۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۹۷۴۴۳
عراقچی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

دیپلمات انقلابی هستیم/ مسائل دفاعی ایران غیر قابل مذاکره است/ راهپیمایی 22 بهمن پشتوانه قدرت ما در مذاکرات است

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری تاکید کرد: هیچ چیز فرق نکرده، آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ با همان سیاست های استکباری و زورگویی؛ انتظار نداریم آنها با این توافق خصومت ها را کنار بگذارند و البته ما هم به مقابله خود با نظام سلطه ادامه خواهیم داد.
معاون وزارت خارجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به اجرای گام اول توافق ژنو، گفت: همه چیز طبق برنامه پیش می رود، دو طرف به تعهدات خود عمل می کنند، ما اقداماتی را انجام دادیم و آژانس هم تایید کرده است، طرف های غربی نیز دستور العمل های لازم را برای برداشته شدن بخشی از تحریم های مقرر در توافق ژنو انجام دادند و کانال های بانکی ایجاد و مبلغ مقرر در اول فوریه واریز شد.
 
مذاکرات گام نهایی 28 بهمن در وین برگزار می شود
وی با بیان این که تاریخ جدید برای گام نهایی مورد توافق قرار گرفته و مذاکرات 28 بهمن در وین آغاز خواهد شد و بیشتر از یکسال نخواهد بود، گفت: در صورتی که طرف مقابل اراده جدی داشته باشد و زیاده خواهی در بین نباشد ظرف چند ماه می توان به یک توافق نهایی دست یافت.
 
عراقچی بیان کرد: قرار ما با 5+1 این است که در شهرهایی مذاکره کنیم که مقر سازمان ملل است، با توجه به برگزاری نشست سوریه در ژنو تصمیم گرفته شد که این دور از مذاکرات در وین انجام شود.
 
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: نیویورک هم از شهرهایی است که از نظر ما قابل پذیرش است چون مقر سازمان ملل است، اما بنا به دلایلی خیلی علاقه مند نبودیم و هنوز هم نیستیم و ژنو را ترجیح می دادیم اما با توجه به مساله مذکور وین انتخاب شد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات سازمان انرژی اتمی با آژانس تاثیر متقابلی بر روند مذاکرات با گروه 1+5 دارد؟  گفت: مسیر مذاکرات از هم جداست، اما طبیعتا موارد مشترک می تواند تاثیرگذار باشد و سفر آقای آمانو به تهران در همین راستا ارزیابی می شود.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تجربه ناموفق ایران و آژانس به ویژه در بخش مدالیته مشخص و این که آیا تضمینی وجود دارد که موضوعات حل شده را دوباره مطرح نکنند؟ اظهار داشت: واقعیت تلخی وجود دارد که هر چند برخی موضوعات فنی هستند اما سیاسی شده اند و مذاکره با 5+1 نیز در همین راستا ارزیابی می شود و ما گام اول را با موفقیت برداشتیم.
 
عراقچی یادآورشد: اگر مساله پرونده هسته ای ایران صرفا از نگاه فنی بررسی شود مشکل چندانی نخواهد بود، اما اگر از نگاه سیاسی باشد مساله فرق می کند.
 
فراتر از پادمان خود را موظف به پاسخگویی نمی دانیم 
وی خاطرنشان کرد: ما فراتر از پادمان خود را موظف به پاسخگویی نمی دانیم، باید منطق آنها برای ما روشن شود که از یک منشا واقعی است و بازرسان دنبال اغراض دیگر نیستند. از این رو مراقبت می کنیم همکاری ما با آژانس از حد و مرزی که ما تشخیص می دهیم عبور نکند.
 
هدف توافق ژنو عادی سازی رابطه با آمریکا و غرب نیست
عراقچی در خصوص برداشت مقامات آمریکایی از اقدام مشترک دو طرف در توافق ژنو و اظهارات جان کری و اوباما، گفت: گاهی سؤ تفاهم برای برخی پیش می آید، توافق ژنو هدف آن عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا و غرب و پیمان دوستی نیست.
 
وی با بیان این که خصومت ما و آمریکا سر جایش است و ما وارد عادی سازی روابط نشده ایم، گفت: توافق ژنو سعی می کند یکی از موارد اختلاف ما و غرب را مدیریت کند، مشکلات ما با آمریکا و دشمنی ها کماکان سرجایش باقی است.
 
آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ سابق با سیاست های استکباری است
وی افزود: هیچ چیز فرق نکرده، آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ با همان سیاست های استکباری و زورگویی است، انتظار نداریم آنها با این توافق خصومت ها را کنار بگذارند و البته ما هم به مقابله خود با نظام سلطه ادامه خواهیم داد.
 
