آفت مدرکگرایی بعد از دانشگاه، دامنگیر حوزه شده است
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجانشرقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ترتیب یافت، اظهار داشت: در برهه کنونی برخی به دنبال منزوی کردن حوزه های علمیه، روحانیت و طلاب علوم دینی در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند.
وی خاطرنشان کرد: باید حوزه های علمیه روی این موضوع که «سیاست ما عین دیانت ماست» بیش از گذشته کار کنند، متأسفانه در گذشته سیاست گریزی، نوعی دیانت تلقی می شد ولی باید بدانیم که اسلام، یک دین جامع است که قواعد سیاسی، حکومتی و دیپلماسی در آن به صورت کامل تبیین شده است.
حجت الاسلام حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه رسالت خطیری در تبیین ابعاد مختلف دین مبین اسلام بر عهده دارند، گفت: هنوز ناآگاهی عده ای از اسلام موجب شده که جایگاه و شأنی برای روحانیت در فعالیت های فرهنگ و اجتماعی و حتی سیاسی قائل نشوند.
امام جمعه اهر خواستار تغییر نگرش نظام آموزشی حوزه در برخی عرصهها شد، افزود: متأسفانه آفت مدرکگرایی بعد از دانشگاه، دامنگیر حوزه شده است، در چنین شرایطی خروجی حوزه طلبهای فاضل، مهذب و جامعالاطراف نخواهد بود، حفظ پایه های اصلی حوزه که همان اجتهاد و روش فقه جواهری و تحصیل بر مبنای علم آموزی نه مدرک گرایی است، باید به تمام معنا محافظت شود.
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجانشرقی با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه نیازمند تدوین استراتژی چند دههای برای آینده و هدفگذاری برای رفع معضلات جامعه بشری هستند، خاطرنشان کرد: در این راستا باید برخی منابع دروس حوزوی نیز تغییر یابد، البته نه به این معنا که حوزه ها را به سمت مدرک گرایی سوق دهیم و کلاسیک کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه های علمیه باید به دنبال علم گرایی باشیم و طلاب را به سمت فهم دقیق و عمیق سوق دهیم، تصریح کرد: آن چیزهایی که دیروز نبود و امروز لازم است، مثل مسایل حکومتی باید مورد توجه قرار گیرد، به عنوان مثال در نظام آموزشی حوزه های علمیه باید به پدیده های نوظهوری مانند بیداری اسلامی، جنگ نرم و نحله های کاذب، توجه شود.
حجت الاسلام حاجی زاده کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه را در همین راستا قابل طرح دانست و گفت: اگر به دنبال تربیت طلابی پاسخگو به شبهات روزافزون دشمنان اسلام تشیع هستیم، باید نسبت به آموختههایی که ایشان از نخستین روز تحصیل تا روز فارغالتحصیلی با آن مواجه هستند، حساس بود./935/ت303/ب4