تحول در آموزش و پرورش با تکیه بر ارزشهای اسلامی و انقلابی ممکن است
وی افزود: امام راحل به استناد نقش محوری تعلیم و تعلم در پرورش استعدادهای خدادادی انسان در بنایات خود، نهادهای آموزش عالی را به عنوان یکی از حیاتیترین عناصر قوام حیات اجتماعی برشمرده و دانشگاه را منشا همه تحولات و موتور محرک توسعه کشور دانستهاند؛ ایشان انسانسازی، ایجاد تحول، مقابله با خرافات، تولید علم و تبدیل علم به ثروت و رفاه اجتماعی را در زمره وظایف و رسالت نهاد دانشگاه تلقی و از دانشگاه به مثابه پیشتازان حوزه فرهنگ و اقتصاد یاد کردهاند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نوبه خود در قالب بند 24 سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مفهوم استاندارد را به طور عام مورد تاکید قرار داده است.
صالحی اظهار کرد: هر چند در کشورهای مختلف روشها و سیاستهای متفاوتی برای سامان بخشیدن به نظام آموزشی و فرآیند تحصیل در نظر گرفته میشود اما میتوان گفت در بیشتر موارد تعلیم به عنوان یک ابزار موثر برای انتقال مفاهیم فرهنگی و آموزشی مسائل اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد.
وی افزود: آموزش تنها به معنای انباشتن ذهن دانشآموختگان از انبوهی از اطلاعات و آمار و ارقام نیست بلکه هدف غایی آن است که آحاد جامعه مطابق هنجار و آرمانهای فرهنگی مورد نظر یک نظام تربیت شوند تا از این طریق مجال برای انتقال فرهنگ، دانش و اخلاق به نسل بعدیی فراهم آید؛ برای تحقق درست چنین آرمانی باید به دنبال تدوین و تبین چارچوبهایی مدون و نظاممند تحت عنوان "استانداردهای آموزش" باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه بیان داشت: این فرآیند معطوف به تمامی ابعاد آموزش از جمله مواد درسی، شیوۀ آموزش، بهکارگیری تجهیزات مدرن و پیشرفته، امور فوق برنامه، مسائل مربوط به کنشهای رفتاری و روان سنجی و همچنین شیوههای تشویق، ترغیب و زمینهسازی برای ابتکار، خلاقیت و خودباوری است.
صالحی با اشاره به گستره استاندارد و استانداردسازی گفت: شاید در نگاه نخست چنین پنداشته شود که این دو مقوله بیشتر در حیطه صنعت و تولید معنا و مفهوم مییابد اما با نگاهی هرچند کوتاه به تحولات ژرف و فراگیر حیات بشری در عصر کنونی میتوان دریافت که بسیاری از زوایای پیدا و پنهان زندگی انسانی تحت تاثیر فرآیند استانداردسازی قرار گرفته است.
وی با اشاره به ارتباط مقوله استاندارد با آموزههای دینی بیان داشت: البته باید دانست که این مقوله در تعالیم و آموزههای نشات یافته از قرآن کریم و سیرۀ بزرگان و پیشوایان دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ در این میان، تبین خصوصیات و مختصات حیات طیبه و برشمردن انتظارات حداقلی و حداکثری از یک انسان مومن و در لسان پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) گواهی بر این مدعا است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مفهوم استاندارد ابراز داشت: استاندارد در حقیقت، مفهومی است که میتواند نشانگر انسجام و انظباط فکری، علمی، و فرهنگی در سطح جامعه باشد، از این رو استاندارد مبنایی برای داوری پیرامون نقاط قوت و ضعف حرکت یک مجموعه زنده و پویا در مسیر رشد مادی و تعالی معنوی است؛ بنابراین سامانه ارزیابی و سنجش، برپایه قواعد قابل اندازه گیری و دیدگاه افراد صاحب صلاحیت به گونهای هوشمند تدوین میشود تا بتواند معیاری برای قضاوت باشد.
صالحی با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه استاندارسازی علوم عنوان کرد: با توجه به تجارب اندوخته شده در عرصه جهانی و با در نظرگرفت الزامات توسعه همه جانبه کشور بر پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقطه نظرات خود را جهت دقت و بررسی کارشناسانه از سوی محققان و جریان برنامه " استانداردسازی حوزۀ آموزش" ارائه میدهم.
وی در بیان نخستین نقطه نظر خود گفت: تاکید بر ارزش های دینی، ملی و انقلابی و همچنین عنایت ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری که همواره بر ایجاد تحول در تمامی ابعاد نظام آموزش و پرورش کشور به عنوان مهمترین نهاد متولی تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی پای فشرده اند بر ما فرض است تا از مبانی فکری، هستی شناختی، و انسان شناختی آیین مقدس اسلام و مکتب تشیع در تدوین استانداردهای حوزه آموزش بهرهبرداری کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه ابراز کرد: تدوین استانداردهای حوزه آموزش در سطح ملی باید به گونهای صورت پذیرد که منجر به بروز و ظهور تحولات قابل مشاهده در نظام آموزشی شده و موجبات تقویت خلاقیت و ابتکار در میان دانشآموزان را فراهم آورد؛ میراث گرانقدر فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی از نمونههای ارجمندی است که در پرتو توجه خاص به خلاقیت و تفکر خلاق از رهگذر در آمیختن میراث گذشتگان و نیاکان و ابتکارات نوآورانه، به تربیت شاگردان خویش پرداختهاند.
وی افزود: به عنوان نمونه میتوان به شیخ الرئیس ابو علی سینا، شیخ شهابالدین سهروردی و نیز ملاصدرای شیرازی اشاره کرد که با ممانعت از انسداد اندیشه و جلوگیری از بسته شدن باب اجتهاد، در آموزش های خود بر این مقوله مهم تاکید کرده و طرحی نو در انداختند.
صالحی با اشاره به عملکرد نظامهای آموزشی موفق در دنیا اظهار کرد: نگاهی به نظامهای آموزشی موفق در عرصه جهانی، بیانگر نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثر بخش در حوزۀ ارزیابی کیفیت آموزش است؛ در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که اعتبارسنجی به منظور ارزشیابی کیفیت یک نظام آموزشی، سال ها است که مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر، در کشورهای مختلف جهان، ساختارها و سامانههای اعتبار سنجی در حیطههای گوناگون از جمله حوزههای آموزشی و خدماتی به کار میرود؛ در اغلب کشورهای مغرب زمین، موسسات آموزشی از سوی نهادهای اعتبار سنجی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و رعایت الزامات استانداردهای مصوب ضبط و مهار میشود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ایران نیز گامهایی در این زمینه برداشته شده و توجه ویژه به ایجاد و کارآمد نمودن نظام ارزشیابی موسسات و نیز سنجش دورههای آموزشی قابل مشاهده است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که رسیدن به جایگاه و نقطه مطلوب در این عرصه و فعال شدن کمیتههای تخصصی به منظور بازنگری مداوم و نظارت مستمر بر این فرآیند، سخت نیازمند همت والای تمامی فعالان و دستاندرکاران این حوزۀ راهبردی است؛ هر چند ما در این مسیر نو سفریم اما یقین داریم که به یمن الطاف الهی و در سایه عزم و ارادۀ شما عزیزان به مقصود خود نائل خواهیم شد./807/پ202/ف