۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۱۷۷۹۲

فعالان فرهنگی اسپانیا از مرکز تحقیقات زن و خانواده دیدار کردند

خبرگزاری رسا ـ جمعی از فعالان فرهنگی و مذهبی اسپانیا از مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران دیدار کردند.
فعالان فرهنگي اسپانيا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران فریبا علاسوند عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در جمع این فعالان فرهنگی ضمن تبیین دیدگاه‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات زن و خانواده در حوزه مطالعات زن و خانواده در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر سیاست‌های جمعیتی در ایران گفت: در دهه شصت به دلیل انفجار جمعیت تصمیم گرفته شد که سیاست‌های کنترل جمعیت به کار گرفته شود و این سیاست‌ها خیلی خوب توانست رشد جمعیت را کنترل کند؛ یعنی کاری که شاید 50 سال طول می‌کشید در 10 سال رخ داد و شرایط جدیدی را برای کشور رقم زد و اکنون با توجه به شرایط نیاز نیست این روند پی گرفته شود و این سیاست مدتی است مورد تجدیدنظر قرار گرفته تا ایران در سال‌های آینده با مشکل مواجه نشود.

 

وی درباره ناتوانی در بارداری و راه‌های درمان گفت: راه‌های زیادی برای رفع ناباروری وجود دارد که از لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد. یکی از آن‌ها رحم اجاره‌ای و اهدای جنین است و فقها به آن اجازه داده‌اند. در مواردی هم خانواده‌هایی که اصلا بچه‌دار نمی‌شوند با فرزندخواندگی مشکل خود را حل می‌کنند که البته به لحاظ قانونی اشکالی ندارد، ولی در باب محرمیت و ارث و برخی مسائل باید پی‌گیر راه‌کارهای شرعی باشند.

 

کارشناس حوزه زن و خانواده در بحث فمینیسم و نگاه دین در این باب تصریح کرد: در غرب هر کسی از زن دفاع کند فمینیست محسوب می‌شود. درحالی که در نگاه دینی این‌گونه نیست. نظریه‌های دینی در دفاع از زن قدرت‌مندتر از نظریه‌های فمینیسم است و مشکل این‌جاست که اسلام در برخی کشورها آن‌چنان‌که باید شناخته نشده است.

 

وی اضافه کرد: شعار جدی فمینیست‌ها در همه گرایش‌ها برابری مطلق زن و مرد است؛ برابری در زمینه حقوق، فرصت‌های شغلی و فعالیت‌های مختلف حوزه اجتماعی که این نکته آخر در اسلام مورد پذیرش است، ولی در زمینه‌های دیگر نقد وارد است. دین اسلام دین برابری است، برابری در جایگاه انسانی، ارزشی و اخلاقی. زن انسان است و ما انسان درجه یک و دو نداریم. مقامات انسانی زن و مرد مساوی است ، فقط برخی ارزش‌های اخلاقی زن مثل حیا و عفت در زن و مرد مساوی نیست.

 

علاسوند با بیان اینکه فمینیست‌ها تلاش کرده‌اند این دو را مساوی قرار دهند اما شکست خوردند، افزود: در عرصه حقوق نیز در چند اصل مثل ارث و دیه تفاوت وجود که منشأ این تفاوت‌ها خانواده است. اسلام خانواده‌گراست و بر اساس تعیین تکالیف زن و مرد حقوق آن‌ها تعیین می‌شود. جهان هم کم‌کم در حال پذیرش این مطلب حرکت می‌کند. در یک اجلاس جهانی از مضرات اشتغال زنان صحبت شد و گفته شد ما برابری مطلق را قبول نداریم.

 

علاسوند با اشاره به نظریه جنسیت و مطرح شدنش از دهه 60، افزود: این‌که تنها تفاوت زن و مرد در بارداری است، از نظریه جنسیت نشأت گرفته است. این‌ها تا این اندازه پیش رفتند که مادری را یک نقش اجتماعی تعریف کردند نه یک نقش فردی و با تقسیم کار بر اساس جنسیت مخالف‌اند.

 

وی در ادامه گفت: در اسلام سه نقش مادری، همسری و خانه‌داری برای زن قرار داده شده است و تنها نقشی که واجب است، همسری است. بر مرد پدری واجب است، ولی برای زن مادری واجب نیست. زنان در ایران با وجود واجب نبودن نقش مادری و نیز خانه‌داری آن را انجام می‌دهند و این به جهت اندیشه آخرت‌گرایانه‌ای است که در این تفکر وجود دارد و توصیه‌های اخلاقی و ارزشی اسلام در این زمینه، به این امر کمک کرده است.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که تعریف خانواده در نظام حقوقی کلاسیک غرب به واقعیت نزدیک‌تر بوده است، تأکید کرد: امروزه در غرب خانواده‌زدایی صورت گرفته و شرایط به‌گونه‌ای شده است که خانواده مورد تمسخر قرار می‌گیرد و فردگرایی ترویج می‌شود. اگر خانواده‌ای هم باشد، فضای سرد بر آن حاکم است./978/د101/ی

ارسال نظرات