نرمش قهرمانانه راهبرد عزت، حکمت و مصلحت است

حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، اظهارداشت: نرمش قهرمانانه، انفعال در برابر دشمنان نیست بلکه یک دیپلماسی نرم هوشمندانه و به بیانی دیگر، راهبرد عزت، حکمت و مصلحت، بهمنظورخنثی کردن و از بین بردن توطئههای استکباری دشمنان و تقویت جبهه خودی است.
وی ادامه داد: نگاهی به تاریخ اسلام نشان میدهد که هرگاه مصالح جامعه اسلامی ایجاب کرده، رهبران جامعه اسلامی از صلح و نرمش قهرمانانه بهعنوان راهبردی برای تضمین منافع جامعه بهره بردهاند، هر چند که برخی تندروها، جلوتر از رهبران حرکت کرده و حتی به رسول اکرم(ص) نیز اعتراض کردهاند.
امام جمعه بلداجی اضافه کرد: اگر امام حسن(ع) صلح را نمیپذیرفت با دیده محکومیتی به او نگاه میشد، اما با پذیرفتن صلح این معاویه بود که محکوم تاریخ شد؛ بنابراین در آن شرایط راهی جز پذیرفتن صلح وجود نداشت.
این مقام مسؤول گفت: صلح امام حسن(ع) مورد تأیید و امضای امام حسین(ع) نیز قرار گرفت و حضرتش حاضر به نقض آن پیمان نشد و در حقیقت امام حسن(ع) مقدمات روشنی اذهان و افکار را برای درک مظالم بنیامیه حاضر کرد و امام حسین(ع) آن را تجلی داد.
حجت الاسلام رحمانی افزود: صلح امام حسن(ع) را میتوان بزرگترین نرمش قهرمانانه تاریخ دانست؛ چرا که توانست نقشههای شوم معاویه در برخورد با اهلبیت(ع) را خنثی و سبب تداوم مسأله امامت شود و در حقیقت صلح امام حسن(ع) را میتوان احیاگر امامت و دینداری و مقابله با انحراف دانست.
مدیر استانی حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری در ادامه به هفته اکرام و اطعام فقرا و یتیمان اشاره کرد و گفت: هفته اکرام فقرا با هدف تقویت روحیه عدالت خواهی، رفع تبعیض، گسترش فرهنگ محرومیت زدایی میان مردم و ایجاد ارتباط منسجم میان نهادها و سازمان های مسؤول در عرصه فقر و محرومیت زدایی تعیین شده است.
این مقام مسؤول با بیان این که ترویج سنت های نیک و گسترش فرهنگ نیکوکاری و توجه به نیازمندان، مهم ترین تکلیف مسؤولان نظام مقدس اسلامی است، خاطرنشان کرد: توجه به دیگران و بر طرف ساختن مشکلات آن ها نه تنها موجب ایجاد آرامش و برقراری عدالت و امنیت در اجتماع می شود، بلکه زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است.
وی با اشاره به این که مهم ترین هدف تشکیل دولت اسلامی، برپایی عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: عدالت اجتماعی به معنای استقرار عدل و از میان بردن فاصله و شکاف عمیق طبقاتی در جامعه و جلوگیری از برخورداری های نابحق از ثروت است.
امام جمعه بلداجی با بیان این که نخستین ارزش در دولت اسلامی، تأمین عدالت اجتماعی است و بدون تأمین عدالت اجتماعی و رسیدگی به حال محرومان و مستضعفان نمی توان جامعه را اسلامی نامید، افزود: با اجرای عدالت، حقوق انسان، کرامت و ارزش های بشری هم تأمین می شود و انسان ها به حقوق خود می رسند؛ به عبارتی، عدالت، محور همه چیز و بی عدالتی، ریشه همه بدی ها و پلیدی ها است که قربانیان فراوانی از میان افراد جامعه به ویژه طبقه محروم و مستضعف می گیرد./9457/ت302/ب2