۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۲۲۹۷۶۶
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد؛

ضرورت راه‌اندازی اتاق فکر، مشاوره و برنامه‌ریزی در هیئات مذهبی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شیراز گفت: فضلای حوزه علمیه در قم، علمای حوزه علمیه استان و شهر شیراز، اساتید مذهبی دانشگاه‌ها، پیرغلامان، مداحان، پیشکسوتان، صاحبان تجربه و نخبگان فرهنگی باید اتاق فکر تشکیل دهند که عزاداری را چگونه توسعه و رشد دهیم و چگونه با شرایط امروز منطیق کنیم؟
حجت الاسلام والمسلمين ايماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز با بیان اینکه عزاداری‌ حسینی در تاسوعا و عاشورا حسینی مثل همیشه و حتی با کیفیت بیشتری نسبت به گذشته انجام شد، اظهار کرد: به هر میزان که عزادری‌ها گسترده‌تر می‌شود، دشمنی دشمنان نیز به همان اندازه و بیش از گذشته شده و هر قدر که عزای امام حسین (ع) رشد می‌کند، دشمنان عکس‌العمل تندتر و خشن‌تر انجام می دهند.

وی افزود: برخی دولت‌ها که مردمشان شیعه هستند، اجازه برگزاری عزاداری ندادتد و مزاحم عزاداری آنها شدند که این موضوع از قدیم الایام رایج بوده و خواه ناخواه در آینده نیز جریان دارد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه عاشورا آغاز حرکتی برای رسیدن به قله سبز مهدویت است، تصریح کرد: عاشورا ادامه راه بعثت پیامبر و غدیر یعنی اعلام ولایت و وصایت امیرالمومنین (ع) است و خط ممتدی است که از 27 رجب شروع می‌شود و به 27 ذی الحجه و 10 محرم ختم می‌شود.

 

عاشورا با بعثت، غدیر و مهدویت پیوند اساسی دارد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیوند عاشورا با بعثت، غدیر و مهدویت پیوندی اصولی، اساسی و غیرقابل تردید و انکار است و رسیدن به قله مهدویت از عاشورا و مکتب عاشورا می‌گذرد، تصریح کرد: مکتب عاشورا مکتب صبر و جهاد بود همان‌گونه که امام به یاران فرمود که مقاومت و مبارزه در راه اصلاح امت پیامبر و احیای سیره نبوی و علوی با تمسک به امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه مسأله عاشورا، حادثه‌ای لخت از زمان گذشته و آینده نبوده و هر دوی آنها پیوند داشته و نقطه‌ای بین آینده و گذشته و مرتبط با آنها است، اظهار کرد: امروزی که عزاداری دهه اول به پایان رسید، باید پیام عزاداری را در زندگی دنبال و پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر آماده سازی جامعه برای رسیدن به حکومت جهانی از آخرین وصی پیامبر (ص)، گفت: امروز رسالت به دوش هستیم، الگوهای مناسبی نیز در اختیار است و برنامه خوبی نیز از سوی امام حسین (ع) ارائه شده است و صحابه امام حسین (ع) الگوهایی برای ما بودند و باید این الگوها را با زندگی خود انطباق دهیم.

 

در مجالس و هیأت‌های عزاداری الگوسازی شود

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه الگوسازی باید در مجالس، هیأت‌های عزاداری و در اشعار مداحان صورت گیرد، افزود: اینجاست که عزاداری بر امام حسین (ع) چه در قالب سینه‌زنی، زنجیرزنی و روضه‌خوانی را یک شبکه گسترده جهانی می‌بینیم که این شبکه مسئولیت آماده‌سازی جامعه برای قیام آخرین نشانه پروردگار عالم و رسیدن به عدل جهانی را فراهم می‌سازد و دنبال می‌کند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: پس نمی‌توانیم در مورد هیأت‌ها، اشعار و مطالب ارائه شده در مجالس بی‌تفاوت باشیم و باید روی این قضایا برنامه و دغدغه خاطر داشته باشیم که عزاداری امسال جامع‌ و بهتر از سال گذشته و عزاداری آینده نیز بهتر از امسال برگزار شود.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر ارائه عزاداری در طراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: دشمنان از این موضوع (عزاداری در طراز انقلاب اسلامی) به وحشت افتاده‌اند و نمی‌توانند این معنا را تحمل کنند و خبرگزاری‌های استعمار به‌جای انعکاس این عزادری، به‌دنبال این است که چند نفر را که در یک خانه قمه‌زنی کرده‌اند، بزرگ کنند و عزاداری را زیر سؤال ببرند بنابراین باید نسبت به عزاداری حساس بود که این دغدغه را در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشاهده می‌کنیم.

