۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۴۷۳
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(65)

قدیری ابیانه: مذاکرات به نتیجه نمی رسد/ باید به ظریف کمک کرد تا اشتباهاتش را تکرار نکند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس امور استراتژیک با بیان این که معتقدم مذاکرات هسته ای به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، گفت: همه باید حواس مان باشد در صورت عدم توافق، تقصیرها را به گردن یکدیگر نیندازیم چراکه آمریکا مقصر اصلی است.
قديري ابيانه خبر گزاري رسا در چهارمين روز برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قدیری ابیانه با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته ای، با بیان این که به عقیده من مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و به شکست خواهد انجامید، گفت: آمریکا هنوز اعتقاد دارد که تحریم های روی ایران اثر منفی دارد، آنها توقع داشتند ایران با این تحریم ها دچار قحطی و فلج شود که نشد.
 
قدیری ابیانه افزود: اگر مذاکرات به شکست انجامید باید حواس مان باشد همدیگر را متهم به تقصیر در شکست مذاکرات نکنیم؛ باید بدانیم مقصر آمریکا و طرف های مقابل هستند.
 
این کارشناس سیاسی اظهار داشت: همین الان مقامات آمریکایی و دیگران تلاش می کنند که به جهان و داخل کشور القا کنند در صورت شکست مذاکرات هسته ای، مقصر جمهوری اسلامی ایران است و در داخل هم نباید عده ای تقصیر را به گردن دیگران بیندازند.
 
وی اظهار داشت: هر کس چنین عملی انجام دهد در زمین آمریکا و به نفع دشمن بازی کرده است؛ بنابراین باید حواس مان جمع باشد.
 
قدیری ابیانه ابراز داشت: انگشت اتهام در صورت شکست مذاکرات متوجه آمریکا است؛ البته آمریکا قدرت سابق را ندارد، ماجرای داعش، اوکراین و بحران های اقتصادی باعث شده که آنها در موقعیتی نباشند که بتوانند فشار بیشتری به ایران بیاورند.
 
وی اضافه کرد: تحریم های اقتصادی بیش از آن که به ایران خسارت بزند برای خود آنها خسارت بار بوده به نحوی خودشان اذعان می کنند تنها آمریکا 200 میلیارد دلار از تحریم ها متضرر شده است.
 
قدیری ابیانه گفت: آنها حاضرند یک جوالدوز به خودشان بزنند تا یک سوزن به ما بزنند؛ اگر ما قدری تحمل کنیم، آنها دیگر مجال و فرصت زدن همین یک سوزن را هم پیدا نخواهند کرد.
 
وی درباره این که برخی گماشتن دکتر ظریف وزیر امور خارجه در راس تیم مذاکره هسته ای را کاری اشتباه از سوی دولت می دانند چراکه با این اقدام فعالیت های دیپلماسی ایران تا حدودی تعطیل و تحت الشعاع قرار گرفته است، گفت: بالاخره مذاکرات هسته ای بخش حساسی از سیاست خارجی ما را تشکیل می دهد و این گونه نیست که برنامه های دیپلماسی تعطیل شده باشد، بخش ها، معاونت ها و اداره کل های مختلف وزارت خارجه کارهای خود را می کنند.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک یادآورشد: آقای دکتر ظریف از دیپلمات های باسابقه است که البته اشتباهاتی هم داشته و باید کمک کرد تا این اشتباهات تکرار نشود.
 
وی بیان کرد: وجود ایشان در راس مذاکرات کمک می کند به این که کسانی که فکر می کردند می شود در مذاکرات به نتیجه رسید حتی با دیدن آقای ظریف با تجربه و تحصیلات عالیه در راس امور پرونده هسته ای، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و اذهان روشن می شود.
 
قدیری ابیانه یادآورشد: همه ما باید کمک کنیم تا ماهیت آمریکا هم برای ملت ما و هم برای ملت های دنیا روشن شود. /924/پ200/ج
ارسال نظرات