۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۴۴۱۷۷
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم:

ساختار حکومت در انقلاب اسلامی در هیچ یک از نظام های سیاسی دنیا وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با تاکید بر این که ساختار حکومت در انقلاب اسلامی در هیچ یک از نظام های سیاسی دنیا وجود ندارد، گفت: آنچه این نظام را بیمه می کند یاری و حمایت مردم است و تا وقتی این حمایت باقی است نظام پا برجا، قوی و مقتدر در منطقه و جهان وجود خواهد داشت.
حجت الاسلام عباس رفعتي نائيني، رييس مرکز تحقيقات اسلامي حکومت اسلامي مجلس خبرگان رهبري
حجت الاسلام عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، نخستین هدف در انقلاب اسلامی را برپایی حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه دانست و گفت: در کنار این هدف به دست آوردن آزادی های مدنی و اجتماعی و دستیابی به استقلال سیاسی و اقتصادی از دیگر اهداف انقلاب اسلامی بود.
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم برپایی حکومت اسلامی بعد از دهه ها نظریه پردازی درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه را در یکی از استراتژیک ترین نقاط دنیا مورد توجه قرار داد و گفت: چشم دنیا به این دستاورد بزرگ دوخته شده و بسیاری از کسانی که در مسائل حکومتی، سیاسی و اجتماعی تحقیق می کنند پس از آشنایی با ساختار حکومت اسلامی ایران احساس می کنند که این نظام برخوردار از جایگاه و ویژگی های خاصی است که در هیچ یک از نظام های سیاسی دنیا وجود نداشته و ندارد.
حجت الاسلام رفعتی مردم سالاری دینی را وجه تمایز دمکراسی در ایران با سایر کشورهای جهان دانست و ابراز داشت: رییس جمهور در این نظام با تنفیذ ولی فقیه مشروعیت پیدا می کند، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سرشار از ویژگی اختلاط نظر مردم و مشروعیت دینی است که به موفقیت های تئوری و عملی در سال های فعالیت خود دست یافته است.
وی مردم را از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری ولی نعمتان مردم دانست و گفت: امام خمینی (ره) خطاب به مسؤولان می فرمودند «این مردم بودند که شما را پشت میز نشاندند، مردم بودند که این قدرت را به شما دادند پس کوچکترین سپاسگذاری که مسئولین می توانند از مردم داشته باشند خدمت به مردم است».
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ادامه داد: مردم مانند سی و شش سال گذشته از انقلاب اسلامی حمایت خواهند کرد و مشکلات، محاصره های نظامی، اقتصادی و سیاسی را تحمل می کنند؛ البته این در صورتی است که مسؤولان را دلسوز بدانند و به خدمت گذاری او ایمان داشته باشند.
حجت الاسلام رفعتی وجود مسائلی را موجب خسته شدن مردم توصیف کرد و ابراز داشت: اختلاف بین مسؤولان باعث می شود تا مردم از نظام و انقلاب اسلامی حمایت نکنند و آن را دوست نداشته باشند؛ هماهنگی بین مسؤولان امید و نشاط را در مردم افزایش خواهد داد و حاشیه سازی، بزرگ کردن مسائل و پرداختن به مسائل فرعی از خواسته های مردم نیست.
وی ادامه داد: اختلاس و فساد اقتصادی خارج از تحمل مردم است و برخورد مردم در این باره، با تحریم از ناحیه دشمن متفاوت خواهد بود؛ مردم ایران اسلامی فرق دشمن را با دوستی که به عنوان استاندار، رییس یک نهاد یا رییس یک بانک انتخاب کرده اند می دانند؛ در ادامه مسأله فساد اگر با مفسدان اقتصادی گزینشی برخورد شود یا برخورد انجام شده قاطعانه نباشد دلزدگی به وجود خواهد آورد.
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم افزود: در مقابل اگر با مفسدان اقتصادی برخوردی قاطع و فراگیر صورت گیرد مردم خواهند دانست که این افراد وابسته به نظام و مسؤولان نبوده و مورد خشم نظام هم قرار گرفته اند؛ ملت آنچنان از فساد اقتصادی متنفرند که از شدیدترین احکام صادره درباره مفاسد اقتصادی استقبال کرده و حتی گاهی شدیدتر از آنها را طلب می کنند.
حجت الاسلام رفعتی در پایان گفت: برخورد با مفاسد اقتصادی که از مطالبات رهبر معظم انقلاب و تأکیدات مکرر ایشان بوده، از مطالبات جدی مردم است و می بایست با قاطعیت مسؤولان قوای مقننه، مجریه و قضاییه با آنها برخورد شود.
وی اضافه کرد: قوه مجریه نیز می بایست بر کارگزاران خود نظارت داشته و در مقابله با فساد اقتصادی همت جدی و عزم قوی را از خود بروز دهد زیرا آنچه این نظام را بیمه می کند یاری و حمایت مردم است و تا وقتی این حمایت باقی است نظام پا برجا، قوی و مقتدر در منطقه و جهان وجود خواهد داشت./836/ت302/ج
ارسال نظرات