۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۲۳۴۱۹
حجت الاسلام پناهیان:

تبلیغ خالصانه آموزه‌های دینی مقدمه اجتهاد است

خبرگزاری رسا - استاد حوزه و دانشگاه تبلیغ دینی را مسأله ای خطیر و حیاتی توصیف کرد و گفت: تبلیغ دینی مقدمه اجتهاد است چرا که می تواند مردم را هدایت یا منحرف کند؛ اگر تبلیغ یک طلبه مبتدی همراه با خضوع و دوری از بلند پروازی باشد می تواند سکویی قوی برای مجتهد شدن طلبه باشد.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام علیرضا پناهیان، خطیب برجسته حوزه علمیه قم، عصر امروز در جمع طلاب سطح یک حوزه علمیه قم، اظهار داشت: تبلیغ برای طلبه های مبتدی اگر خوب مدیریت نشود ممکن است به خاطر هیجانات اولیه تبلیغ طلبه را از تحصیل دقیق همراه با تحقیق دور کند.

 

استاد حوزه علمیه، گفت: اگر مبلغ مبتدی بتواند وقت آزاد خود را به تبلیغ بپردازد و در زمان درس ذهن خود را متمرکز تحقیق و پژوهش و تحصیل نماید به گونه ای که در زمان تحصیل به فکر تامین مطلب برای منابر تبلیغ خود نباشد تبلیغ می تواند به تعبیر حضرت امام(ره) برای وی تثبیت کننده علم و گامی مهم برای مجتهد شدن او باشد.

 

وی افزود: تبلیغ اگر به نیت خود سازی نباشد می تواند طلبه را از تهذیب نفس دور کند چرا که ممکن است هیجانات اولیه تبلیغ وی را دچار عجب و غرور کند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه تبلیغ از دیدگاه علمی نیازمند مرتبه حداقلی است، گفت: اگر طلبه نخواهد برداشت های شخصی خود را از دین و معارف آن در تبلیغ بکار گیرد می تواند تبلیغ وی با بیان همان معارف مبتدی موثر باشد.

 

خطیب برجسته حوزه علمیه قم افزود: با تمام این تفاسیر باید در نظر داشت که منبر مختصر نیاز به ساعت ها تحقیق و مطالعه دارد و مبلغی می تواند این مهم را به نتیجه مطلوب برساند که در زمان تحصیل پژوهش و مطالعه دقیق بر مباحث علمی داشته باشد.

 

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: برای اینکه طلبه ای از عجب و غرور منبر دور بماند لازم است حتما خود پا منبری خوبی باشد نه این که مستقیما از کلاس درس به منبر برود که اگر چنین باشد حتما او دچار غرور در تبلیغ خواهد شد./968/پ202/ب4

ارسال نظرات