۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۴۴۴۹۰
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد:

توسل تنها شرط رسیدن به توحید است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که شرط رسیدن به توحید تمسک به ولایت حضرت رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) است، گفت: برخلاف تصور عده‌ای که توسل را شرک می‌دانند باید گفت که توسل تنها شرط رسیدن به توحید است.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم نژاد، استاد حوزه علمیه قم، دوشنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که توحید عملی در تمسک به ولایت پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) به دست می‌آید، گفت: توسل به اهل‌بیت (ع) و پیامبر (ص) عین توحید است.

 

وی با اشاره به این‌که مباحث اعتقادی تقلیدی نیست و در مباحث اعتقادی نمی‌توان از کسی تقلید کرد، افزود: در مباحث اعتقادی انسان نمی‌تواند با تحلیل به اعتقاد برسد بلکه باید با بر اساس معرفت خود به مباحث اعتقادی از جمله توحید و امامت اعتقاد پیدا کند.

 

وی با اشاره به این‌که توحید و امامت از اصول دین بوده و تقلیدی نیستند، افزود: در اصول دین نمی‌توان تقلید کرد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که توحید به دو بخش توحید عملی و توحید نظری تقسیم می‌شود، اظهار کرد: توحید نظری یعنی این‌که بتوان از طریق نظریه وجود خدا را اثبات کرد؛ اما توحید عملی به معنای این است که رفتار و عمل ما باید به‌گونه‌ای باشد که اعتقاد ما به توحید در رفتار و عمل ما مشاهده شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد بابیان این‌که متأسفانه بسیاری از رفتارهایی که ما داریم بر محور توحید نیست، اظهار کرد: دردواقع خداوند متعال مرز رفتارهای توحیدی با شیطانی را مشخص کرده، ولی ما درحالی‌که در ذهن خود به توحید معتقد هستیم رفتار شیطانی داشته و بر محور توحید عمل نمی‌کنیم.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که شرط رسیدن به توحید تمسک به ولایت حضرت رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) است، گفت: برخلاف تصور عده‌ای که توسل را شرک می‌دانند باید گفت توسل تنها شرط رسیدن به توحید است زیرا توحید از لسان رسول خدا (ص) و جانشینان ایشان به ما رسیده است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد با اشاره به این‌که راه توحید از ولایت می‌گذرد، اظهار کرد: این‌که ما شیعیان معتقد به ولایت حضرت امیر و فرزندان ایشان علیهم‌السلام هستیم نشانه جاه‌طلبی و جاهلیت ما نیست بلکه ما بر اساس آیات و روایات به این باور رسیده‌ایم.

 

وی افزود: حضرت رسول (ص) بارها در روایات و با استناد به آیات قرآن بیان کرده‌اند که تعیین جانشین در اختیار ایشان نیست و خداوند جانشینان ایشان را تعیین کرده و ایشان فقط این جانشینان را به مردم معرفی کرده‌اند.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که دلیل الهی بودن تعیین جانشین رسول خدا (ص) به‌این‌علت است که خداوند مربی انسان است، ادامه داد: هیچ‌کس بهتر از خداوند نمی‌داند چه کسی می‌تواند درزمینهٔ تربیت انسان‌ها موفق باشد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد با اشاره به این‌که ما اگر ادعای توحید داریم باید از رسول خدا و اوصیای ایشان اطاعت کرده و سنگ کسانی را به سینه بزنیم که در مسیر رسول خدا (ص) حرکت می‌کنند، ادامه داد: باید مراقب باشیم و همواره در مسیر توحید حرکت کنیم؛ زیرا انحراف از توحید به معنای انحراف از بندگی الهی و سقوط در مرداب گناهان است.

 

وی با اشاره به این‌که تنها به‌واسطه اهل‌بیت (ع) و ارتباط با کسانی که ما را به توحید می‌رسانند می‌توانیم به عبودیت و بندگی خداوند برسیم، عنوان کرد: توحید مسیری است که ما را با چند واسطه به خدا رسانده و اهل‌بیت(ع) ما را به‌سوی توحید هدایت می‌کنند.

 

وی یادآور شد: توسل تنها راهی است که می‌تواند ما را به لقای خداوند و توحید رهنمون کند؛ بنابراین برای دور ماندن از سلطه شیطان تنها باید در مسیر هدایت الهی حرکت کنیم./837/پ202/ی

ارسال نظرات