تبلیغ دینی بدون ارتباط معنوی مبلغان با مردم کماثر است
حجتالاسلام رضا برنجکار، عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حساسیت ویژه جوانان به بعضی از مسائل در عرصه تبلیغ گفت: مبلغ باید به گونهای برای جوانان تبلیغ کند که خود عامل آن موضوع باشد.
وی به اهمیت نوع ترویج مباحث دینی بین نوجوانان و جوانان اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از شیوههای ترویج مباحث دینی و اعتقادی بین مردم به ویژه جوانان عامل بودن خود شخص ترویج کننده است یا حداقل اینکه عملش با گفتارش منافات نداشته باشد.
حجتالاسلام برنجکار معرفی الگو را یکی از راههای تربیتی برای جوانان و نوجوانان دانست و اظهار داشت: معرفی الگو یک راه میانبر برای بیان مطلبی است که ما میخواهیم با بیان استدلال و یا توضیح، آن را برای مخاطب بیان کنیم و با این کار به راحتی میتوانیم آن مطلب را به مخاطب خود تفهیم کنیم.
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم با بیان اینکه الگوی ما در همه مباحث اعتقادی ائمه معصومین(ع) هستند، تصریح کرد: اگر ما یکی از امامان معصوم را به جوانان معرفی کنیم و در کنار معرفی فضائل ایشان را هم بیان کنیم به راحتی یک الگو را برای جوانان بدون اینکه اشاره کرده باشیم معرفی کردهایم.
استاد حوزه و دانشگاه اهمیت کار مبلغان دینی در عرصه تبلیغ اشاره کرد و ابراز داشت: مردم به علاوه بر این که به شناخت احکام نیاز دارند، به اعتقادات و اخلاقیات هم نیاز دارند و باید مبلغان همه ابعاد دین مبین اسلام را برای مرد تبیین و تعریف نمایند.
وی ارتباط صمیمی با مردم را از ضروریات تبلیغ دانست و تأکید کرد: بعضی از مبلغان بعد از این که از منبر پایین میآیند بلافاصله مجلس را ترک میکنند و با مردم هیچ ارتباطی برقرار نمیکنند و این عدم ارتباط باعث میشود که راندمان کاری تبلیغ به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه مبلغ باید با مخاطب احساس همدردی داشته باشد، ابراز داشت: توجه به مشکلات و گوش کردن به حرفهای مردم به اثرگزاری بیشتر در عرصه تبلیغ کمک میکند و سبب میشود که مخاطب به این تصور برسد که مبلغان دینی گفتارشان با عملشان متفاوت نیست./922/ت302/س