۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۳۱۸۸۰
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

کنگره برائت از تکفیری‌ها نقطه عزیمت برای تحریم جریان‌های افراطی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام» را اتفاقی مهم در حوزه دانست و گفت: پس از حضور حضرت آیت‌الله بروجردی این نخستین بار است که از متن حوزه با نگاه مرجعیت فضای گشایش گفت‌وگو با دیگر مذاهب ایجاد می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام» با بیان این‌که تکفیر و تکفیریی خطر بزرگی برای امت اسلامی است، گفت: این‌ها مؤلف‌های اصلی امت را در مسیر نابود شدن قرار می‌دهند، از این‌رو باید نسبت به مقابله با تکفیر تلاش جدیتری صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: امروز تکفیر در حقیقت بعد فرا منطقه‌ای به خود گرفته است، یعنی در منطقه خاصی از اسلام نبوده و تمام مناطق اسلام را فرا گرفته است؛ خطر این جریانات حقیقتا کیان امت اسلام را تهدید می‌کند و نباید دست کم گرفت که متأسفانه تکفیر‌یهای قبل از داعش را دست کم گرفتند و این امروز گروهک تروریستی داعش شکل گرفته است.

 

داعش نتیجه تسامح امت اسلامی نسبت به تکفیر است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که گروهک تروریستی داعش جریان پر مخاطره برای اسلام است، اظهار داشت: این جریان نشان داد، همه جهان اسلام نوعی تسامح در ارتباط با خطر تکفیر داشته است.

 

وی افزود: با این وجود باید امروز کوشش جدیی و اساسی از سوی علما وجود داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این‌که برگزاری «کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام» اتفاق بسیار مهمی در حوزه دانست و گفت: پس از حضور حضرت آیت‌الله بروجردی که حوزه علمیه را به سمت تقریب پیشبرد برد، این نخستین بار است که از درون و متن حوزه با نگاه مرجعیت فضای گشایش گفت‌وگو محور در جهت تلاش برای رسیدن به یک توافق با بزرگان اهل سنت صورت می‌گیرد.

 

وی یادآور شد: این کنگره می‌تواند نقطه عزیمتی باشد و نوعی تجربه‌ گفت‌وگو با جهان اسلام را در حوزه کلید بزند، همچنین نوع گفت‌وگو پیرامون چگونگی برخورد با تکفیر و خطر تکفیریها در جهان اسلام را ایجاد کند.

 

ایجاد کمیته مشترک برای تدوین سند تحریم تکفیر

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: اگر این اجلاسیه در نشست و برخواست خلاصه نشده و سبب کوشش مشترک علمای تشیع و اهل سنت شود، می‌تواند موفقیت‌های زیادی داشته و آن را حقیقتا فال نیک، بزرگ و پر تأثیری تعبیر و تفسیر کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که باید فارق از مصالح مذهبی مصلحت کبری جهان اسلام را در نظر بگیریم، گفت: باید مصالح امت اسلامی را ارجهیت داده و درباره آن به توافق رسید، به نظر بنده برای رسیدن به توافق این کنگره می‌تواند نقطه عزیمتی برای تدوین سند تحریم تکفیر و رفتن به سمت هم زیستی را کلید بزند.

 

وی تصریح کرد: در این کنفراس می‌توانند هر دو جناح شیعه و سنی کمیته‌ مشترک مورد قبول جمع را تشکیل داده تا این کمیته به سمت تدوین یک سند برود، اگر این سند حقیقتا مورد توافق هر دو طرف قرار گرفته و امضای گسترده طرفین را با خود همراه داشته باشد، همچنین در حوزه‌های علمیه نسبت به تبیین محتوای آن کرسی‌هایی برگزار شود می‌تواند موفقیت‌های زیادی داشته باشد؛ البته نشست و برخواست دارای فوایدی است ولی ممکن است این فواید زود گذر بوده و نتواند از پس مبارزه با تکفیر بر آید.

 

مدل مناسبتی امت اسلامی باید تعریف شود

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره راهکارهای مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی نیز عنوان کرد: تکفیر اصولا یک پدیده منزوی و منفصل از پدیده اجتماعی مناسبتی جامعه اسلامی نیست، یعنی وضعیت مناسباتی رفتار ابنای مذاهب با یکدیگر می‌تواند در ایجاد و تشدید تکفیر اثر گذار باشد.

 

وی ادامه داد: نخست باید تعریف درستی از مناسبات امت اسلامی داشته باشیم، نهادن این مناسبات در فضای بلا تکلیفی، بی تعریف و برزخی بدترین ضربه‌ برای امت اسلامی و گشودن زمینه‌ها برای حضور تکفیر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی یکی از بهترین راه‌های مقابله با ایجاد و یا تشدید جریان‌های تکفیری را تعریف و توضیح مدل مناسبتی امت اسلامی خواند و بیان داشت: نمی‌توانیم این موضوع را پشت گوش انداخته و به آن بی توجه باشیم، این‌که تفکیری‌ها می‌توانند گروه‌هایی را برای خود جذب کنند به سبب استفاده آنها از فضای غبار آلود بی تعریفی و بی تکلیفی مدل مناسبتی امت اسلام است و آنها برای خود مدل‌های کاذبی را ایجاد می‌کنند.

 

تکفیر از شبه تکفیر تغذیه می کند

وی خاطرنشان کرد: تکفیر‌ از شبه تکفیر جدا نیست، تکفیریان گروهی‌ هستند که شبه تکفیری‌ها آنها را تغذیه کنندگان می‌کنند، شبه تکفیر‌یها نیز انسانهای هستند که دست به تکفیر نمی‌زنند ولی فضا را تا مرز تکفیر می‌برند ولی تکفیر نمی‌کنند.

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تفرقه افکنان، متعصبان، بی توجهان به مصلحت جامعه اسلامی، طایفه گریان، نادیده گیران و بی فهمان نسبت به عقلانیت امت اسلامی را از جمله گروه‌های شبه تکفیر برشمرد و گفت: شبه تکفیریها همانند تکفیریان در جا‌های مشخصی نبوده و پراکنده هستند.

 

وی تصریح کرد: شبه تکفیریان فضا، بهانه و خوراک می‌دهند، اگر این‌ها نباشند بازار تکفیریان کساد و فاقد رونق است./993/ت301/ف

ارسال نظرات