۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۴۱۹۱۲

نقش انتظار در تربیت اخلاقی و اجتماعی منتظران

خبرگزاری رسا ـ یکی از آثار مهم اجتماعی انتظار، ایجاد تعهد و مسئولیت در افراد است منتظران راستین، وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بکوشند؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینى که انتظارش را مى‏کشند یک برنامه فردى نیست؛ برنامه‏اى است که تمام عناصر تحوّل باید در آن شرکت جوید.
ظهور/ امام زمان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بدون تردید اعتقاد به مهدویت و امید به آینده روشن با حضور ولی خدا، می تواند در تربیت مسلمانان از جهات مختلف اخلاق، سیاسی، اجتماعی و غیره تاثیرگذار باشد. برای بررسی این موضوع گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین ملکی راد عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی انجام داده ایم.

 

به عنوان اولین سوال لطفا بفرمائید انتظار ظهور و اعتقاد به منجی آینده بشریت در سعادت فردی و اجتماعی بشریت چیست؟

از دیدگاه اسلام یکی از وظایف مهم خانواده تربیت فرزندان بر طبق ارزش­های دینی است. ارزش­هایی که هم در سعادت فردی مؤثرند و هم در تأمین سعادت اجتماعی، این امر از جمله حقوق کودکان بر عهده خانواده است. زیرابر طبق توصیه اسلام تأمین سعادت دنیایی و آخرتی فرزندان یکی از وظایف مهم خانواده به­شمار می­رود. این مطلب تنها از راه انتقال مفاهیم و ارزش­های دینی ممکن و میسور خواهد بود.

 

یکی از ارزشمندترین و سرنوشت سازترین سرمایه­های دینی و معنوی و اجتماعی و سیاسی، اعتقاد به مهدویت است. این آموزه دارای مؤلفه­ها و عناصری است که با الهام از آن می­توان در تربیت افراد گام­های مؤثریبر داشت. عنصر انتظار و اعتقاد به ظهور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دارای آثار گران ­قدری هم در حوزه مسائل فردی و هم در حوزه مسائل اجتماعی است. تأثیرگذاری انتظار و اعتقاد به ظهور امام مهدی(ع) در زندگی مردم، ابعاد مختلفی دارد و مسائل سیاسی و اجتماعی و  اخلاقی و تربیتی و روانی را در بر می­گیرد.

 

نقش اخلاقی و تربیتی اعتقاد به ظهور را در جامعه اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟ ‏

اعتقاد به امام مهدی(ع) موجب می­شود تا شخص منتظر به آن­حضرت توجه داشته باشد و از وی تأثیر پذیرد. در نتیجه تلاش می­کند تا مسیر زندگی خود را به­ گونه­ای سر و سامان دهد که بر طبق خواست و رضایت امام(ع) که همان خواست الهی است حرکت نماید و در زندگی فردی و اجتماعی با الگو قرار دادن امام(ع) خود و دیگران را تربیت نماید و زینت برای آن حضرت محسوب شود.

 

این مسئولیت در روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار داده شده است. امام رضا(ع) در این زمینه می­فرماید: «کونوا زینا و لا تکونوا شینا؛ مایه زینت ما باشید نه مایه سرافکندگی.» ( علی بن حسین، صدوق، فقه الرضا، ص  356)

 

بنابراین انتساب شیعیان به امام(ع) موجب می­گردد تا از امام(ع) تأثیر پذیرفته و از این جهت اثر مثبت و سازنده­ای بر منتظر دارد، و او را وا می­دارد تا در زندگی خود بر خلاف خواست امام(ع) حرکت نکند و این خود عامل مؤثری برای کسب فضایل اخلاقی توسط منتظران بوده و نشانه­ای است از خودسازی و تربیت اخلاقی متأثر از اندیشه مهدویت و عنصر انتظار.

 

به آثار سیاسی و  اجتماعی انتظار اشاره فرمودید لطفا دراین باره توضیح بفرمائید؟

کارکرد و نقش اجتماعی و سیاسی انتظار اگر از کارکرد اخلاقی آن بیشتر نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود. به­کار بستن آن­ها می­تواند در تعالی جامعه مهدوی در عصر انتظار تأثیر گذار بوده باشد، بنده فقط به چند مورد اشاره می کنم.

