۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۶۱۵۸۸
کارشناس مسائل رسانه مطرح کرد؛

رسانه های تصویری نقش بسزایی در تغییر ذائقه افراد دارند/ ضرورت ترویج نمادهای اسلامی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل رسانه با اشاره به این که تصویر سازی از طریق ابزار رسانه ای انجام می شود، گفت: رسانه در تغییر ذائقه افراد نقش بسزایی دارد؛ نقشه دشمن این است که نمادهای خود را به فرهنگ ما وارد کند و این هدف را از طریق رسانه های تصویری دنبال می کند.
رسانه های تصویری نقش بسزایی در تغییر ذائقه افراد دارند/ ضرورت ترویج نمادهای اسلامی در جامعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم امیری، کارشناس مسائل رسانه، امروز در همایش«نماد و فرهنگ اسلامی» که به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، گفت: انسان با گرایش طبیعی که در آفرینش نمادها دارد به گونه ای ناخود آگاه اشیا یا اشکال را تغییر می دهد.

 

وی با اشاره به این که نماد، ابزاری برای شناخت و بنیادی ترین طریقه شناخت است، تصریح کرد: نماد از مفاهیم بسیار مهم در جامعه شناسی ارتباطات به حساب می آید و به نشان یا علامتی گفته می شود که برای تجسم واقعیتی غیر مادی به کار می رود.

 

امیری افزود: نمادها را می توان بر اساس نوع شکل گیری به دو دسته طبیعی و قرار دادی تقسیم کرد؛ برخی از نمادها به طور طبیعی با مدلول خود رابطه دارند. طیف وسیعی از نمادها قراردادی هستند و می توان گفت تقریبا تمامی نمادهای اجتماعی از این دسته هستند.

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به کارکرد نمادها اشاره و تصریح کرد: نمادها انسان را قادر می سازد که از طریق نامگذاری، طبقه بندی و یادآوری چیزهایی که در جهان با آن روبه می شود، با جهان مادی و اجتماعی برخورد کند و همچنین نمادها توانایی انسان برای درک محیط و توانایی اندیشیدن را بهبود می بخشد. 

 

این کارشناس تاریخ تمدن ملل اسلامی با اشاره به این که نشانه ها یا نمادها یا علائم معنی دار، همواره درون نوعی شکل هندسی قرار دارند، گفت: دایره نشان دهنده حرکت و زمان است؛ چون دایره دارای هیچ شروعی و پایانی نیست و اساسا بودن مبدا و مقصد است از آن به زمان تعبیر می شود.

 

امیری افزود: مربع بر خلاف دایره نماد حرکت، بی انتهایی و الوهیت است، مربع نماد سکون و ایستایی است. مثلت نیز برنده است و نشانه تهاجم، سوزانندگی و سرزندگی است.

 

ارزش یک تصویر بیشتر از هزار کلمه است

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره به این که ارزش یک تصویر بیشتر از هزار کلمه است، گفت: نمادها توانایی حل مسائل گوناگون را بالا می برد و فرد را قادر می سازد تا در مورد یک امر ماورای طبیعی چون بهشت تخیل کند.

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به ضرورت توجه هر چه بیشتر به نمادهای اسلامی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، نقشه دشمن این است که نمادهای خود را وارد فرهنگ های مختلف می کند و این کار را از طریق رسانه های تصاویر وارد جامعه ما می کند. 

 

این کارشناس تاریخ تمدن ملل اسلامی با بیان این که جنگ نرم، همان جنگ نمادها است، افزود: هدف دشمن از تبلیغ نمادها که از طریق رسانه های تصویری صورت می گیرد، تخریب و جایگزینی است.

 

وی به نقش تصاویر بر ذهن افراد اشاره و خاطرنشان کرد: تصویر سایز از طریق ابزار رسانه ای انجام می شود. در حالی که چشم فقط قادر به دیدن 60 درصد تصاویر است، اما مغز انسان قابلیت دریافت کل تصاویری که چشم می بیند را دارد، همین طور نیز مغز انسان، موسیقی های اطراف را دریافت می کند؛ در حالیکه گوش تنها 60 درصد، آهنگ های اطراف را دریافت می کند.

 

امیری افزود: یک از مهم ترین نمادها، بحث پرچم است که هر کشوری وی‍ژه خودش دارد و هر پرچمی مفاهیم خاصی را در بردارد. 

