهادتین را به ما آموزش می دهند و می فرمایند که خداوند نخستین کسی است به وحدانیت و یگانگی خود شهادت داده اند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به عبارت «اُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ»، تصریح کرد: منظور از «اُولُوا الْعِلْمِ» این نیست که همه خلق خداوند شهادت پروردگار عالم را می گویند و آن چیزی واضح است؛ چراکه برخی از خلق خداوند مشرک و مادی هستند و منکر وجود خداوند متعال هستند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: «اُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ» در وصف ما است که به کمک خداوند متعال می توانیم شهادتین «اشهدا ان لااله الا الله، اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علی ولی الله» را به زبان بیاوریم.

وی با بیان این که برخی مطرح می کنند که خداوند در کجا و به چه کیفیتی به وحدانیت خویش شهادت داده است، بیان داشت: خداوند فعلی را انجام داده است که دلالت دارد بر وحدانیت خداوند متعال و آن فعل خلقت منظم و با انسجام عالم هستی است و این شهادت فعلیه است.

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که شهادت قولیه هم داریم، خاطرنشان کرد: منظور از شهادت قولیه این است که خداوند تبارک و تعالی وحدانیت خود را در کتاب های آسمانی مطرح کرده است، از جمله در قرآن کریم در سوره توحید و در دیگر آیات قرآن این شهادت وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان به سوره توحید و آیات آخر سوره حشر اشاره و تصریح کرد: از نظر مضامین توحید روایت وجود دارد که خداوند می شناخت کسانی از بندگانش که در آخرالزمان می آیند و بسیار فکر بلند و عمیق دارند که برای آنها سوره توحید و آیات آخر سوره حشر را فرستاد تا در آن بیاندیشند و به عمق توحید الهی پی برند.

آیت الله موسوی جزایری اظهار داشت: این موضوع به این منزله نیست که دیگر سوره های قرآن را کنار بگذاریم و تنهاسوره توحید را بخوانیم؛ چراکه هر سوره ای منزلت و شأن خود را دارا است همچون سوره جمعه که قرائت آن در روز جمعه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: ابن ضحاج می گوید در طول سفر آقا امام رضا(ع) از مدینه تا مرو هر وقت به حضرت اقتدا کردم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) همواره در رکعت نخست سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید را برای ما قرائت می کردند که سوره قدر هم یکی از سوره های با ارزش قرآن کریم است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به آیات آخر سوره حشر ابراز داشت: خداوند آیات آخر سوره حشر را برای کسانی نازل کرد که بسیار در وحدانیت، یگانگی و وجود خداوند متعال تدبر و تفکر می کنند و این آیات را برای شناخت و درک وحدانیت و یگانگی پروردگار عالم نازل کرد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق(ع)، اظهار داشت: حضرت امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند «هرکسی که سوره توحید را قرائت کند همچون این است که ثلث قرآن را قرائت کرده است»؛ البته در برخی روایات اشاره شده است که حضرت فرموده اند حتی «قرائت سوره توحید به منزله قرائت ثلث تورات، انجیل و زبور است» و در این زمینه منظور تورات، انجیل و زبور واقعی است نه آنچه که در برهه کنونی وجود دارد و تحریف شده است./9461/پ201/غ

ارسال نظرات