 

ایجاد مسئولیت و تعهد اجتماعی

یکی از آثار مهم اجتماعی انتظار، ایجاد تعهد و مسئولیت در افراد است منتظران راستین، وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بکوشند؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینى که انتظارش را مى‏کشند یک برنامه فردى نیست؛ برنامه‏اى است که تمام عناصر تحوّل باید در آن شرکت جوید؛ باید کار به­صورت دسته جمعى و همگانى باشد؛ کوشش­ها و تلاش­ها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد که انتظار آن را دارند.

 

در یک میدان وسیع مبارزه دسته جمعى هیچ فردى نمى‏تواند از حال دیگران غافل بماند؛ بلکه موظّف است هر نقطه ضعفى را در هر کجا ببیند اصلاح کند؛ و هر موضع آسیب پذیرى را ترمیم نماید؛ و هر قسمت ضعیف و ناتوانى را تقویت کند؛ زیرا بدون شرکت فعّالانه و هماهنگ تمام مبارزین، پیاده کردن چنان برنامه‏اى امکان‏پذیر نیست، بنابراین منتظران واقعى علاوه بر این که به اصلاح خویش‏ مى‏کوشند، وظیفه خود مى‏دانند که دیگران را نیز اصلاح کنند.

 

آمادگی دفاعی

اجتماعات بشرى که از اقوام و طوائف مختلف تشکیل مى‏شوند، به لحاظ عقیده و از نظر مصالح مادى با یکدیگر توافق نخواهند داشت، بلکه اقوام دیگر از جمله بیگانگان با مسلمانان معارضه خواهند نمود و همان­طور که نیروى دفع ضرر و عامل غضب نسبت به دشمن در هر فردى به ودیعت نهاده شده که در برابر دشمن از خود و مصالح خود دفاع نماید، هم‏چنین جامعه مسلمانان پیوسته باید آماده دفاع از بیگانگان باشند و در موقع لزوم به کار بندند تا افراد و اجتماع مسلمانان از خطر تجاوز بیگانگان ایمن گردند. بدیهى است، این چنین وظیفه‏اى همگانى و متوجه همه افراد است و هر فردى به­قدر سعه وجودى و قدرت خود، چه از لحاظ تأمین هزینه تجهیزات و اسلحه و چه از لحاظ آزمایش و آموزش و به کار بردن تجهیزات که در مورد لزوم در مقام اداء وظیفه برآید.

 

پس با این حال مساله جنگ و جدال و اختلافاتى که منجر به جنگ­هاى خسارت‏زا مى‏شود امرى است که در مجتمعات بشرى گریزى از آن نبوده و خواه ناخواه پیش مى‏آید، و اگر این امر قهرى نبود انسان در خلقتش به قوایى که جز در مواقع دفاع به­کار نمى‏رود از قبیل غضب و شدت و نیروى فکرى، مجهز نمى‏شد. پس اینکه مى‏بینیم انسان به چنین قوایى در بدن و در فکرش مجهز است خود دلیل بر این است که وقوع جنگ امرى است اجتناب ناپذیر، و چون چنین است به حکم فطرت بر جامعه اسلامى واجب است که همیشه و در هر حال تا آنجا که مى‏تواند و به همان مقدارى که احتمال مى‏دهد دشمن­اش مجهز باشد مجتمع صالح­اش را مجهز کند.

 

 این امر بر منتظرین تکلیف مضاعفی را ایجاد می­کند زیرا با عنایت به اینکه یکی از اهداف مهم قیام امام مهدی(ع) رفع و دفع ظلم و ستم از جهان خواهد بود و در مصاف حق و باطل زورگویان و ظالمین در سطوح مختلف جوامع انسانی در مقابل امام(ع) ایستادگی خواهند نمود لذا آمادگی یاران امام(ع) امری لازم و ضروری به نظر می­رسد، بنابراین وظیفه همه معتقدین به ظهور و منتظرین آن است که همواره از آمادگی لازم دفاعی بر خوردار بوده باشند و به سخن خداوند متعال در قرآن کریم لبیک گویند که می­فرماید: در برابر آن­ها آنچه توانایى دارید از نیروهاى مسلح پیاده و سواره آماده کنید تا وسیله آن نیروها، دشمنان خدا و دشمنان خودتان را بترسانید...»