 

وی به وی‍ژگی های پرچم ایران اشاره و اضافه کرد: کلمه «الله» بعد از انقلاب اسلامی ایران، جایگزین علامت شیر و خورشید شد که این علامت، نشانه قدرت و اقتدار ایران است. پرچم ایران دارای 22 کلمه «الله اکبر» است که از روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یعنی 22بهمن ماه گرفته شده است.

 

این کارشناس تاریخ تمدن اسلامی به روانشناسی برخی رنگ های به کار رفته در پرچم کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: پرچم هر کشوری بیانگر خاصیت جغرافیایی و تاریخی آن کشور است که هر کدام مفهوم خاصی دارد؛ رنگ سیاه در پرچم کشوری چون استونی، بیانگر نماد ظلمی است که به آن کشور شده است و رنگ سفید در پرچم کشورها نیز نماد آرامش و صلح است.

 

رسانه های تصویری نقش بسزایی در تغییر ذائقه افراد دارند

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که رسانه در تغییر ذائقه افراد نقش بسزایی دارد، اظهارکرد: بزرگ ترین روان شناسان بر این اعتقادند که تماشا کردن بیش از یک ساعت برنامه های مفید تلویزیون قدرت خلاقیت و تمرکز را از افراد می گیرد و بسته های مغزی که قرار است محتواهای خاص در آن قرار گیرد، همه با برنامه های تلویزیون جایگزین و تصویر سازی شده است. 

 

امیری افزود: دشمن از طریق انیمیشن سازی روی بچه های ما برنامه ریزی می کند و متاسفانه تصاویری که در کارتون ها وجود دارد در ذهن فرزندان ما نهادینه می شود و به تبع تأثیر خود را می گذارد.

 

این کارشناس مسائل رسانه با بیان این که امروز ابزار رسانه های قوی در جهان وجود دارد، گفت: موبایل قوی ترین ابزار است، موبایل از ماهواره بسیار قوی تر است؛ چرا که استفاده از ماهواره مشروط به این است که افراد در محیط حاضر باشند اما موبایل این محدودیت را ندارد و همه جا همراه انسان است. 

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اظهار تأسف از این که ما آگاهانه یا ناآگاهانه از برخی نمادها استفاده می کنیم، افزود: نمادهایی که در کارتون های خارجی استفاده می شود، متأسفانه روی لباس ها و لوازم التحریر بچه ها دیده می شود که استفاده از این نمادها، تاثیر مهمی در تغییر ذائقه فرزندان ما می گذارد.

 

این کارشناس تاریخ تمدن ملل اسلامی به جایگاه روانشناسی رنگ ها اشاره کرد و گفت: رنگ ها در تثبیت کردن نمادها نقش بسزایی دارند، متأسفانه دشمن در کارتون های خود از رنگ هایی استفاده می کند که سبب الگو سازی بچه ها می شود، از این رو ممکن است در ظاهر ما در کشور آرامی زندگی کنیم، اما در حقیقت وسط جنگ نرم هستیم.

 

امیری در پاسخ به این پرسش که چه چیزی را جایگزین کارتون هایی که بچه ها علاقه دارند بکنیم، افزود: حضرت زهرا(س) 1400 سال قبل، شیوه تربیت کردن را به ما می آموختند، ایشان با فرزندان خود بازی می کردند و اکنون روانشناسان به این مهم رسیدند که القای مفاهیم برای فرزندان زیر 6 سال از طریق بازی انجام می شود، از این رو والدین باید به فکر جایگزینی و همسان سازی باشند.

 

این مدرس مرکز تخصصی مهدویت به تصویرسازی که کارتون مرد عنکبوتی ایجاد می کند، اشاره کرد و گفت: لباس مرد عنکبوتی ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است. رنگ قرمز نماد جوش و خروش و هیجان است و زمانی که با رنگ آبی که مکمل آن است ترکیب می شود، اوج هیجان را می رساند، دشمن مرد عنکبوتی را جایگزین منجی کرده است و در ذهن فرزند ما این گونه تداعی می شود که منجی اوست و متاسفانه ما تصویر امام زمان(عج) را در ذهن فرزندان پررنگ نکردیم.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از خانم ها جلیله صالحی، زهرا قیصری، رؤیا بدره، با عنوان مقاله های «رسانه های جمعی بر ترویج نمادهای اسلامی»، «رابطه نمادهای اسلامی با بهداشت روان» و «تأثیر نمادهای غیر اسلامی به دین گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب» به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم و تجلیل شدند./1309/پ201/ب5

ارسال نظرات