۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۴۱۶۱۳
استاد حوزه و دانشگاه:

مقابله با جنگ نرم نیازمند صرف هزینه در امور فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: کار فرهنگی به ویژه در هیأت های مذهبی نیازمند صرف هزینه است چنان که شاهد هستیم دشمن در جنگ نرم که هدفش از میان بردن اعتقادات دینی است، چه هزینه های سنگینی را صرف می کند.
حجت الاسلام حق شناس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام براتعلی حق شناس کارشناس تخصصی تبلیغ و استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در سلسله جلسات آموزش تخصصی هیئات مذهبی، که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات نجف آباد و در جمع مدیران هیات های مذهبی شهرستان برگزار شد، پیرامون لوازمات مدیریت تشکلات دینی و مذهبی به سخن پرداخت.

 

حجت الاسلام حق شناس با اشاره به آیات 151و 152 و 153 سوره مبارکه انعام گفت: اساس همه کارها و مدیریت ها تعقل است و تنها راه رسیدن به تقوا الهی، داشتن تعقل، اندیشه و خردورزی است که از جمله دستورالعمل های بالا بردن قوه تفکر و تعقل، که خداوند در متن قرآن مجید در سوره محمد(ص) به آن اشاره کرده است، مسافرت، اندیشه و عبرت گیری از قصه های قرآن است.

 

وی از دیگر دستورالعمل های بالا بردن قوه تعقل و تفکر را تدبر در آیات قرآن بیان داشت و گفت: هیات های مذهبی باید سعی کنند در کنار برگزاری مجالس قرائت قرآن برنامه هایی نیز برای انس و تفکر در آیات قرآن نیز برگزار کنند که آن چه سبب نورانیت و اثر کردن قرآن در ابعاد مختلف زندگی می شود، قرائت قرآن با تعقل و تدبر و عمل به اوامر و نواهی قرآن است.

 

استاد حوزه و دانشگاه از دیگر لوازمات مدیریت تشکل های مذهبی را داشتن حسن فاعلی در کنار حسن فعلی بیان کرد و  افزود: یک مدیر باید در کنار حسن فاعلی که ایمان و تدین است، دارای حسن فعلی یا همان علم و تخصص نیز باشد و اگر مدیری تنها یکی از این جنبه ها را دارا باشد، نخواهد توانست یک هیأت مذهبی را که از سرشاخه های فرهنگی جامعه اسلامی است را به هدف مطلوب برساند.

 

وی برقراری ارتباط با مرزداران دین، علما و مراجع را از دیگر لوازمات مدیر هیات های مذهبی برشمرد و افزود: دوری از علما و مراجع دین طبق سخن پیامبر اکرم(ص) مردم آن جامعه را دچار سه گرفتاری، تسلط اشرار، عدم استجابت دعا و مردم آن جامعه بی دین از دنیا می روند و سبب از میان رفتن برکت و نعمت می شود.

 

حجت الاسلام حق شناس، مهم ترین آسیب هیات های مذهبی را وارد شدن جنگ نرم به حوزه اعتقادات بیان کرد و گفت: یکی دیگر از لوازمات مدیریت هیات های مذهبی، انفاق و صرف هزینه برای هیات است که متاسفانه دشمن با صرف هزینه های هنگفت در صدد سرقت اعتقادات دینی جوامع اسلامی به ویژه جوامع شیعی است و ما هنوز برای امور فرهنگی به خصوص هیات های مذهبی هزینه ای نداریم.

 

وی در ادامه بیان داشت: فرهنگ سازی در همه زمینه ها نیازمند صرف هزینه است به ویژه در هیات های مذهبی که با اعتقادات و باورهای مردم در ارتباط هستند و هیاتی که از لحاظ مالی دچار مشکل باشد، توانایی جذب به خصوص قشر جوان را نخواهد داشت و همین امر سبب جذب جوانان در گروه ها و فرقه های انحرافی خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ایمان قوی و دارا بودن حسن خلق را از دیگر لوازمات مدیر هیات های مذهبی بیان داشت و افزود: طبق سخن پیامبر اکرم(ص)، عقل، صبر و استقامت، حیا و علم چهار وسیله ای است که می توان به ایمان دست پیدا کرد و داشتن ایمان قوی از ضروریات یک مدیر موفق در هیات است.

 

وی در ادامه بیان داشت: آن چه سبب رشد یک هیات خواهد شد، نحوه رفتار و اخلاق مدیر آن هیات است که طبق کلام پیامبر اکرم(ص) حسن خلق دارای سه مرتبه خوش گویی، خوش رویی و خوش خویی است و از ثمرات داشتن حسن خلق در یک مدیر طریق صحیح برخورد با خطای دیگران است و کار یک مدیر زعامت و رهبری است و باید در تمام زمینه ها سرآمد هیات باشد./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات