۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۲۵۱۱۱۶
حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی مطرح کرد؛

تشکیل 900 هسته پژوهشی و برگزاری 550 کرسی آزاد اندیشی در حوزه علمیه خواهران

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور از تشکیل 900 هسته پژوهشی خبر داد و گفت: همچنین در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان مبنی بر ضرورت برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در مراکز علمی، از سه سال گذشته این روند با جدیت در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور پیگیری شد تا به امروز 550 کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام محمودرضا جمشيدي

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان به تشریح و تبیین جایگاه حوزه‌های علمیه خواهران در جامعه اسلامی و عملکرد، برنامه‌ها و توانمندی‌های این مراکز علوم دینی پرداخت و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ دینی و ملی ما دارند و بهترین مروجین الگوی صحیح سبک زندگی اسلامی و ایرانی هستند.

 

وی با اشاره به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان«پدیده‌ای عظیم و مبارک» تصریح کرد: پرورش یافتگان این حوزه‌ها همسران لایق و مادران شایسته برای نسل آینده کشور خواهند بود و این ثمره ظرفیت عظیمی است که با تلاش خود طلاب، مدیران و مسؤولان مدارس، مؤسسان و خیران پدید آمده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر نقش آفرینی طلاب و فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در صحنه‌های مختلف از جمله فعالیت بیش از چهار هزار و 400 طلبه خواهر در عرصه تبلیغ ارزش‌ها و احکام اسلامی در فضای مجازی و یا تأمین 90 درصد از مربیان و مباشران طرح شجره طیبه صالحین با حضور طلاب سطوح دو و سه، افزود: هم‌اکنون قریب به 70 هزار و 467 طلبه در سطوح یک تا چهار مدارس علمیه خواهران مشغول به تحصیل هستند و بیش از 90 هزار نفر تا به ‌حال از این حوزه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند.

 

تشکیل 900 هسته پژوهشی در حوزه‌های علمیه خواهران کشور

 

مسؤول مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به راه‌اندازی 900 هسته پژوهشی مدارس علمیه خواهران در سه‌ سال اخیر و 57 انجمن علمی و 72 کانون پژوهشی مربوط به سطوح دو وسه، گفت: این مجموعه در حال حاضر قریب به 200 اثر قرآنی آماده چاپ کرده که همگی محصول کار جمعی خواهران طلبه است.

 

وی با بیان این که گسترش فرهنگ کار جمعی از جمله اهدافی است که از ابتدا به دنبال آن بوده‌ایم، خاطر‌نشان کرد: متأسفانه در مقاطعی تنها پژوهش‌های انفرادی در حوزه‌های علمیه انجام می‌شد، اما در حوزه‌های علمیه خواهران از ابتدا بنا را بر پویایی پژوهش‌های جمعی گذاردیم و امروز این حرکت نوید یک تحول اثربخش را می‌دهد.

 

برپایی 550 کرسی آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه خواهران

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و تأکید معظم له مبنی بر ضرورت برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در مراکز علمی، از سه سال گذشته این روند با جدیت در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور پیگیری شد که در سال نخست 50 کرسی، در سال گذشته 200 نوبت و در سال‌جاری تا به امروز 300 کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به پیشی گرفتن حوزه‌های علمیه خواهران در امر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیش از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علوم دینی برادران، افزود: شوراهای پژوهشی که در همه استان‌ها از جمله استان سمنان داریم، هم نقش هادی و ناظر بر اجرای این کرسی‌های آزاد اندیشی را ایفا می‌کنند و هم حرکت علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه را در سطح استان‌ها راه‌بری کرده‌اند.

 

موفقیت‌های پرشمار حوزه علمیه فاطمیه دامغان قابل تحسین است

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تأکید بر ظرفیت و توانایی بالای حوزه‌های علمیه استان سمنان به‌ویژه مرکز آموزش عالی حوزوی فاطمیه دامغان، تصریح کرد: امیدوارم با راه اندازی سطح چهار ابتدا در حوزه علمیه خواهران مرکز این استان و سپس در دامغان بتوانیم ظرف دو سال آینده به سوی برپایی کرسی‌های نظریه پردازی حوزه‌های استان سمنان برویم.

 

وی خاطر نشان کرد: موفقیت‌های بی شمار حوزه علمیه فاطمیه دامغان و کسب رتبه‌های بسیار متعدد کشوری از سوی این مجموعه توانمند و طلاب با استعداد این مرکز بنده را با سال‌ها تجربه به تعجب واداشت و قابل تحسین و شایسته قدردانی است، که بدین وسیله وجود چنین مرکز علوم دینی برجسته و توفیقات ارزشمند در این عرصه را به مردم متدین و خداجوی دامغان تبریک می‌گویم.

 

فعالیت 430 حوزه علمیه خواهران در داخل و 100 حوزه  خواهران در خارج از کشور

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این مطلب که 17 سال قبل وقتی برای نخستین بار در اجلاس مدیران و مؤسسان حوزه‌های علمیه خواهران کشور شرکت کردم، این اجلاس با شرکت 88 مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: اما در اجلاس اخیر مدیران و مؤسسان این حوزه‌ها 430 مدرسه علوم دینی خواهران شرکت داشتند؛ در این گردهمایی حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمود توسعه داخل خوب بوده، اکنون باید حوزه‌های علمیه در خارج از کشور توسعه پیدا کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: البته در خارج از کشور "جامعه المصطفی" متکفل امور حوزه‌های علمیه خواهران است و در حال حاضر بیش از 100 حوزه علمیه خواهران در دیگر کشور‌های دنیا فعالیت می‌کنند که تعدادشان کمتر از حوزه‌های علمیه برادران نیست.

 

نقش کلیدی مدیران استانی و شهرستانی و خیران در تکمیل پروژه‌های عمرانی حوزه‌های علمیه خواهران

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان این که تاکنون قریب به 170 پروژه عمرانی مدارس علمیه خواهران در استان‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده و 120 پروژه دیگر نیز در دست اقدام است، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد کار با همین سرعت ادامه یابد و تا پایان سال 94 یا نیمه اول سال 95 این پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری برسد.  

 

وی ارزش پروژه‌های انجام شده با احتساب قیمت زمین این ابنیه را بالغ بر یک هزار و 600 میلیارد تومان عنوان و خاطر‌نشان کرد: کل اعتبارات ملی که تاکنون صرف این پروژه‌های عمرانی شده کمتر از 150 میلیارد تومان بوده و مابقی اعتبارات از منابع استانی، محلی و خیران تأمین شده است که امیدواریم این تلاش و یاری خالصانه مسؤولان استان‌ها و خیران در ادامه راه نیز همراه ما باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه خواهران نیز در سال‌های اخیر همچون سایر بخش‌های جامعه از کاهش بودجه‌های عمرانی و فشار مالی بی‌بهره نبوده‌اند، افزود: در سال‌جاری 17 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این حوزه‌ها اختصاص یافته و با مساعدت مجلس شورای اسلامی این اعتبار برای سال آینده به 27 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور انجام حجم بالای فعالیت‌ها و پروژه‌ها عمرانی این مرکز در سراسر کشور را تنها با اتکا به بودجه‌های ملی و بدون کمک مسؤولان استانی، شهرستانی و خیران، امری محال خواند و افزود: همراهی و هم‌گرایی مسؤولان استان سمنان و شهرستان دامغان در راستای تکمیل پروژه‌های مرتبط با مدارس علمیه و نیل به اهداف این مراکز معنوی شایسته قدردانی و یک الگوی اعتقادی است./977/ت301/ف

ارسال نظرات