۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۸۲۲۴۶
معاون تبلیغ و تهذیب حوزه‌های علمیه اردبیل:

مدیران فرهنگی کشور براساس توانمندی و تجربه انتخاب شوند

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه اردبیل، خواستار پرهیز از هرگونه اعمال سلیقه شخصی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی شد و بر انتخاب مدیران فرهنگی کشور براساس توانمندی و تجربه تأکید کرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

حجت الاسلام مهدی شهبازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، برنامه ریزی دقیق و مناسب فرهنگی را در جامعه ضروری دانست و گفت: در برهه ای از زمان که دشمنان با تمام توان و با استفاده از ابزارهای رسانه ای در صدد ضربه زدن به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ملت ایران هستند باید از بی‌برنامه‌گی و اعمال سلیقه شخصی در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی در کشور پرهیز شود.
 

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه‌های علمیه اردبیل، افزود: در حال حاضر جامعه از لحاظ اجرای برنامه های فرهنگی دارای سبک و سیاق ثابتی نبوده و برنامه ریزی‌ها درباره برنامه های فرهنگی براساس سلیقه افراد تنظیم می شود، به طوری که با تغییر مدیریت، برنامه های فرهنگی نیز تغییر می کنند.
 

حجت الاسلام شهبازی، با اشاره به وجود دستگاه های فرهنگی متعدد در کشور، خاطر نشان کرد: در صورت وجود تناقض و در نظر گرفتن عقاید شخصی درباره برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی در کشور قطعا این برنامه ها با کیفیت مطلوب و قابل قبولی اجرا نخواهد شد.
 

این مسوؤل حوزوی به شعار اعتدال دولت یازدهم و انتخاب وزیر جدید ارشاد اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران و مسوؤلان فرهنگی در وزارت ارشاد و استان ها باید به دور از در نظر گرفتن جناح و گروهی خاص و تنها براساس توانمندی ها و تجربه اشخاص انتخاب شوند تا شاهد پیشرفت و تعالی فرهنگ و هنر غنی کشور باشیم.
 

سینما باید در مسیر فرهنگ اسلامی ایرانی حرکت کند

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه اردبیل، یکی از ظرفیت های وسیع تبلیغی و فرهنگی را وجود سینما در کشور دانست و گفت: سینما در بعد تبلیغ و انتقال مفاهیم اسلامی و فرهنگی در جامعه، ابزاری مناسب و کم نظیر است چرا که سینما دارای قدرت سمعی و بصری بوده و تاثیر زیادی بر مخاطب دارد.
 

وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی، سینما باید در مسیر اسلامی و توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت کند.
 

حجت الاسلام شهبازی خاطرنشان کرد: حرکت کنونی سینما و تولید و پخش فیلم های سینمایی در کشور در راستای ماموریت اصلی یعنی انتقال فرهنگ اسلامی ایرانی نیست.
 

وی افزود: فیلم های تولید شده در کشورهای غربی براساس سیاست های فرهنگی و انتقال تفکر و فرهنگ غربی استوار است، در حالی که گاها دیده می شود که برخی افراد در کشور نیز با الگو گرفتن از این فیلم ها از مشی فرهنگ غربی در تولید فیلم ها استفاده می کنند.
 

حجت الاسلام شهبازی به تاثیر فیلم بر سبک زندگی اشاره کرد و گفت: نباید با پیروی از فیلم های غربی به تولید فیلم هایی پرداخت که باعث تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی در کشور شده و به سمت زندگی های سست و بی بنیان خانواده های غربی حرکت کنیم.
 

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه اردبیل، افزود: سینما باید حجاب و عفاف و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی را در دنیا ترویج دهد و نباید با بی برنامه گی در این عرصه به فرهنگ اصیل کشور لطمه ای وارد شود.
 

مسجد با روح جامعه ایرانی عجین شده است

وی در ادامه به نقش مساجد در ایجاد فرهنگ دینی و اسلامی در کشور اشاره و تاکید کرد: در طول تاریخ اسلام، مساجد همواره به عنوان محلی برای حل بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و اکنون نیز کم و بیش این نقش را ایفا می کند.
 

این کارشناس حوزوی افزود: وجود مساجد در کشور بدون نیاز به هزینه ایجاد و تاسیس، بهترین مکان برای اجرای برنامه های فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.
 

حجت الاسلام شهبازی به علاقه و اعتماد مردم به برنامه های مسجد محور در مقابل فرهنگسراها و غیره اشاره کرد و اظهار داشت: مسجد با بطن و روح جامعه ایرانی عجین شده است و به همین سبب همواره اجرای برنامه های فرهنگی در مساجد با استقبال گسترده مردم همراه است.
 

وی تصریح کرد: وزارت ارشاد با در نظر گرفتن نقش دینی، فرهنگی و تربیتی مساجد می تواند سبب تقویت مساجد شده و از آنها به عنوان سنگرهای واقعی دفاع در مقابل جنگ نرم دشمنان استفاده کند.
 

کانون های مساجد پایگاهی امن و مناسب برای جدب جوانان و نوجوانان

حجت الاسلام شهبازی، کانون های مساجد را پایگاهی مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری دانست و گفت: کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد از زمان تاسیس نشان داده که پایگاهی مناسب و واقعی برای جذب جوانان و نوجوانان و مقابله با هجمه ها و شبهات دینی و ضد فرهنگی غرب بوده است.
 

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه های علمیه اردبیل، تقویت کانون های مساجد به ویژه در روستاها و شهرهای مرزی را عاملی مناسب برای مقابله با هجمه های رسانه ای دشمنان دانست و تصریح کرد: اجرای برنامه های مقطعی و سطحی و عدم نیاز سنجی و اجرای برنامه ها بدون در نظر گرفتن ابعاد جامعه شناسی و روانشناسی در کانون های مساجد در مقابل برنامه های قوی و ظاهر فریب ماهواره ای و اینترنتی دشمنان چندان موفق نخواهد بود.
 

وی افزود: توجه دستگاه های فرهنگی و به ویژه وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور درباره تجهیز مساجد به وسایل نوین ارتباطی از قبیل ایجاد خانه های دیجیتال و برنامه ریزی مناسب و متنوع در مساجد و کانون های فرهنگی هنری، قطعا آسیب های اجتماعی و فرهنگی را در جامعه کاهش خواهد داد.
 

حجت الاسلام شهبازی گسترش فرهنگ قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن و برنامه های دیگر قرآنی را از انتظارات جامعه دینی و اسلامی از وزارت ارشاد دانست و خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقویت برنامه های قرآنی، فرهنگی و دینی در می تواند مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه را نیز رفع کند. /937/ت301/ی

ارسال نظرات