 

هیأت احتیاج به اتاق فکر و به گروه مشاوره دارد

وی با اشاره به تأیید مقام معظم رهبری بر اتاق فکر هیأت عزاداری دانشگاه امام صادق (ع)، تصریح کرد: هیأت احتیاج به اتاق فکر و به گروه مشاوری دارد که بنشیند و برنامه ریزی کند که چه کاری در شرایط امروز لازم است و باید دنبال شود و امسال نیز مقام معظم رهبری یک الگو و نمونه را انگشت گذاشتند و اعلام کردند که عزاداری یزد را دیدند و آن را تأیید کردند.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: این مطلب نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری نسبت به دستجات حساسیت دارند و ما نیز باید حساسیت داشته باشیم و این شبکه است که در تمام جهان می تواند اثرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: رهبری یک راهبرد دارد که نمونه معرفی می‌کند و آن نیزعزاداری مردم یزد است که در قالب یک هیأت صورت می‌گیرد و این شرایط به ما تکالیفی را متوجه می‌کند و الزاماتی می‌دهد چرا که استان فارس استانی بزرگ و پهناور و شیعه 12 امامی است و سابقه عزاداری در آن از قرن‌ها می‌گذرد.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به تلاشی که مرحوم آیت‌الله هاشمی الحسینی در 80 سال قبل برای سامان‌دهی هیأت‌های مذهبی صورت داده‌اند، گفت: ایشان الگو و برنامه دادند اما این برنامه برای 80 سال قبل است و امروز تحولاتی در جهان اتفاق افتاده و دگرگونی های اتفاق می‌افتد و عزاداری باید با شرایط حاکم بر جامعه منطبق باشد.

 

علمای حوزه، اساتید دانشگاه و پیرغلامان اتاق فکر تشکیل دهند

وی تصریح کرد: فضلای حوزه علمیه در قم، علمای حوزه علمیه استان و شهر شیراز، اساتید مذهبی دانشگاه‌ها، پیرغلامان، مداحان، پیشکسوتان، صاحبان تجربه و نخبگان فرهنگی باید اتاق فکر تشکیل دهند که عزاداری را چگونه توسعه و رشد دهیم و چگونه با شرایط امروز منطیق کنیم؟ یک تکلیف و دستوری است که انقلاب به عهده ما قرار داده است و نباید سرباز زنیم.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: باید عزاداری را با اتاق فکر و با مشاوره بزرگان و صاحب نظران همراه کنیم و عزاداری که در خور استان فارس و شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) ارائه دهیم چرا که جوانان پرشور شیراز در مجالس حضور عظیم و عرض ادب داشتند و این نه در یک محله بلکه محلات مختلف این شور وجود داشت و احتیاج به برنامه‌ریزی دارند و آنها که می‌توانند و انجام ندهند، فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

 

اقتصاد مقاومتی بر پایه تولیدی استوار است

وی به 18 آبان، روز ملی کیفیت نیز اشاره و اظهار کرد: کیفیت یعنی کار را با کیفیت ارئه کردن و درست انجام دادن، چیزی که پیامبر اکرم (ص)فرمود:" خدا رحمت کند انسانی که هر وقت کاری را انجام می‌دهد، محکم و کامل انجام دهد" و امروز به کار خوب احتیاج داریم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز باید با تولید جهانی رقابت کنیم و رقابت در سایه افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر پایه تولیدی استوار است که از دورن جامعه نشأت می‌گیرد./919/پ201/ن

ارسال نظرات