۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۰۵۴۲۱
آیت الله هاشمی علیا:

کسی که جامعه کبیره را نخواند بویی از امام شناسی نبرده است

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه قائم چیذر با تاکید بر این‌که یکی از حقیقی ترین نعمت‌ها که دنیا و آخرت را می‌تواند آباد کند نعمت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است گفت: معنی سجده شکر زیارت عاشورا این است که خدایا شکرت از این که من نسبت به اهل بیت محبت دارم و می توانم بر مصائب آنها گریه کنم چون آن چیزی که انسان را به والاترین مقام ها می رساند ولایت اهل بیت است.
آيت الله سيد علي اصغر هاشمي عليا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، متولی مدرسه علمیه قائم چیذر تهران صبح امروز شنبه بیستم اردیبهشت ماه در جلسه  این هفته درس اخلاق که هر هفته شنبه ها برای طلاب این مدرسه برگزار می شود گفت: اصولا نعمت ها یا حقیقتی هستند که باید شکر شود یا نعمت‌های مجازی هستند مجازا نعمت نامیده شده اند.

وی افزود: اموری که مفید در دنیا و آخرت باشند حقیقت نعمت هستند، حقیقت نعمت آن نعمتی است که انسان هم در زندگی دنیوی بهره بگیرد هم در زندگی آخرت مانند علم و حسن خلق این دو هم برکات مادی و دنیوی دارند هم برکات معنوی.

آیت الله هاشمی علیا با اشاره به این‌که اموری که انسان نه در دنیا از او بهره می‌برد نه در آخرت بلکه مضر به دنیا و آخرت اوست نعمت نیستند گفت: گاهی این امور در دنیا نعمت است ولی در آخرت بلا است، کسی که مطیع هواهای نفسانی باشد و آنچه که بخواهد انجام دهد مسلما در دنیا در رفاه است و زندگی خوشی دارد اما این فرد در آخرت مورد عذاب و سختی است.

این استاد اخلاق با اشاره به آیه 37 تا 39 سوره مبارکه نازعات «فَأَمَّا مَن طغَی * وَ ءَاثَرَ الحْیَوةَ الدُّنْیَا * فَإِنَّ الجْحِیمَ هِی الْمَأْوَی» ‏افزود: گاهی این امور در دنیا بلا است ولی در آخرت نعمت است نظیر کسی که در دنیا با مخالفت با هوای نفسانی و اطاعت فرمان الهی سختی را به جان خریده اما در آخرت نعمت و رفاه را می چشد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ انسان عاقلی این را انتخاب نمی کند بلکه انسان جاهل است که این راه را انتخاب می کند اظهار داشت: هر چه آلودگی ها و گناهان بیشتر باشد برای انسان دوری از آن ها مشکل‌تر است اما همه این‌ها در عالم آخرت نعمت است بنابراین انسان‌های عاقل این‌گونه راحتی‌های دنیایی را نعمت نمی‌دانند.

آیت الله هاشمی علیا با بیان این‌که غذای فاسدی در کنار اگر انسانی عاقل باشد هیچ وقت از آن استفاده نمی‌کند حتی اگر گرسنه باشد اماانسان جاهل از آن غذای لذیذ و خوشمزه اما فاسد استفاده می کند، گفت: در واقع امور الهی و معنوی و امور دنیوی‌ای که وسیله تقرب به خدا را فراهم می‌کند نعمت حقیقی هستند حتی اگر مال و مقام و ثروت دنیایی باشد اما اگر انسان را از خدا دور کرد بلا است حتی اگر علم باشد، اگر علمی آثار و برکات علم را نداشت بلا است.

وی در ادامه با بیان روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر این‌که «شُکرُ النِعمَهِ اجتِنابُ المَحارِم، شکر نعمت پرهیز از محرمات الهی است» تصریح کرد: اگر نعمات خدا را در مسیر اجتناب از محارم الهی و رسیدن به قرب الهی نباشد اصلا نباید اسم آن را نعمت گذاشت.

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان این‌که اگر شخصی اعلم علما باشد یا رییس جمهور برتر دنیا هم بشود اما این نعمت ها را در مسیر قرب الهی قرار ندهد فایده ای ندارد گفت: هر چه مقامش بالاتر برود برای او بدتر است چه بسا علمایی که روز قیامت حسرت می خورند و دست به دهان می گیرند که ای کاش رفتگری بی سواد بودیم.

آیت الله هاشمی علیا با تاکید بر این‌که یکی از حقیقی ترین نعمت‌ها که دنیا و آخرت را می‌تواند آباد کند نعمت پیغمبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) است گفت: زمانی که زیارت عاشورا می خوانیم واشک می‌ریزیم در پایان می‌گوییم «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم ....» آیا گریه کردن به تنهایی شکر دارد؟ معنی آن این است که خدایا شکرت از این که من نسبت به اهل بیت محبت دارم و می توانم بر مصائب آنها گریه کنم چون آن چیزی که انسان را به والاترین مقام ها می رساند ولایت اهل بیت است.

این استاد اخلاق حوزه در پایان به طلاب تاکید کرد: حتما زیارت جامعه کبیره را بخوانید، کسی که جامعه کبیره را نخواند بویی از امام شناسی نبرده است./9664/ پ202/ص

ارسال نظرات