۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۰۸۲۵
آیت‌الله آصفی در همایش علامه طباطبایی:

علامه طباطبایی نظریه جدید و نوینی در تفسیر آیه میثاق ارائه کرد

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله آصفی با اشاره به آیه میثاق گفت: علامه طباطبایی می‌فرماید «انسان دارای دو نشأت ملکوتی و ملکی است که ملکوتی روبه خدا و ملکی روبه دنیا است که پیام و میثاق از بعد ملکوتی فرد گرفته شده و مبتنی بر عقل و فطرت افراد است».
آيت الله آصفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد مهدی آصفی از علمای عراق پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: آیاتی در این تفسیر به عنوان مبانی بیان می‌شوند که بدون شناخت آن نمی‌توان آیات دیگر را متوجه شد.

 

وی افزود: از جمله این آیات آیه 21 سوره حجر و آیات 172 و 173 اعراف است که علامه از این آیات برای تفسیر دیگر آیات بهره زیادی می‌برد.

 

آیت‌الله آصفی با اشاره به آیه میثاق خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی می‌فرماید «انسان دارای دو نشأت ملکوتی و ملکی است که ملکوتی روبه خدا و ملکی روبه دنیا است که پیام و میثاق از بعد ملکوتی فرد گرفته شده و مبتنی بر عقل و فطرت افراد است؛ علامه در این آیه نظریه و روش جدید و نوینی را بیان می‌کند.

 

وی ادامه داد: علامه درباره آیه 21 سوره حجر نیز می‌فرماید «همه چیز خزائنی دارد که آنها نزد خدا است»؛ ایشان همچنین می‌فرماید «در عالم ملکوت تمام خزائن وجود داشته و محدودیتی ندارد، در حالی که نشأ ملکی نسبت به خزائن دارای محدویت بوده و دارای تدریج است».

 

این عالم برجسته عراقی خاطرنشان کرد: علامه می‌گوید که همه چیز عالم و افراد حتی جزئیات نیز دارای دو نشأ ملکوتی و ملکی هستند که نشأ ملکوتی به سمت خدا و ملکی به سمت دنیا است.

 

آیت‌الله آصفی با اشاره به عالم زر که گفته می‌شود در آنجا افراد نسبت به توحید خدا شهادت داده‌اند، خاطرنشان کرد: علامه درباره این عالم می‌فرماید «در آنجا خطابی وجود نداشته است، همانگونه که در قیامت میان خدا و جهنم گفت‌وشنودی نخواهد بود».

 

وی ادامه داد: علامه می‌گوید «منظور از گواهی گرفتن در عالم زر بینشی است که خدا در عقل، فطرت و دل فرد قرار داده و آن بینش دعوت ربوبیت را پاسخ می‌دهد».

 

این عالم برجسته حوزه علمیه نجف گفت:: اقرار و گواهی عالم زر در عقل، فطرت و دل مستقر است که فرد از این سه منبع باید برای رسیدن به خدا استفاده کند؛‌ این سه منبع در دنیا نیز وجود دارند ولی متأسفانه تعلقات دنیوی سبب کور شدن آنها در بسیاری از افراد می‌شود.

 

وی افزود: این سه منبع گواهی ربوبیت خدا را داده است، ‌این گواهی اکنون نیز در دنیا وجود دارد و باید از خدا بخواهیم که درباره این گواهی غفلت نکنیم، چرا که اگر غفلت کنیم خدا می‌تواند ما را مؤاخذه کند./993/پ202/ج

ارسال نظرات