حوزه های علمیه پرچمدار اقتدار علمی کشور هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی امروز در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه اظهار داشت: مسأله تحقیق و پژوهش از ارکان مهم حوزه است و اساس تشکیل حوزههای علمیه تحقیق، تفکر و تعقل است.
وی افزود: در حوزههای علمیه تمام روزها، تحقیق و پژوهش است چون از همان سالی که طلبه وارد حوزه علمیه میشود اساتید راه سوال و پرسش را به او میآموزند و دروس حوزه با روش مباحثه کردن شروع میشود.
حجتالاسلام و المسلمین قریشی با اشاره به اهمیت امر پژوهش در حوزهها ادامه داد: پژوهشگری صفت ذاتی یک طلبه است چون باید در مباحث تحقیق کند و به این بیاندیشد که رسیدن به مرحله اجتهاد که هدف بیشتر ورود پیدا کنندگان به حوزههای علمیه است، راهی بجز تحقیق، تفکر و تعقل ندارد.
وی اضافه کرد: در دین اسلام نیز مسأله پژوهش اساس و پایه دین معرفی شده است و معجزه پیامبر اسلام(ص)،قرآن کریم به صورت کتاب است و اولین آیهای که بر پیامبر(ص) نازل شده است مباحث علم است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که دین اسلام تنها دینی است که به طور جدی به مباحث علمی بها داده است، تصریح کرد: در هیچ دین و مکتبی سراغ نداریم که آنگونه که در دین اسلام چنین مباحثی مطرح شده در این قالب مطالبی بیان شده باشد.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: خداوند در آیه «نون و القلم و ما یسطرون» قطعا به مسأله ارزشمندی قسم خورده است خداوند به نوشته و قلم سوگند میخورد و در آیه دیگری خود را معلم معرفی میکند و میفرماید؛« الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان» در این آیه خداوند تعلیم را جلوتر از خلقت آورده است واین نشان میدهد که اگر بحث تعلیم نباشد خلقت نیز اهمیتی ندارد.
ضرورت به روز شدن علوم حوزوی
امام جمعه ارومیه افزود: روایات زیادی درباره اهمیت کسب علم و تحقیق و پژوهش است اما آنچه در حوزههای علمیه اهمیت دارد این است که ما تلاش کنیم علوم حوزوی و تحقیقات و پژوهشهایی که صورت میگیرد را به روز کنیم و در قالبی ارائه دهیم که به درد مردم بخورد.
حجتالاسلام و المسلمین قریشی با اشاره به اهمیت به روز رسانی علوم حوزوی، تأکید کرد: برخی از مباحث اسلامی مباحثی عمیق هستند اما این مباحث نیاز به بروز رسانی دارند و باید به نوعی تغییر یابند که مردم بتوانند استفاده مفیدی از این مطالب و مباحث کنند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات متاسفانه مطالبی در دست مردم است که چون به روز نشده است به علمی که هیچ سودی نبخشد تبدیل میشود و بجای منفعت داشتن تنها تبدیل به محفوظاتی تکراری در ذهن میشود.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان این مسأله که به روز رسانی در حوزههای علمیه حائز اهمیت است، تصریح کرد: هم مطالب و علوم حوزوی به روز رسانی شود و هم طلاب و علم آموزان بروز باشند، این ضعف بزرگی است که طلاب نتوانند مطالبی را که آموختهاند با زبانی که نسل امروز شنونده آن باشد ارائه دهند.
وی گفت: اغلب طلاب توانایی ارائه مقالاتی که در روزنامهها و مجلات چاپ و منتشر شود را ندارند و قادر نیستند در صورت انتشار مطالب نیز این مطالب را با ادبیات و دانش روز منطبق کنند.
حجتالاسلام و المسلمین افزود: مدیران و مسؤولان حوزههای علمیه باید در رابطه با به روز شدن طلاب تدبیر و چاره اندیشی کنند و طلاب را موظف کنند تا مطالبی را که ارائه میدهند در قالب ادبیات روز عرضه کنند.
