۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۲۵۷۵۵۰
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

اندیشه شهید مطهری الگوی جامع نظام تعلیم و تربیت است/ مطهری رابطه علم و دین را در عصر حاضر احیا کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: به جرأت می‌توان گفت که آثار استاد شهید مرتضی مطهری می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها نیاز علمی همگان را برطرف کند و به‌ویژه تفکرات و اندیشه‌های وی الگوی جامع نظام تعلیم و تربیت است.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بعد از ظهر امروز در همایش خانواده مطهر که در سمنان برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون گفتمان شهید مطهری زنده و پویاست و می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، اظهار داشت: گفتمان‏های آن شهید بزرگوار هنوز تازگی دارد و برای نسل حاضر به ویژه آینده‌سازان کشور بسیار جذاب و مفید است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه درباره فعالیت‏های شهید مطهری در عرصه تبیین دین اسلام و تعمیق باورهای دینی، خاطر‌نشان کرد: آن عالم بزرگوار در تبیین اعتقادات اسلامی و شیعی، اثبات خدا، معاد و عدالت الهی و بسیاری آموزه‌های دیگر آثار بسیار ارزنده‏ای دارد.

 

وی با اشاره به مفید بودن اندیشه‏های شهید مطهری برای جوانان، دانش‌آموزان و معلمان تصریح کرد: معلمی همواره با تحصیل و تدریس علم اجین است و معلم باید با مطالعه و اتکا نکردن به اندوخته‌های علمی بتواند در مقابل پرسش‏های جوانان و نوجوانان پاسخگو باشد در غیر این صورت آموزگاری ناتوان و بی‌اثر خواهد بود.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه بسیاری از شبهات جدید که زاییده دنیای مدرن است و قبلا وجود نداشته را استاد مطهری پاسخ داد‌ه است، اضافه کرد: برای مسائلی همچون اثبات خدا، اثبات اصول اعتقادی و پاسخگویی به شبهات به تبیین عقلانی نیاز است و این مسأله از گذشته وجود داشته اما شهید مطهری با قلمی توانا و بیانی نو آنها را مطرح کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این نکته که استاد شهید مرتضی مطهری پایه‌گذار طرح مباحث جدید و مفیدفایده بسیاری در حوزه‌های علمیه بود، افزود: بسیاری از شبهاتی که امروز زنده است این اندیشمند توانا سال‌ها پیش به آن پاسخ داده و دیگران را نیز دعوت به این کار می‌کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رابطه علم و دین را شهید مطهری در عصر ما احیا کرد، اظهار داشت: در آن زمان طیف روشنفکران به‌شدت اندیشه علم منهای دین و دین منهای علم را مطرح می‌کردند و شهید مطهری در مقابل نظریات مارکسیستی وارد بحث علم و دین شد و اراده و سنت‌های الهی را در این زمینه به روشنی تبیین کرد.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه اگر جریان‏های فکری عصر خودمان را نشناسیم نمی توانیم پیروز شویم، گفت: شهید مطهری همواره با منطق عجین شده علمی و دینی پاسخگو بود، وی علم و دین را در عمل مکمل یکدیگر می‌دانست و این باور توان علمی این عالم بزرگوار را وسعت می‌بخشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، آثار شهید مطهری را بهترین مبانی نظام‏سازی عنوان کرد و افزود: استاد مطهری ذهن سیستماتیکی داشت و نظام‏سازی برای اسلام را پیگیری می‏کرد ازاین‌رو اندیشه‌های دینی شهید مطهری چون هم به اسلام جامع‌نگر می‌پرداخت و هم خلوص در معرفت دینی داشت، دارای امتیاز بزرگی برای مبنای نظام قرار‌گرفتن است و بی‌تردید در رشد و معرفت دینی نسل جوان بسیار مؤثر است./977/پ202/ب4

ارسال نظرات