بیش از غرب و آمریکا با سلاح های اتمی مشکل داریم
مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان اضافه کرد: همان موضع سابق ما در عدم پذیرش سلطه و مقابله با سیاست های استکباری آمریکا همچنان ادامه دارد، منتهی یکی از موارد تنش زا را مدیریت می کنیم به نحوی که ایران به خواسته های خود برسد و نگرانی آنها نیز برطرف شود.
 
عراقچی با تاکید بر این که سلاح هسته ای برای ما کاربردی ندارد، خاطرنشان کرد: ما مبانی فقهی و دلایل استراتژیک داریم که سلاح هسته ای برای ما کاربرد ندارد، ما بیش از آنها با این سلاح ها مشکل داریم.
 
معاون وزیر امور خارجه گفت: آمریکا همان آمریکای سابق است و سیاست های خصمانه آنها بعد از انقلاب ادامه داشته و الان نیز به اشکال مختلف ادامه دارد.
 
اظهارات آمریکایی ها از موضع ضعف و انفعال است
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: بسیاری از مواضعی که آمریکایی ها در این مدت توسط رییس جمهور و دیگر مقامات گرفته اند، هرچند ادامه سیاست های خصمانه است، اما حاکی از ضعف آنها است.
 
وی افزود: آنها مجبورند به دوستان و مقامات خود توضیح دهند که چرا این امتیازات را به ملت ما داده اند، این سند افتخار ما است که اوباما می گوید ما می خواستیم پیچ و مهره های برنامه هسته ای ایران را نابود کنیم، اما نتوانستیم و این نشان دهنده توانایی ما است و البته در آینده هم به این مهم نخواهند رسید.
 
عراقچی موضع مقامات آمریکایی را نشانه انفعال دانست و گفت: البته این اظهارات می تواند در آستانه مذاکرات وین جنبه رجز خوانی هم داشته باشد، اما باید به آنها بگوییم که تجربه غلط خود را تکرار نکنند.
 
زیر فشار مذاکره نمی کنیم
عراقچی با تاکید بر این که ما زیر فشار مذاکره نمی کنیم و اجازه نمی دهیم دیگران برای ما تصمیم تعیین کنند، گفت: خانم شرمن و دولت آمریکا حق ندارد برای ما دستور مذاکرات تعیین کنند، این مساله در توافق دو جانبه ای که بدست خواهد آمد انجام می شود.
 
مسائل داخلی ما ربطی به خانم شرمن ندارد
وی یادآورشد: صحبت هایی که خانم شرمن درباره فردو و اراک می کند به او هیچ ربطی ندارد، ما به او اجازه نمی دهیم این تصمیم ما است و مربوط به استقلال ما می شود و موظف به صیانت از آن هستیم و با هیچ چیز معاوضه اش نمی کنیم.
 
عراقچی افزود: ما در یک دهه اخیر با تحریم های شدید اقتصادی آمریکا، تهدیدهای نظامی، فشارهای تبلغیای و سیاسی به آمریکا و کشورهای استکباری باج ندادیم، دلیلی ندارد در مذاکرات باج بدهیم و مسلما اتفاق نخواهد افتاد.
 
رجزخوانی آمریکا سودی ندارد
وی تاکید کرد: مقامات آمریکایی بدانند بدانند این رجزخوانی ها کارگر نخواهد افتاد ما حتما در شرایط بدون فشار مذاکره خواهیم کرد.
 
صرفا موضوعات هسته ای در مذاکرات بررسی می شود
عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موشک های بالستیک ایران و گفته های خانم شرمن در این باره در توافق نهایی، گفت: موضوع مذاکرات ما هسته ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نخواهیم شد.
 
وی افزود: این که خانم شرمن این حرف را زده است در پاسخ به سؤالی درباره موشک های بالستیک این را مطرح کرده و نشان دهنده انفعال آمریکا است.
 
موضوعات مربوط به حوزه دفاعی ایران جزو خطوط قرمز و غیر قابل مذاکره است
عراقچی بیان کرد: من به ایشان و هر کس دیگر در گروه قاطعانه می گویم موضوعاتی که مربوط به حوزه دفاعی ایران می شود قابل مذاکره نیست و به هیچ کس چنین اجازه ای نمی دهیم و در مذاکرات قبلی نیز چنین اجازه ای را ندادیم.
 
وی بیان کرد: مسائل دفاعی ایران قابل مذاکره نیست و از خطوط قرمز ما در هر مذاکره ای از جمله توافق نهایی خواهد بود.
 
