۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۸۱۹۰۷
کارشناس مسائل اعتقادی؛

خدا را با بیان صفاتش به نوجوانان معرفی کنیم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی گفت: باید برای نهادینه کردن و شکوفایی اعتقادات در وجود فرزندان، تاکید بر معرفی صفات خدا داشته باشیم؛ یعنی خدا را از طریق صفاتش به نوجوانمان معرفی کنیم.
دكتر عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس حوزوی مسائل اعتقادی، در برنامه پرسمان کودک و نوجوان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث چگونگی انتقال مفاهیم اعتقادی به نوجوانان پرداخت و گفت: اولین اصل از اصول اعتقادی توحید است، بنابراین ما هم باید از توحید شروع کنیم.

وی افزود: برای اینکه باورهای دینی و اعتقادی را به فرزندانمان انتقال دهیم، اولین نکته این است که باید اصل وجود خدا را به عنوان یک فرض متیقّن بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما باور داریم، این است که فطرت‌ انسان‌ها با باورهای الهی، مثل توحید و... آمیخته است؛ شما وقتی که به سرزمین‌هایی می‌روید که به ظاهر، خدایانی غیر از الله را می‌پرستند، آنجا هم در بین آن‌ها، نشانه‌هایی از وجود خدا را می‌بینید؛ مثلاً کسی که در آفریقا، حیوان می‌پرستد، باور دارد که موجود برتری وجود دارد، امّا مصداق را اشتباه گرفته‌ است.

وی بیان داشت: یعنی به جای اینکه سراغ الله بروند رفته‌اند سراغ حیوان و خورشید و... پس این اصل، مفروض بوده و باید باشد.

حجت‌الاسلام تراشیون ابراز داشت: خدای متعال در آیه 10 سوره ابراهیم می‌فرماید «رسولان گفتند که آیا در خدا شکی است، خدایی که آسمان و زمین را آفریده است» یعنی وقتی پیامبری در این مورد صحبت می‌کند، اصل وجود خدا را قبول مفروض گرفته و می‌گوید شما هم باید قبول داشته باشید.

وی افزود: ما فکر نکنیم که باید برای نوجوان، وجود خدا را اثبات کنیم؛ نه این در وجود او هست، ما باید فطرت را احیا کرده و بگوییم می‌خواهم خدایی که در وجودت هست و خودت به او اذعان داری را به تو  نشان بدهم، پس مفروض گرفتن اصل وجود خدا نکته مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: امام محمد غزالی در کتاب خود می‌گوید «از آغاز پیدایش، در وجود انسان‌ها ایمان نهفته بوده است» یااینکه شهید مطهری می‌گوید «تربیت یعنی شکوفا سازی استعدادهای بالقوه» فطرت وجود دارد، ما زمینه و بستر احیائش را فراهم نکردیم، این نکته دیگری است که خانواده‌ها باید توجه داشته باشند.

این کارشناس مسائل اعتقادی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: باید برای نهادینه کردن و شکوفایی اعتقادات در وجود فرزندان، تاکید بر معرفی صفات خدا داشته باشیم؛ یعنی خدا را از طریق صفاتش به نوجوانمان معرفی کنیم.

وی با بیان حکایتی در این زمینه ادامه داد: شیوه ائمه هم چنین بوده است، روایت شده است که مردی لانه پرنده‌ای را با جوجه‌هایی که در آن بودند، برداشت، در مسیر که می‌رفت، پدر و مادر پرنده مرتب به دست مرد نزدیک می‌شدند و او آن‌ها را دور می‌کرد، یاران پیامبر متعجب ماندند که پدر و مادر این جوجه‌ها چقدر مهربانند که آنها را رها نمی‌کنند، حتی با اینکه جانشان در خطر است،باز هم به کمکشان می‌آیند.

وی افزود: پیامبر (ص) فرمودند «شما از دیدن این منظره تعجب می‌کنید؟» یاران پاسخ دادند بله، حضرت فرمود «به آن خدایی که می‌پرستم قسم می‌خورم که خدای رحمان، از این پرندگان به ما مهربان‌تر است» یعنی پیامبر (ص) با این کار، افراد را به خدا نزدیک می‌کند و شناخت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

این کاشناس مسائل اعتقادی بیان داشت: پس می‌توانیم صفات رحمانیت، رحیمت و غفوریت خدا را برای فرزندان بیان کنیم، البتّه خداوند صفاتی هم دارد مثل قهاریت، این ویژگی او و مخصوص او است، اما وقتی می‌خواهیم انس و الفت را ایجاد کنیم، بیشتر باید از جنبه رحمانی و مهربانی استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ وقت نباید قضاوت کنیم، نباید به بچه‌ها بگوییم حالا که نماز نمی‌خوانی و به ما احترام نمی‌گذاری، عذاب الهی و جهنم در انتظار تو است؛ اگر این گونه شد، بچه یا نوجوان، خدا را با صفت خشمش می‌شناسد و چه بسا نتواند با او انس و الفت پیدا کند./9194/پ202/ع

ارسال نظرات