۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۲۳۵۰۴۱
عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی:

زنان نقش مهمی در امنیت و آرامش زندگی دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به چهار نعمت مهم سلامتی، امنیت، وسعت روزی، انیس موافق و همراه در زندگی، گفت: خداوند در قرآن به آرامش مرد در کنار همسرش اشاره می کند که زن می توانند در مشکلات زندگی مانند کوه نقش یک تکیه گاه را برای شوهرش ایفا کند.
حجت الاسلام محمد سيدآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، شامگاه 18 آذر در سلسله برنامه های تبلیغی دهه دوم صفر حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امام صادق(ع) فرموده اند که نبود چهار نعمت سلامتی، امنیت، وسعت روزی، انیس موافق و همراه که اگر در زندگی نباشد زندگی ناقص است.

 

وی تصریح کرد: خداوند در سوره  مبارکه نحل یکی از مثال هایی که برای نعمت های خودش می زند؛ امنیت است یعنی مردم در بازارها، محیط های آموزشی، اجتماعات، کوچه و خیابان در آرامش و امنیت باشد.

 

ایران؛ جزیرۀ امن دنیا

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی خاطرنشان کرد:  آنچه امروز در دنیای ملتهب اطراف خود شاهد هستیم این جا یک جزیره امن است که به یمن اقتدار شما مردم و تدبیر فرزندانتان حاصل شده است.

 

وی با بیان این که امنیت نعمت بزرگی الهی است اما متاسفانه گاهی مورد غفلت واقع می شود، گفت: اگر امنیت در زندگی نباشد فکر انسان از کار می افتد همچنان که عقل سالم در بدن سالم است؛ عقل سالم هم در فضای سالم و آرام کارایی دارد و بهترین اندیشه ها در فضای ناآرام تخریب می شود.

 

حجت الاسلام سیدآبادی افزود: سومین نعمتی که حضرت از آن یاد کردند سعه رزق و روزی است زیرا فقر یک آفت و بلا است اگر دستورات اسلام و آموزه های دینی در رابطه با این موضوع در قوانین اسلامی به کار بسته شود فقر از جامعه ریشه کن می شود.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: چهارمین چیزی که اگر در زندگی نباشد عقل را زائد می کند و انسان ناقص العیش می شود؛ انیس موافق و همراه است یعنی همسر شایسته، فرزند شایسته و دوست و رفیق شایسته؛ این ها سرمایه اند و به زندگی انسان آرامش می دهند.

 

انیس پیامبر و حضرت علی

 

وی با تاکید بر نقش پر رنگ زنان در زندگی تبیین کرد: خداوند در قرآن به آرامش مرد در کنار همسرش اشاره می کند که زن در مشکلات زندگی می تواند مانند کوه نقش یک تکیه گاه را برای شوهرش ایفا کند؛ همان گونه که حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س) این نقش را داشتند.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی اظهار کرد: پیامبر(ص) که از خانه بیرون می رفتند حضرت خدیجه تا زمانی که پیامبر(ص) به خانه بر می گشت آرامش نداشتند، سپس درد دل های پیامبر(ص) را از ایشان دور می کرد و رنج هایی که از نامردی های مردم بر دل پیامبر(ص) وارد می شد با حضور در کنار حضرت خدیجه(س) برطرف و زدوده می شد.

 

حجت الاسلام سیدآبادی تصریح کرد: امام علی(ع) نیز می فرمودند هرگاه غم ها بر من هجوم می آورد به خانه می آمدم و با یک نگاه به حضرت زهرا(س) همۀ آن ها از بین می رفت.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تاکید کرد: این از ظرفیت هایی است که خداوند به زن اعطا کرده است از این رو زن ها باید به این نقش الهی توجه بیشتری داشته باشند؛ خانه میدان مجاهدت و بندگی زنان است و گمان نکنید که فقط در حرم، مساجد، مجالس روضه و دعا و غیره می توان معنویت را به دست آورد بلکه محور اصلی خانه است.

 

وی افزود: روزی همسر جعفر بن ابی طالب نزد پیامبر(ص) آمد و از محرومیت زن ها شکایت کرد و گفت بسیاری از میادین تکلیف و پاداش از جمله میدان جهاد، شهادت و ایثار به مردان اختصاص دارد و ما زنان از آن محروم هستیم؛ آن گاه رسول الله(ص) فرمودند میدان جهاد زن ها در خانه است؛ درک این سخن پیامبر(ص) امروز ملموس تر شده است زیرا هشت سال دفاع مقدس نقش مادران در تربیت فرزندان را به خوبی نشان داد.

 

حجت الاسلام سیدآبادی به بیان حکایتی پرداخت و گفت: امام باقر(ع) می فرمایند مردی نزد پیامبر(ص) حضور یافت و گفت همسری دارم که همیشه به استقبال من می آید و هنگام خروج از خانه من را به نیکی بدرقه می کند و هرگاه من را غمگین می بیند، از من علت را سوال می کند و می گوید اگر غم تو به خاطر روزی و معیشت ما است بدان غم نادرستی به دلت راه دادی چرا که روزی ما نزد خداوند است و اگر غم تو به خاطر آخرت است خداوند غمت را بیشتر کند؛ سپس پیامبر(ص) فرمودند ای مرد خداوند در این دنیا کارگزارانی دارد که یکی از آن ها همسر توست و خداوند به او اجر شهید را خواهد داد.

 

همسر شایسته مایۀ انس است

 

وی با بیان این که فرزند شایسته، میوۀ زندگی انسان و دومین عامل انس انسان است، تصریح کرد: خداوند در قرآن دو تصویر از فرزند را ارائه می دهد، یک تصویر زیبا که در آن مال و فرزند زینت زندگی دنیا هستند، پیامبر(ص) نیز می فرمایند فرزند خوب و شایسته گلی از گل های بهشت در زندگی مادی است؛ تصویر دوم از فرزندان به گونه ای است که خداوند می فرماید برخی از زنان و فرزندان شما دشمن ایمانتان هستند و از آن ها برحذر باشید؛ در جای دیگری نیز از آن ها با نام فتنه تعبیر می کند.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی بیان کرد: زبیر، یار پیامبر(ص) و هم سنگر و حامی امام علی(ع) است که پس از پیامبر(ص) از حق امام علی(ع) دفاع کرد با این وجود پس از 25 سال در برابر امام ایستاد و جنگ جمل را آغاز کرد؛ امام صادق(ع) در این مورد می فرمایند زبیر همواره از ما اهل بیت(ع) بود تا آن زمانی که پسرش عبدالله بزرگ شد. قدرت طلبی عبدالله، پدرش را به میدان رقابت کشاند و عنان و عقل او را به دست گرفت و او را با این بهانه ها که چیزی از امام علی(ع) کم ندارد تحریک کرد و در نهایت او را در مقابل امام زمانش قرار داد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با تاکید بر نقش دوست انسان در فکر و اخلاق و رفتارش، خاطرنشان کرد: سومین انیس و یار خوب، همنشین و دوست خوب است که نقش پر رنگی در زندگی دارد، جوانان باید توجه داشته باشند که رفاقت ها و هم نشینی ها نباید بی مرز و بی حساب باشد؛ خداوند در قرآن می فرماید یکی از حسرت های روز قیامت این است که ای کاش با فلانی که من را منحرف کرد رفیق نمی شدم؛ گاه یک مصاحبت و هم نشینی کوتاه می تواند عاقبت انسان را خراب کند بنابراین از آموزه های مهم اسلام این است که انسان برای رفیق و هم نشینش فکر و تأمل کند./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات