ابدیت و نهایت جهان، تکامل و رواج اسلام است

عقاید رئالیسم بیپایه و بیمایه است
وی به عقاید رئالیسم اشاره کرد و گفت: رئالیسم دارای بحثهای بیمایه و بیپایه است زیرا ابدیت و نهایت جهان، تکامل اسلام، جامعترین مکتب است.
آیتالله نظری نهایت جهان را رواج شریعت حضرت محمد(ص) در دنیا دانست و گفت: خداوند جنبه علمی و مادی میان مخلوقات بشر آفرید اما در این میان بشر را برای عبادت خود خلق کرد البته منظور از عبادت، طبق فرمان و برنامه خدا در ابعاد روحی، جسمی، فردی جمعی، دنیوی و اخروی حرکت کردن است.
مؤسس ستاد بینالمللی دهه غدیر با طرح این سؤال آیا بشر به ذات میتواند این را بفهمد و عمل کند؟ گفت: خیر نمیتواند البته مقداری زمینه و استعداد دارد اما اصل هویتشناسی، جهانشناسی، بشرشناسی، وظیفهشناسی و آیندهشناسی عامل هدایت است.
وی با بیان اینکه هدایت بر دو قسم عقلی و نقلی است، گفت: هدایت عقلی که مشخص است همان دستورات عقل است اما هدایت نقلی عبارت است از افراد لایق از طرف خدا که این کار را انجام دهند که به عهده نبی، امام و حجت خداست.
آیتالله نظری با اشاره به اینکه حجت یعنی جداکننده حق و باطل میان خالق و مخلوق در طول تاریخ گفت: البته این یک بحث عالمی است و تنها به شیعیان اختصاص ندارد.
مؤسس ستاد بینالمللی دهه غدیر با اشاره به مکتب تشیع عنوان کرد: اصل تعلیمات بشری و توجه به راهنماییهای حجت خدا را شیعه گرفته است و حجت خدا میگوید در علم مبذول نقصی وجود ندارد یعنی علم خدا مبرا از هر خلأ و نقصی است و این علم در قرآن وجود دارد که تشریح و تبیین آن بر عهده مربیان و حامیان قرآن یعنی 14 معصوم(ع) است.
وی با یادآوری اینکه قرآن کریم برای مردم راه روشنگری را تبیین میکند، گفت: در این کتاب آسمانی، موضوع خدا است، غایت تکامل است و تکامل هم عمل به قرآن و اهل بیت(ع) است که تکامل هنوز کاملاً عملی نشده است.
بشری که سرکشی میکند، به جایی نخواهد رسید
آیتالله نظری با بیان اینکه بشری که سرکشی میکند، به جایی نخواهد رسید، گفت: جهان، جهان تعاون، تفاهم و استمداد در ابعاد معنوی و مادی است و استعداد، پذیرش قدرت مادی است ولی جنبه معنوی را اهل بیت(ع) به بشر میبخشند.
مؤسس ستاد بینالمللی دهه غدیر با تأکید بر لزوم توجه به عبادت خداوند گفت: تحریفهایی که در دین میشود باطل است و موجب ایجاد مباحث منطقهای و فرقهای میشود.
وی با تأکید بر اینکه اسلام دارای بهترین تمدن است، گفت: جهان برای پذیرش اسلام به وجود آمده است زیرا اسلام دین کامل و جامعی است که به بحثهای فردی، خانوادگی و جامعه توجه داشته و سعادت همگان را رقم میزند.
در آموزههای حقیقی اسلام کسی گرسنه نمیماند
آیتالله نظری اظهار کرد: اسلام همان دینی است که دستور میدهد اگر انسان سیر بخوابد و همسایه او گرسنه باشد ایمان به حضرت محمد(ص) نیاورده است و این بیانگر جامعیت اسلام است یعنی در آموزههای حقیقی اسلام کسی گرسنه نمیماند در کجای تمدن بشری این قانون را آورده است.
مؤسس ستاد بینالمللی دهه غدیر اظهار کرد: بحث عقلانی ما با دنیای بشریت این است که جهان، خدا دارد و رئالیسم منطق و مطلب ندارد و بهترین مخلوق خدا انسان است، انسان شش مرحله سیر دارد، چهار مرحله را سیر کرد و دو مرحله باقی ماند، یکی مرحله شب اول قبر و دیگری عالم برزخ است.
وی با اشاره به اینکه انسان رشید و مؤمن خودشناس و آیندهشناس و راغب به بهشت بهدنبال گناه نمیرود، گفت: در جامعه امروزی باید بشر رشد پیدا کند و تعارف ندارد؛ لذا اگر میتوانیم خیر برسانیم و اگر نمیتوانیم نباید آزاری رساند.
آیتالله نظری با یادآوری اینکه مشیت خداوند این است که حجت خداوند 14 نفر باشند، به نقش علمای دین اشاره کرد و گفت: علمای دین مانند ستارگان چراغ پر فروغ اسلام، مذهب و تشیع هستند و باید در سایه لطف خداوند این مسائل را برای عامه مردم تبیین کنند./919/پ201/ن