۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۶۱۰۷۲
استاد دانشگاه:

برخورد نیکو در هدایت انسان‌ها بسیار تأثیرگذار است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: برخورد نیکو کردن در هدایت انسان‌ها اثر زیادی دارد و امام موسی کاظم(ع) نیز از این روش استفاده می‌کردند و به خلق نیک و صبر مشهور بودند.
نيکنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدکاظم نیک‌نام از استادان دانشگاه شامگاه پنج‌شنبه در جلسه درس اخلاق این هفته تحت عنوان خانواده آسمانی که در حسینه اثنی‌عشری واقع در شهرری برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، گفت: انسان باید طوری زندگی کند که در هر لحظه خود را به ولی‌عصر امام زمان(عج) نزدیک‌تر کند.

 

وی افزود: اگر حضرت امام موسی کاظم(ع) لقب کاظم را داشتند به این دلیل بود که انسانی بسیار صبور بودند، هیچ گاه برآشفته نشده و همیشه خشم خود را فرو می‌خوردند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: همه ائمه معصومین(ع) ویژگی‌هایی را داشتند که بر اساس آن ویژگی ملقب می‌شدند به عنوان مثال حضرت امام جواد(ع) به سخاوت، حضرت امام حسن عسگری(ع) به پیراستگی و وجود نازنین حضرت ولی‌عصر به عدالت‌خواهی ملقب است.

 

نیکنام افزود: هم زمانی حضرت امام باقر(ع) و حضرت امام صادق(ع) در یک دوره سبب شده که همان کاری را که امام باقر(ع) انجام دادند امام صادق(ع) دنبال کنند و حتی شیوه کارشان هم یکی بوده و هر ائمه‌ای در زمان خود بر اساس ماموریت الهی وظیفه‌ای خاص داشتند.

 

وی با اشاره به برخورد نیکو اظهار داشت: برخورد نیکو کردن در هدایت انسان‌ها اثر زیادی دارد و امام موسی کاظم(ع) نیز از این روش استفاده می‌کردند و به خلق نیک و صبر مشهور بودند، به گونه‌ای که اصحاب امام در شان ایشان می‌گفتند که خداوند می‌داند که لباس امامت را بر تن چه کسی بپوشاند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: امام موسی کاظم(ع) سخنان ارزشمندی دارند که در یکی از آنها می‌فرمایند: شیعه ما نیست کسی که خود را در شبانه روز محاسبه نکند، کسی که تن به حقیقت دهد شجاع است و شجاعت می‌خواهد که انسان نزد خداوند به اشتباهات خود اعتراف کرده و توبه کند، خداوند در قرآن می‌فرماید: که گناهکار توبه کننده را بیشتر از عابد مغرور دوست دارد.

 

نیکنام در پایان خاطرنشان کرد: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: اگر کسی اهل محاسبه در زندگی خود باشد در قیامت محاسبه نمی‌شود و اگر شجاعت داری خود را محاسبه کن و باید محاسبه تو همان طور باشد که شریک خود را محاسبه می‌کنی./807/پ203/ح

ارسال نظرات