۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۸۱۴۵۲
عضو جامعه مدرسین:

اخوان افراطی‌ها را از خود دور کند/ عقب‌نشینی مردم مصر دستاوردهای انقلاب را هدر می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: علمای مصر نباید هیچ‌گونه همکاری را با جریان حاکم کنونی مصر که به زور سرنیزه در میدان حاضر شده و خود را تحکیم کرده‌اند داشته باشند و این یک وظیفه برای علما، مصلحان و مردم مصر است.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که وضعیت کنونی مصر در شرایط بسیار بدی قرار دارد، گفت: اگر مردم مصر نسبت به انقلاب و بیداری اسلامی که انجام دادند، عقب‌نشینی کنند، تمام زحمات و حرکت‌های آنان هدر رفته و بازگشت به قبل خواهد بود.
وی افزود: نهضت و حرکتی که در مصر پدید آمد و به دنبال آن حکومت حسنی مبارک سقوط کرد، حرکت بسیار خوبی بود و انتظار می‌رفت که بعد از این سقوط دولت ملی و اسلامی روی کار بیاید، در حالی که این انتظار با روی کار آمدن مرسی و اخوانی‌ها تضعیف و در وضعیت کنونی مصر هم در حال از بین رفتن است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که حرکت خوب، فراگیر، به دور از خشونت و افراط‌‌‌گری در مصر اتفاق افتاد و سبب پیروزی مردم شد، ادامه داد: متأسفانه این حرکات به دلیل عوامل مختلفی همچون نامه‌نوشتن به اسرائیل، میدان‌دادن به افراطی‌ها و تغییر دادستان مصر که محمد مرسی و دوستانش رقم زدند با مشکل مواجه شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غروی اظهار داشت: دلیل دیگر تحولات مصر اشتباهات محمد مرسی و اخوانی‌ها بود که به طریقی حرکت کردند که نتوانستند مردم را راضی نگه دارند و مردم دلخوش به این مسأله باشند که این حکومت کاری برای آسایش و امنیت آنها انجام خواهد داد و برای همین از حکومت دلزده و به مرور فاصله گرفتند.
وی با اشاره به این‌که حکومت مصر باید طبق قول خود مبنی بر حل مشکلات مردم عمل کرده و مردمی حرکت می‌کرد، خاطرنشان کرد: اگر دولت مصر مردمی حرکت می‌کرد می‌توانست جایگاه خود را مستحکم کند ولی با توجه به این‌که بیشتر به امور تثبیت حکومت و افراطی‌گری پرداخت، همین امر موجب افت حکومت محمد مرسی و اخوانی‌ها شده و آن را معدوم کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه باید اذعان کرد که شرایط کنونی مصر شرایط خوبی نیست و شاهد بر این مطلب هم این است که دستگاه قضایی حسنی مبارک را تبرئه می‌کند و برخی از قدرت‌ها همچون آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات هم به صورت آشکار و پنهان تا آنجایی که به مصلحت خودشان است از این مسأله حمایت می‌کنند و این امر نشان از اوضاع وخیم امروز مصر دارد.
وی با بیان این‌که امروز مصر وضعیت بسیار بحرانی را تجربه می‌کند و کشتار بدی در این کشور در حال وقوع است، بیان داشت: کشتار، زندان و به بند کشیدن مردم حرکت خوبی نیست و التهاب و تفرقه را در مصر بیشتر می‌کند، ولی با این حال اگر مردم مصر عقب‌نشینی داشته باشند تا سال‌های سال قافیه را باخته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غروی افزود: مهم‌ترین مطلب در وضعیت کنونی مصر این است که اخوانی‌ها باید از گذشته خود و دولتشان پند بگیرند و افراطی‌ها را از خود دور کنند و با کمک مردم سعی داشته باشند با همان سلاحی(حضور بدون خشونت) که پیروز شدند در صحنه حاضر شوند و بر خواسته‌های خود پافشاری کرده و افکار عمومی را متوجه خواسته‌های خود کنند.
وی با اشاره به این‌که مردم و حکومت مصر نباید به دشمنان به ظاهر دوست خود اعتنا کنند، گفت: آنها باید با آگاهی و هوشیاری مراقب باشند تا پیروزی به دست ‌آورده خود را به راحتی از دست ندهند، چون در این صورت حاکمیتی بدتر از حکومت حسنی مبارک بر آنها حاکم خواهد شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اخیرا نخست‌وزیر ترکیه مطلبی را مطرح کرده که پشت جریان مصر اسرائیل قرار دارد و این یک واقعیت و حقیقت است که یک هوشمندی را برای مردم مصر می‌طلبد و وظیفه را برای مصلحان مصر سنگین‌تر می‌کند که نباید از حضور بدون خشونت خود در صحنه عقب‌نشینی کنند، بلکه باید برای رسیدن به هدف نهایی و پیروزی بر خواسته‌های خود پافشاری کنند.
وی با بیان این‌که علمای مصر باید در صحنه حاضر شده و مردم را در این رابطه راهنمایی، هدایت و تشویق کنند، ابراز داشت: علمای مصر نباید هیچ‌گونه همکاری را با جریان حاکم کنونی مصر که به زور سرنیزه در میدان حاضر شده و خود را تحکیم کرده‌اند داشته باشند و این یک وظیفه برای علما، مصلحان و مردم مصر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین غروی در پایان تصریح کرد: ملت‌های مسلمان باید از انقلاب مصر و از نهضت و حرکتی که در مصر انجام گرفته حمایت کنند و این طور نباشد که مسأله را به حال خود رها کنند و این یک وظیفه برای همه کشورهای اسلامی است و می‌تواند فرصتی برای انقلابیون مصر باشد تا بتوانند حمایت سازمان‌های بین‌المللی را فراهم بیاورند./907/ت302/ج
ارسال نظرات