۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۷۸۷۸۸
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(22)؛

آیت الله موسوی جزایری: انکار نعمت ولایت ظلم به نفس خویش است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با بیان این که انکار نعمت ولایت ظلم به نفس خود است، گفت: علم قرآن و خداوند به کسانی می رسد که «سابقا بالخیرات» باشد و به یقین این علم با ارزش به کسانی که به بندگان خداوند ظلم و ستم می کنند، نخواهد رسید.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در بیست و دومین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطیعُونَ لِلّهِ الْقَوّامُونَ بِاَمْرِهِ الْعامِلُونَ بِاِرادَتِهِ الْفاَّئِزُونَ بِکَرامَتِهِ اِصْطَفاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبیکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَاَعَزَّکُمْ بِهُداهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهانِهِ»، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) برگزیدگان الهی و جانشینان بر حق خدا در زمین هستند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به عبارت « الْمُصْطَفَوْنَ» اشاره کرد و گفت: منظور از « الْمُصْطَفَوْنَ» انتخاب و گزینش است که از سوی خداوند متعال انجام می پذیرد.

ائمه اطهار نخبگانی هستند که خداوند آنها را برگزیده است

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که ائمه اطهار(ع) نخبگانی هستند که خداوند متعال آنها را انتخاب کرده است، ابراز داشت: ائمه اطهار(ع) این صلاحیت را داشتند که حجت خداوند بر زمین شوند و خداوند متعال براساس صلاحیت های خاص و شناسایی های ویژه از بین بندگان خود دوازده نور را از سوی خود بر مردم خلیفه قرار داد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به واقعه عاشورا و ماجرای «محمد بن اشعث»، بیان داشت: از میان سپاهیان عمر بن سعد، «محمد بن اشعث» فریاد بلند کرد و خطاب به امام حسین(ع) گفت «ای فرزند زهرا(س)، تو دارای چه ویژگی ای هستی که ما باید از تو پیروی کنیم و چه چیز تو شبیه به رسول الله(ص) است که خود را پس از پیامبر(ص) حجت خدا بر زمین معرفی می کنید»

وی ادامه داد: سخنان «محمد بن اشعث» به گوش امام حسین(ع) رسید و ایشان در جواب «محمد بن اشعث» آیه قرآنی «إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ» خواندند و فرمودند «خداوند متعال خاندان ابراهیم(ع) و عمران را برگزید و پیامبر(ص) از خاندان ابراهیم(ع) و ما نیز فرزندان رسول الله(ص) هستیم.»

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که علم کتاب آسمانی به وارثان پیامبر می رسد، تصریح کرد: علم و علوم قرآنی به کسانی می رسد که خداوند متعال آنها را برگزیده است و جزء ائمه اطهار(ع) چه کسانی قابلیت دستیابی به علم قرآن را دارند؟

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که انکار نعمت ولایت ظلم به نفس خود است، خاطرنشان کرد: علم قرآن و خداوند به کسانی می رسد که «سابقا بالخیرات» باشد و به یقین این علم با ارزش به کسانی که به بندگان خداوند ظلم و ستم می کنند، نخواهد رسید.

عترت و قرآن بدون یک دیگر ناقص هستند

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به حدیث ثقلین، عترت رسول الله(ص) را هم وزن و هم تراز قرآن کریم دانست و گفت: عترت و قرآن از یک دیگر جدا نمی شوند و جدایی هر کدام از آنها به منزله نقص عترت و قرآن است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که حدیث ثقلین در کتب اهل سنت وجود دارد، اظهار داشت: حدیث ثقلین از احادیثی است که در کتب اهل سنت وجود دارد و یک حدیث متواتر است.

شب بیست و سوم رمضان بسیار مقدس و مبارک است

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و شب های قدر، ابراز داشت: شب بیست و سوم شب بسیار مقدس و مبارکی است که براساس روایات به احتمال زیاد شب قدر اصلی همین شب باشد.

آیت الله موسوی جزایری به داستان جهنی، بادیه نشین و پیامبر(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: جهنی، فردی بادیه نشین بود که بسیار به پیامبر(ص) علاقه‎مند بود؛ روزی نزد پیامبر(ص) رسید و گفت « یا رسول الله(ص)؛ من به شما بسیار علاقه‎مندم اما مسیر من برای رسیدن به مدینه بسیار طولانی است، روزی را تعیین کنید که همیشه برای زیارت شما بیایم.»

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: پیامبراکرم(ص) برای جهنی بادیه نشین شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را تعیین کردند و جهنی هر وقت که موعد قرار خود با پیامبر(ص) می رسید خدم، حشم و خانواده خود را به سوی مدینه حرکت می داد و تا صبح در مسجد مدینه نزد پیامبر(ص) کسب فیض می کرد.

مصلحت بر اخفای شب قدر اصلی از سوی ائمه اطهار بوده است

آیت الله موسوی جزایری در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: می توان حدس زد که بیست و سوم ماه رمضان شب قدر اصلی است اما براساس روایات مصلحت بر این بوده که مخفی بماند و ائمه اطهار(ع) آن را مشخص نکنند./9461/پ201/ب

ارسال نظرات