حوزه های علمیه پرچمدار اقتدار علمی کشور هستند
امام جمعه ارومیه ادامه داد: ما مطالب و مفاهیم علمی و دینی عمیقی داریم ولی این ضعف از خود ما است که نمیتوانیم این مطالب را در قالبی نو و جدید ارائه دهیم تا افراد از آنها استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در استان نقش حوزههای علمیه را در امر ارتقای علمی کشور مثبت ارزیابی کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند؛ «آنچه که میتواند مکتب ما را حفظ کند اقتدار علمی است» این مسأله شامل حوزههای علمیه نیز هست و تنها شامل دانشگاهها نمیشود و اساس علوم شامل علوم حوزوی است.
وی ادامه داد: اگر به علوم جدید دقت شود شاهد این مسأله خواهیم بود که هیچیک از علوم بدون تکیه بر یکی از مباحث کلامی و یا فلسفی شکل نگرفته است که اصل پشتوانه این دو علوم حوزههای علمیه است.
حجتالاسلام و المسلمین قریشی تاکید کرد: نقش حوزههای علمیه در اقتدار علمی کشور نقش بسیار پر رنگی است و در جوامع غربی نیز که بحث سرمایهداری غالب است این بحث از فکر و اندیشهای کلامی و فلسفی بهرهمند است، عدهای فیلسوف در این مورد تدبیر و اندیشه میکنند و در ظاهر نتیجه آن به شکلی که شاهدش هستیم، بروز میکند.
رسالت خطیر حوزویان در تولید علم
امام جمعه ارومیه اظهار کرد: مسؤولیتی که حوزههای علمیه در قبال تولید علم دارند از دانشگاهیان سنگینتر است چون فکر و ایده طرحها باید از طرف عالمان حوزوی تولید شود و به مرحله اجرا برسد.
وی خاطر نشان کرد: قسمت اعظم اصلیترین خواسته مقام معظم رهبری که رسیدن به مرحله اقتدار علمی در جهان است، بر عهده حوزههای علمیه است که باید به آن توجه کرد.
تعبد و تعقل مقدمه رسیدن به درجات علمی و اخلاقی
حجتالاسلام و المسلمین قریشی تعبد و تعقل را دو مقدمه برای رسیدن به درجات علمی و اخلاقی بالاتر دانست و گفت: پژوهش و بحث تعقل و تدبر و تعلمی که در حوزههای علمیه وجود دارد تنها در صورتی به نتیجه میرسد که با تعبد همراه باشد بزرگان کشور ما، اندیشمندان و مراجع تقلید، در صورتی موفق شدهاند که در بحث تعبد و معنویت پایههای خود را قوی کرده بودند.
وی با اشاره به زندگی نامه مرحوم انصاری ادامه داد: مرحوم شیخ انصاری حالات بهت آوری دارد، در حالات او نوشتهاند که هر روز زیارات جامعه کبیره و زیارت عاشورا و نماز جعفر تیار را میخواند و جولان فکری او با گذشت زمان قابل شناسایی نیست.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: با نگرش در حالات بزرگان دیگر مانند امام خمینی(ره)، شهید مطهری، بهشتی و دیگران این نتیجه به دست میآید که بزرگان دینی هر دو جنبه تعقل و تعبد را در کنار هم داشتند و با تکیه بر این دو امر به مراتب بالای علمی و اخلاقی دست یافتند.
وی اضافه کرد: اگر طلاب بخواهند در این زمینه قدمی بردارند که موجب رضایت الهی باشد باید معنویت را با کسب علم و تحقیق و پژوهش همراه سازند.
امام جمعه ارومیه گفت: آیتالله بهجت چهار مسأله گناه نکردن، عمل به دستورات الهی، رعایت احکام دستوری در پنج قالب واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح و ذکر دائمی و همیشه به یاد خدابودن را راه رسیدن به کرامت اعلام کرده است./936/پ202/ب