۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۲۴۲۶۰
مفسر قرآن کریم:

عامل اصلی در هدایت، اراده و خواست خود انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد بهرام‌پور با اشاره به این که هیچ آیه و معجزه ای نمی تواند باعث هدایت بشریت شود، گفت: سبب نزول پیامبران نیز در میان مردم تنها راهنمایی و نشان دادن طریق بوده است و تنها قصد و نیت خود انسان است که سبب هدایت واقعی خواهد شد.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، ابوالفضل بهرام‌پور مفسر نسیم حیات و مبین صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه نجف آباد با اشاره به آیه «إِنَّکَ لَا تهَدِى مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لَاکِنَّ اللَّهَ یهَدِى مَن یَشَاءُ  وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِین‏» گفت: پیامبران به عنوان هدایت گران جوامع تنها ارائه طریق و نشان دادن صراط مستقیم است نه این که انسان ها را به کمال مطلوب یا همان بهشت برسانند.

 

وی ارائه طریق و ایصال به مطلوب را دو گونه هدایت برشمرد و افزود: وظیفه پیامبران تنها ارائه طریق است و ایصال به مطلوب تنها در ید قدرت خداوند است و تنها کسانی مورد هدایت الهی قرار خواهند گرفت که در راه هدایت گام برداشته باشد و این گونه است که در زمره هدایت یافتگان قرار می گیرد.

 

استاد بهرام‌پور در ادامه بیان داشت: هدایت انسان ها در صراط مستقیم تنها به تصمیم و اراده خود شخص بستگی دارد چنان که خداوند در آیات قرآن زمانی که پیامبران را به سوی جباران زمان می فرستد، از پیامبران می خواهد که به جباران بگویند آیا با اراه خودشان  خواستار هدایت هستند.

 

وی با اشاره به این که قصد و نیت خالص عامل اصلی در راه رسیدن به کمال مطلوب است، افزود: اگر در مسیر بندگی با قصد و نیت خالص وارد شوید، خداوند خود زمینه هدایت را نشان خواهد داد و همین قصد و نیت است که سبب آدم سازی واقعی خواهد شد.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه کوچک نشماردن گناهان را عامل دیگری برای رسیدن به کمال نهایی بیان کرد و  گفت: برای زائر بارگاه الهی شدن و مورد توجه و عنایت ائمه قرار گرفتن، باید از مسائل کوچک شروع کرد.

 

وی در ادامه بیان داشت: در درجه اول باید در هر گامی که بر می داریم خود را در محضر خدا و ائمه اطهار ببینیم و باید سعی کنیم در اعمال و رفتار خود را هر چه بیشتر به کردار ائمه نزدیک کرده و هم سنخ آنها شویم.  

 

استاد بهرام‌پور در ادامه بیان داشت: فاعل پاک شدن، خود انسان است و هیچ معجزه، آیه و نشانه ای نمی تواند راه رسیدن به هدف نهایی را برای انسان باز کند مگر این که خود انسان قصد و نیت آن را داشته باشد.

 

وی با اشاره به سخنان گروهی که عامل هدایت خود را در نزول معجزه و آیتی از جانب خداوند می دانند، نیز بیان داشت: مشکل اصلی انسان در دوری از خداوند معجزه و آیه نیست که با توجه به پیشرفت های علوم اگر معجزه ای نیز نازل می شد، مورد توجیه دانشمندان قرار می گرفت و تنها دستاویزی برای مخالفان بود.

 

این مفسر قرآن کریم در پایان ضمن سفارش به طلاب برای آشنایی هر چه بیشتر با معارف قرآن افزود: در دوران کنونی وظیفه شما طلاب بسیار حیاتی و کلیدی است و باید با آشنایی و انس هر چه بیشتر با معارف قرآن بتوانید به گونه ای جوابگوی سوالات و شبهات وارد شده باشید، که هیچ شبک و شبهه ای باقی نماند./1306/پ202/ب4 

ارسال نظرات