۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۹۱۳۰۴

سلسله مباحث مهدویت و انتظار در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سلسله مباحث مهدویت و انتظار با رویکرد نگاه غرب به موضوع مهدویت و منجی در حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان برگزار شد.
سلسله مباحث مهدویت و انتظار در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام زهیر دهقانی، از اساتید مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، که صبح امروز به عنوان سخنران در سلسله مباحث مهدویت و انتظار با رویکرد نگاه غرب به موضوع مهدویت و منجی که در حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان برگزار شد، حضور داشت نگاه غرب به مهدویت را نگاهی بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: نگاه غرب به موضوع مهدویت و منجی نگاه بسیار گسترده ای است که در مباحث کلامی مطرح می شود؛ اما باید توجه داشت که غربی ها با همه اختلاف نظرهای اعتقادی که دارند همه آنها به موضوع منجی آخرالزمانی اشاره دارند که از جمله آن می توان به جمله « مسیح یک بار آمده و یک بار دیگر نیز خواهد آمد » اشاره کرد.

 

وی در ادامه افزود: در اسلام هم یکی از مباحثی که مورد تأیید و اشتراک تمامی فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی است بحث مهدی موعود (عج) است که هر دو طرف روی آن اتحاد نظر دارند ولی در برخی نشانه و مباحث ظاهری دیگر با هم اختلاف نظر دارند.

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که در موضوع مهدویت از یک چیز غفلت کردیم اظهار داشت: از حدود 150 سال پیش باب جدیدی در اسلام و در عرصه مهدویت گشوده شد که بسیار هم مؤثر بود ولی متأسفانه ما از آن غفلت کردیم که آن هم ظهور مهدی ها در کشورهای مختلف بود که هر کس با استفاده از این نام و هدف مقدس خود را مهدی موعود خواند و مردم را گرد خود جمع نمود که البته در بین اهل سنت این عکس العمل ها بیشتر دیده می شود اما نکته جالب در این مورد ظهور این اشخاص در کشورهای استعماری بود که با یک حساب و کتاب ساده می توان به اهداف شوم آنها پی برد.

 

حجت الاسلام دهقانی در ادامه افزود: بعد از این اتفاقات بود که دانشمندان غربی و اروپایی به فکر تحقیق و شناختن مهدویت و قدرت پنهان شیعه افتادند که نهایتا منجر شد به راه اندازی رشته تحصیلی شیعه شناسی و مهدی شناسی در کشورهای غربی که حتی بزرگان در خاطرات خود نقل کرده اند که اسرائیل به خاطر ترسی که از شیعیان داشت زودتر از همه اقدام به شناسایی این موضوعات کرد.

 

وی در ادامه غرب را مسؤول تحریفات موجود در کشورهای مختلف در مورد مهدویت دانست و تصریح کرد: در سال های اخیر با گسترش تفکرات منجی گرایی و روی آوردن مردم جهان به سمت منجی آخرالزمانی که همان مهدی (عج) است و همچنین با ورود مهدویت به دایره المعارف ها و حضور در محافل علمی، غرب احساس نگرانی کرد و سکوت در برابر آن را مساوی با انحطاط غرب دانست پس شروع کردند به دامن زدن بر تحریفات مهدویت و این که بحث مهدویت از روایات بسیار ضعیف و بدون سند تشیع گرفته شده است.

 

این استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پایان پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه اوج تقابل تفکر مهدویت با غرب و شروع پروسه شیعه هراسی دانست و خاطرنشان کرد: مباحث مهدویت و تقابل با مکاتب غربی وقتی شدت گرفت که انقلاب اسلامی در سال 57 به پیروزی رسید و آنها به قدرت پنهان شیعه پی بردند و لذا از این زمان به بعد پروسه شیعه هراسی را با ساختن فیلم هائی مانند پیشگوئی های نوستراداموس که در آن امام زمان (عج) را تهدیدی برای جهان معرفی می کردند، کلید خورد و در اصل پیروزی انقلاب اسلامی را می توان اوج کار غرب در شیعه هراسی و ایران هراسی دانست.

 

گفتنی است، سلسله مباحث مهدویت و انتظار هر ماه با همکاری جهاد دانشگاهی زنجان و حوزه علمیه امام صادق (ع) با حضور اساتید برجسته برگزار می شود. /949/پ202/ب

ارسال نظرات