تحریم های جدید آمریکا خلاف توافق ژنو نیست اما خلاف حسن نیت است
وی درباره تحریم های جدید آمریکا بر علیه برخی افراد و شرکت ها و این که آیا این موارد با صراحت به آنها گفته شده است؟ تصریح کرد: در خصوص این موضوعات مفصل صحبت شده است، یک واقعیت وجود دارد و این که توافق ژنو بخشی از تحریم ها را تعلیق می کند و بخش عمده ای از تحریم ها کماکان ادامه دارد، در مقابل غنی سازی ما هم ادامه دارد.
 
عراقچی اضافه کرد: اگر آنها بخشی از تحریم ها را تعلیق کردند ما هم بخش کوچکی از غنی سازی که مربوط به بیست درصد است را تعلیق کرده ایم، بنابراین غنی سازی ما هم ادامه دارد.
 
وی افزود: آنها مدعی هستند که اگر شرکتی تحریم های گذشته را نقض کند می توانند آن شرکت ها را تحریم کنند، این به نوعی می توان تفسیر کرد که خلاف توافق ژنو نیست، اما خلاف روح تفاهم و حسن نیت است.
 
عراقچی با بیان این که این اقدام آمریکای در آستانه شروع مذاکرات جدید را  نمی توان حمل بر حسن نیت کرد، گفت: ممکن است که برای پاسخگویی به فشارهای داخلی خود و کنگره این کار را کرده باشند، اما از نظر ما خلاف حسن نیت و همکاری متقابل است.
 
وی اضافه کرد: ما بار قبل برای چند روز مذاکرات کارشناسی را متوقف کردیم، این بار نیز اقداماتی تمهید شده که در پاسخ به آنها انجام خواهیم داد.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره مولفه هایی که قدرت چانه زنی در مذاکرات را بالا می برد، گفت: در هر مذاکره ای هر طرف متکی به مؤلفه های قدرت خود است، داشته و مؤلفه قدرت اصلی ما مردم هستند.
 
عراقچی بیان کرد: جمهوری اسلامی به هیچ کشور خارجی وابستگی ندارد، منشا قدرت ما قدرت لایزال الهی و اتکا به مردم است.
 
وی گفت: آنچه آمریکای را به موضعی رسانده که خواسته ایران را بپذیرند به خاطر توانایی ها و قدرت ملت ایران است، اذعان اوباما به ناتوانی در مقابل ایران سند عزت و افتخار ملت ایران است.
 
گزینه نظامی مدت ها است که از روی میز آمریکا برداشته شده است
این اعتراف به خارج از روی میز بودن گزینه نظامی هم هست، گزینه نظامی مدت هاست که از روی میز برداشته شده است، آنها حریف ملت ایران و قدرت نظامی و توانایی موشکی ما نمی شوند.
 
وی بیان کرد: قدرت نظامی ما در دفاع از کشور توانایی های فوق العاده ای دارد و عملا گزینه نظامی خارج از میز شان است، ما با اتکا به مردم خود به اینجا رسیده ایم.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر این که آنها باید به حقوق ملت ما احترام بگذارند و در توافق ژنو این مساله حاصل شده است، گفت: اینها همه مرهون ارشادات رهبر معظم انقلاب و مقاومت ملت است.
 
وی بیان کرد: برای دور بعدی مذاکرات تنها دلگرمی و اعتماد به نفس ما حضور مستمر مردم و تجلی آن در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن است.
 
معاون وزیر خارجه یادآورشد: ملت در 22 بهمن امسال یک بار دیگر خود را نشان خواهد داد و این سرمایه عظیمی برای ما در مذاکرات آتی خواهد بود و ما در مذاکرات با عزت و صلابت شرکت خواهیم کرد و با توکل به خدا قادر خواهیم بود حقوق ملت را استیفا کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مشارکت  73 درصدی در انتخابات خردادماه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به لحاظ دمکراسی در غرب نیز یک آرزو است و ما با برخورداری از چنین مولفه قدرت کم نظیری در مذاکرات حاضر شدیم.
 
ظریف خودم و همکارانم را دیپلمات انقلابی می دانم
عراقچی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره نسبت دیپلمات بودن با انقلابی بودن، گفت: همه ما قبل از هر چیز انقلابی هستیم، همه ما به تبعیت از رهبری و آرمان های بلند امام یک انقلابی هستیم و پایبند به اصول و ارزش های انقلاب از جمله مبارزه با زور و استکبار هستیم.
 
وی بیان کرد: دیپلمات البته شرح وظایفی دارد و آنها را باید در راستای منافع نظام و کشور عمل کند، من خود و همه همکاران خودم در وزارت خارجه و شخص دکتر ظریف وزیر خارجه را دیپلمات انقلابی و پایبند به ارزش های انقلاب و متعهد به آرمان ها و منافع ملی می دانم. /924/ز503/ج
ارسال نظرات