 

بصیرت و آگاهی عمومی

یکی دیگر از آثار انتظار را می­توان بصیرت و آگاهی عمومی بر شمرد، همان­گونه که انتظار موجب بصیرت فردی است باعث بصیرت عمومی نیز خواهد بود زیرا از جمله ویژگی­های یاران امام مهدی(ع) و منتظرین آن حضرت بالا بردن سطح معرفت و شناخت نسبت به اجزاء مختلف دین در حوزه­های گوناگون اعتقادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... است. یعنی فردی می­تواند مدعی پیروی از امام(ع) را داشته باشد و در مسیر ایشان حرکت نماید و از منتظرین به حساب آید که از درجه بالای بصیرت و آگاهی بر خوردار باشد. این امر وقتی عمومی شد بی­شک فراگیری آن در میان معتقدین به امام مهدی(ع) و منتظرین ایشان موجب بالا رفتن سطح آگاهی و معرفت عمومی می­شود و زمینه را برای ظهور آسان خواهد نمود. اما نکته­ای که نباید از آن غفلت نمود این است، که این یاران به­تدریج در جامعه قبل از ظهور یعنی جامعه منتظر تربیت شده­اند و خود از منتظرین محسوب می­شوند. پس جامعه منتطر از چنان ظرفیتی برخوردار است که توانسته چنین افرادی را پرورش دهد و آن­ها را تربیت نماید. بنابراین جامعه منتظر، جامعه آگاه و بصیر خواهد بود.

 

استقامت و اقتدار اجتماعی

یکی دیگر از آثار اعتقاد به ظهور امام مهدی(ع) و در انتظار آن حضرت به­سر بردن، ایجاد روح استقامت و پایداری در مقابل سختی­ها و نابسامانی­ها و به دنبال آن تحقق اقتدار اجتماعی است. زیرا جامعه­ای که معیارها و موازین دینی را در دستور کار خود قرار داده باشد و با ضوابط ایده انتظار به تربیت افراد پرداخته باشد قهرا با اقتداء به دستورات دینی و اولیای دین از اقتدار خاصی بر خوردار خواهد بود. یاران ویژه امام مهدی(ع) که در چنین فضایی تربیت یافته­اند از اقتدار و قوت قلبی بسیار بالا برخوردارند و از این جهت ممتازند.

 

امیرالمؤمنین(ع) درارتباط با توصیف یاران امام مهدی(ع) فرمود: «اصحاب مهدى(ع) مانند شیرهایى هستند که از جنگل بیرون آمده‌اند، قلب‌هاى آن­ها تکه‌هاى آهن است، اگر بخواهند کوهى را از جا در آورند از جا در خواهند آورد. روش و لباس یکسانى دارند، مثل این که همه از یک پدر هستند».

 

گسترش معنویت در جامعه

یکی دیگر از آثار اعتقاد به امام مهدی(ع) و ظهور ایشان، فراگیری و گسترش معنویت در جامعه است. زیرا گسترش باورمندی به ظهور و فراگیری ایده انتظار موجب می­گردد تا باورمندان به این اعتقاد در صدد خودسازی و تهذیب نفس بر آیند، این امر باعث می­شود تا افراد از پوسته و لایه­های روئین این اعتقاد گذر کرده وبه عمق و مغز آن برسند و به آن بیاندیشند و زندگی خود را برطبق آن سامان دهند. و از این راه به ایجاد و فراهم آمدن زمینه­های گسترش معنویت و تقویت آن در جامعه کمک می­کنند. زیرا مردمی که با یاد امام(ع) زندگی خود را سر و سامان می­دهند و در انتظار ظهور مبارک وی روز و شب می­گذرانند سعی بر کسب رضایت ایشان خواهند داشت و بر طبق معیارهای مورد قبول وی حرکت می­کنند.    

 

گسترش امر به معروف و نهی از منکر

یکی از واجبات دینِی که در قرآن کریم و روایات اسلامی بر آن تأکید بسیاری شده، امر به معروف و نهی از منکر است. هرچه معرفت دینی افراد بالاتر بوده باشد مسئولیت پذیری­شان نسبت به امور دینی و انجام دستورات الهی نیز بیشتر خواهد بود بر این اساس با عنایت به اینکه فرض بر این است جامعه منتظر نسبت به اجزاء مختلف دین از شناخت خوبی برخوردار است و در ارتباط با اجرای دین در جامعه احساس مسئولیت بیشتری می­کند در نتیجه برای اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش مضاعفی از خود نشان می­دهد./997/د101/ب6

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات