۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۱۰۲۵
استاد حوزه:

فرزندآوری نیازی به سیاست‌های تشویقی ندارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی گفت: این گونه نیست که اگر اقتصاد ایران بهتر شود، فرزندآوری هم بیشتر می‌شود، باید فکر را عوض کرد و نوع نگاه مردم را در این زمینه تغییر داد.
کودکان مسلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس حوزوی مسائل تربیتی، در برنامه پرسمان تربیتی خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث کنترل جمعیت و افزایش آن پرداخت و گفت: در مسأله کنترل و افزایش جمعیّت، دولت و مسؤولان باید کمک کنند.

وی افزود: هنگامی که مردم را به تقوا توصیه کرده و به رزّاقیّت خدا تاکید می‌کنیم، به این معنا نیست که خیال مسؤولان راحت باشد به اینکه مردم غیبت نمی‌کنند، دروغ نمی‌گویند، آبروی کسی را نمی‌برند و خدا هم رزق را به آن‌ها می‌رساند و ما هم خیالمان راحت است، که این دو مسئله ربطی به هم ندارد.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: وقتی شخصی در یک جایگاه دولتی قرار می‌گیرد، در برابر همه مردم و همچنین بیت‌المال، مسؤول است و اگر واقعاً مسؤولیتی که بر دوش او گذاشته شده است را انجام ندهد، باید در برابر 75 میلیون جمعیت پاسخگو باشد؛ قطعاً کسی که مسؤولیتی بر دوش دارد؛ اگر با تدبیر و مدیریت، زندگی و معیشت مردم را تامین نکند، از او بازخواست خواهد شد.

وی بیان داشت: امام علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید «خدا را، خدا را در خصوص طبقات پایین جامعه؛ که هیچ چاره‌ای ندارند، زمین گیرها، نیازمندان، گرفتاران و دردمندان، در این طبقه یک عده هستند که خویشتن داری کرده، دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، آن‌ها که به خاطر خدا پاسدار حقی هستند که خدا برای آن‌ها معین کرده است».

وی ادامه داد: حضرت می‌فرماید «مالک! برای کسانی که در دوردست‌ترین نقطه‌ها هستند؛ مثل همان کسانی که در نزدیک‌ترین نقطه‌ها به تو هستند، سهمی را قرار بده، نکند کسی به خاطر دور بودن، سهم کمتری نصیبش شود؛ که تو مسؤول رعایت این مساله هستی، نکند این سرمستی حکومت و قدرت، از رسیدگی به این بیچاره‌ها تو را باز دارد، هرگز کارهای فراوان و مهم، عذری برای ترک مسؤولیت‌های کوچک‌تر نخواهد بود».

این کارشناس حوزوی، روایت دیگری از امیرمؤمنان(ع) ذکر کرد و گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید که بارها از رسول خدا(ص) شنیدم می‌فرمودند «ملتی که حق ناتمامش را از زورمندان، بی اضطراب نتواند بگیرد، رستگار نخواهد شد.»

حجت‌الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی‌ فقر جامعه، بی تدبیری است، البته نمی‌شود منکر کارهای بزرگ صورت گرفته شد، اما گاهی اوقات در تنگناها و سختی‌ها، کارهای بزرگ، فراموش می‌شود، اما نکته مهمی که هست این است که مردم توقع دارند دولت برای بچه، یارانه مستقل بگذارد.

وی افزود: من درباره سیاست‌های تشویقی حرفی نمی‌زنم؛ نه اثبات می‌کنم و نه رد، اما اگر واقعاً مدیریت اقتصادی جامعه، به نحو احسن انجام گیرد، چندان نیازی به این سیاست‌های تشویقی ندارد، این دلیل، تنها دلیل فقر و کم شدن جمعیت ایران نیست؛ کسی که خمس و زکاتش را پرداخت نمی‌کند، به تعداد فقرای کشور می‌افزاید، یا کسی که دستش را تنگ می‌گیرد و انفاق نمی‌کند، در فقر جامعه، دخیل است.

این کارشناس مسائل تربیتی ابراز داشت: مردم هم باید به گوش باشند و وظایف خود را انجام دهند، یعنی اگر هم مسؤولان و هم مردم به مدیریت اقتصادی اهمیت دهند، مطمئناً مساله فقر و نگرانی که در فرزند آوری بیشتر وجود دارد، حل خواهد شد.

وی در پایان با ارائه یک راهکار در زمینه فرزندآوری و افزایش جمعیت، گفت: واقعاً باید بپذیریم که این گونه نیست که اگر اقتصاد ایران بهتر شود، فرزندآوری هم بیشتر می‌شود، بلکه باید فکر را عوض کرد و نوع نگاه مردم را در این زمینه تغییر داد./9194/پ202/ی

ارسال نظرات