۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۲۶۵۸۵
امام جمعه قم:

تنها نباید از قم و خراسان انتظار کار فرهنگی داشت

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با بیان این‌که در حوزه کار فرهنگی نیز میان استان‌ها تقسیم کار صورت گیرد، گفت: همه چیز را نباید از قم و خراسان انتظار داشته باشیم، همانگونه که دانشگاه‌ها پردیس دارند باید کارهای علمی و فرهنگی در جاهای مختلف شعبه داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی،‌ تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای برگزار کننده همایش بین المللی امام سجاد(ع) در استان هرمزگان گفت: کار برای امام سجاد(ع) بسیار با برکت و پر اجر است.

 

وی ادامه داد: این امام بزرگوار در مقاطع مختلف صحنه‌ها حضور داشته و حاکمان گوناگونی را مشاهده کرده‌‌اند، فضای مدینه شهر وحی را از نزدیک کنار امام حسین(ع) دیده‌اند، هجوم فرهنگی دشمن کاری کرده بود که در مدینه بالای منابر بر اثر تبلیغات حاکمان اموی بر امام علی(ع) جسارت می‌شد و حضرت سجاد(ع) این مظلومیت را دیده‌اند.

 

امام جمعه قم با اشاره به حضور امام زین العابدین(ع) در کربلا و به اسارت رفتن آل الله بیان داشت: در مدینه که شهر وحی است بر اثر هجوم دشمنان زنان آواز می‌خواند و شراب خورده می‌شد؛ فضای که حضرت سجاد(ع) زندگی می‌کردند این‌گونه بود و صحیفه‌ سجادیه در این زمینه شکل گرفته است، باید این مطلب را در همایش مورد بررسی قرار داد.

 

وی خطاب به حاضران تأکید کرد: اگر کنگره به صورت منظم و مداوم ادامه پیدا کند در صورت مصلحت چندن کنگره را برای تحلیل و واکاوی ابعاد مختلف به رقابت بگذارید، همچنین همایش‌ها هر ساله خروجی مشخص از خود صحیفه افزون‌بر مقالات داشته باشند تا در پایان بتوان یک شرح خوبی برای صحیفه نوشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این‌که در این همایش‌ها و نشست‌ها باید از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کرد، گفت: صحیفه قرآن صاعد است، یعنی آن‌چه از زمین به سوی آسمان در قالب دعا بالا رفته و عالمان و عارفان در حوزه فکر، تحقیق و تحلیل آن را برای مردم تبیین می‌کنند.

 

وی یادآور شد: به دلیل این‌که استان هرمزگان محوریت برگزاری همایش بین المللی امام سجاد(ع) را دارد باید حداقل در طول سال یک کلاس درباره مباحث صحیفه در این استان برگزار شود، در کنار تفسیر قرآن و ‌نهج البلاغه باید تفسیر صحیفه سجادیه نیز باشد؛ حتی می‌توان یک دوره تفسیر سجادیه سیمایی تولید کرد تا مولود همایش بوده و قابل استفاده برای همه باشد.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) عنوان کرد: همایش باید مولود و زایش داشته باشد؛ به عقیده بنده باید در حوزه ابتکارات فرهنگی نیز تقسیم کار میان استان‌ها صورت گیرد، همانگونه که در صنایع این گونه است، یعنی همه چیز نباید از قم برخواسته شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همه چیز را نباید از قم و خراسان انتظار داشته باشیم، همانگونه که دانشگاه‌ها پردیس دارند باید کارهای علمی در جاهای مختلف شعبه داشته و کارهای در این زمینه صورت گیرد تا انگیزه حضور و استقرار علما در آن بلاد بیشتر شود؛ به برکت این همایش می‌توانید کار ستادی و پشتیبانی برای حوزه و تقسیم پژوهش های اسلامی داشت باشید.

 

امام جمعه قم با بیان این‌که صحیفه سجادیه حاصل عمر امام سجاد(ع) است که دل‌های مرده را زنده کرده و حیات بخش است، خاطرنشان کرد: در همایش بین المللی امام سجاد(ع) از اهل سنت نیز کمک بگیرد تا به فرهنگ اهل بیت(ع) غنای بیشتر در جهت توسعه و ترویج نه محتوا بدهید، باید از اهل سنت مستقر آنجا استفاده کرد و این کار عالی است که سبب ترویج فرهنگ ائمه اطهار(ع) از زبان دیگران شده و در پرتوی این واگذاری حس وحدت و همگرایی تشدید می‌شود، همچنین زمینه برای استبصار افراد صورت می‌گیرد./993/پ202/ج

ارسال نظرات