۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۱۸۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

بیش از 140 ایستگاه به منظور ترویج فرهنگ وقف در استان برپا می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان این که ایجاد عرصه‌های جدید در وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه ما را برطرف کند، اظهار کرد: در همین راستا در هفته وقف 148 ایستگاه «همه واقف باشیم» در نقاط مختلف استان برای ترویج فرهنگ وقف دایر خواهد شد.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی به مناسبت هفته وقف که در محل مسجد امیرالمومنین(ع) برگزار شد، گفت: بزرگترین ارزش موقوفات تمسک واقفان به سیره اهل بیت(ع) است به همین جهت دهه آخر ماه صفر که اوج تبلور مردم به اهل بیت(ع) است به عنوان هفته وقف تعیین شده است.

 

وی افزود: به مناسبت هفته وقف و به منظور برای فراگیر کردن فرهنگ وقف در جامعه  و شناساندن این سیره نبوی، برنامه‌های بسیاری از جمله 60 نشست علمی-صفنی در 19 شهرستان استان و سه نشست تخصصی در مشهد برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان این که ایجاد عرصه‌های جدید در وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه ما را برطرف کند، اظهار کرد: اگر بتوانیم واقفان را به این جهت سوق دهیم که نیات خود را به نیازهای جدید و روزآمد معطوف کنند شاهد بسیاری از نابهنجاری‌ها، مشکلات و آسیب‌ها نخواهیم بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا در هفته وقف 148 ایستگاه «همه واقف باشیم» در نقاط مختلف استان برای ترویج فرهنگ وقف دایر خواهد شد و از طرف دیگر برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف، همایش وقف و رسانه را در این هفته برگزار خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: در همایش وقف و رسانه تولیدات رسانه‌ای در عرصه‌های مختلف خبر، فیلم‌نامه‌نویسی جمع‌آوری می‌شود و دکتر رضی مدیر سابق شبکه العالم و هنرمند انقلابی محمدحسین جعفریان  نیز به سخنرانی خواهند پرداخت.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به حرکت زائران پیاده به سمت مشهد و لزوم استقبال و پذیرائی مناسب از این عزیزان عنوان کرد: در همین راستا برپایی30 ایستگاه استقبال از زائران پیاده تحت عنوان طرح «قدم‌های آسمانی تا حرم امام مهربانی» و فعالیت شبانه‌روزی ادارات اوقاف شهرستان‌های مختلف استان جهت خدمات‌رسانی هر چه بهتر به این زائران در برنامه قرار دارد.

 

وی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با ائمه جمعه 15 شهرستان سخنرانی پیش از نماز جمعه این هفته در خصوص وقف صورت خواهد گرفت. همچنین برگزاری  ویژه برنامه رحلت پیامبر شهادت امام حسن مجتبی(ع) در بقاع متبرکه نیز دیگر برنامه‌ این اداره کل در هفته وقف است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  یادآور شد: با اقدامات انجام شده شاهد بودیم که در سال 1390، 130 وقف جدید در سال 1391، 25 وقف جدید و در سال 1392 تاکنون 113 وقف جدید به ثبت رسیده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: هم ا کنون در استان 7 هزار تصرف موقوفه بدون سند اجاره را داریم که امیدواریم بتوانیم این معضل را حل کنیم و با همکاری اصحاب رسانه به نقطه‌ای دست یابیم که بتوانیم اعلام کنیم چنین مواردی را در استان نداریم.

 

وی در پاسخ به این سوال که امروز نیاز به وقف با چه نیتی بیشتر وجود دارد، گفت: موقوفات قرآنی ما در استان تعداد قالب توجه‌ای نیستند و ما باید برای این مسئله فکری بیاندیشیم و از طرف دیگر مشهد دومین حوزه علمیه جهان تشیع را دارد که اگر ما بتوانیم نیازهای آن را رفع کنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.

 

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به این که موقوفات در ادامه فرهنگ و هنر نیز وجود ندارند، اظهار کرد: ایجاد موقوفات وظیفه اوقاف نیست و به نظر می‌رسد خود هنرمندان باید با همکاری یکدیگر این کار را بکنند تا نیازهای جامعه هنری را رفع کنند.

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، معاون بهره‌وری استانداری اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی  طی سخنانی به برنامه‌های صورت گرفته در این معاونت اشاره و تصریح کرد:  79 پروژه عمرانی برای بهسازی بقاع متبرکه انجام شده  که در این پروژه‌ها مجموعا 69 میلیارد ریال هزینه شده است و همچنین برای حفظ و نگهداری از موقوفات عرصه و اعیان وقف نیز 2 میلیارد و 328 میلیون ریال  تاکنون هزینه شده است./930/پ202/ب

ارسال نظرات