۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۲۶۲۲۸۸
حجت الاسلام نبویان:

کشور بدون هسته ای توسعه یافته نیست/ تیم مذاکره کننده تعهدات خلاف منافع ملی پذیرفته است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور بدون هسته ای توسعه یافته نیست.
حجت الاسلام سيد محمود نبويان نماينده مردم تهران در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر به بررسی بیانیه لوزان پرداخت و گفت: تعهدی که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در باب نطنز دادند این است که در نطنز ما حق نداریم به یک سانتریفیوژ دیگر برسیم. یعنی به  بیست هزار سانتریفیوژ نباید برسیم. تعهد دیگری که درباره نطنز آقایان دادند این است که یک سانتریفیوژ دیگر به تعداد سانتریفیوژها اضافه نکنند.

 

وی به سایت هسته ای فردو اشاره کرد و گقت: تیم مذاکره کننده تعهد داده است که غنی سازی بیش از 5 درصد نباید باشد و همچنین تعداد سانتریفیوژها نباید اضافه شود، اگر سانتریفیوژی خراب شده باید از نسل یک جایگزین شود و نیز سه چهارم فردو هم تعطیل بماند.

 

وی با اشاره به وجود آب سنگین اراک و مراکز هسته ای اظهار داشت: جالب است بدانید که در دولت قبل به آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه داده بودند که ایران زمستان سال 92 به آب سنگین اراک سوخت مجازی تزریق می کند و بهار 93 سوخت طبیعی. اما چه اتفاقی در ژنو برای آب سنگین اراک پیش آمد؟

 

حجت الاسلام نبویان افزود: تیم مذاکره کننده ایران تعهد کردند که کل راکتور آب سنگین اراک را نابود کنند. در حال حاضر عملا راکتور اراک تعطیل شده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک راکتور داریم هنوز هزار مگاوات نتوانستیم دست یابیم، در صورتی که قبل از انقلاب شاه با آمریکا قرارداد بست با فرانسه و آلمان و انگلستان حتی برای واردات حدود 2 تن اورانیوم قرارداد بست. قرار بود آن زمان بیست هزار برق هسته ای برای ما داشته باشند و کارخانجات آب شیرین کن به ما بدهند.

 

کشور بدون هسته ای توسعه یافته نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با یبان این که کشور بدون هسته ای توسعه یافته نیست بیان کرد: نیاز واضح به توسعه هسته ای در کشور است اما آقایان رفتند و گفتند ما هیچ مرکز جدید ایجاد نمی کنیم! جالب تر از همه آقایان رفتند در سه آذر 92 تعهد دادند ظرف سه ماه تمام اطلاعات هسته ای کشور را در اختیار امریکا بگذاریم. چرا؟  تعهد دادند که تقریبا نصف نطنز خاموش بماند، فردو سه چهارم خاموش بماند، خط قرمز ما یعنی آب سنگین اراک نابود بشود! سه ماه اول سال 92 که هنوز تیم مذاکره کننده سابق داشت کارش را ادامه می داد 1800 عدد سانتریفیوژ نصب کردیم و از وقتی که دولت جدید رای آورد تا چندین ماه بعد، آمانو گزارش میدهد 4 عدد نصب کردیم چهار تا هم جدید نیست خراب شده و ما جایگزین کردیم. معنی این چیست؟ آن ها گفتند شما فقط به مقداری که خراب شده است حق دارید جایگزین کنید، معنی این است که نزدیک به 98 درصد حق تولید سانتریفیوژ را از ما گرفتند.

 

وی اظهار داشت: آن چه که در مقدمه توافق نامه آمده، این است  که یک «برنامه» غنی سازی داشته باشید! نگفتند غنی سازی بدون محدودیت بلکه برای آن چندین پیش شرط قائل شده اند آن هم در فکت شیت آمریکایی!

 

وی در بحث تغییر و توسعه هسته ای بیان کرد: ما گفتیم حداقل تحقیقات روی غنی سازی را در فردو انجام بدهیم اما آمریکا نپذیرفت، جدیدا آمریکا بحث دیگری مطرح کرده که شما تغییر و توسعه را که در توافق نامه منع نشده است اگر می خواهید انجام بدهید، در اراک و فقط تحقیقات را منحصر به این بازطراحی کنید و تحقیقات شما روی سانتریفیوژ ها فقط باید روی نسل یک باشد همچنین حدود 8 تن اورانیوم بین 3.5 تا 5 درصد غنی سازی شده ذخیره داریم. البته جدیدا آمریکا طلب کرده که این 8 تن باید به 2 تن برسد!

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حرف آمریکا این است که شما آمدید تعهد دادید که تمام نگرانی های ما را باید حل کنید و ما نگران هستیم که شما 8 تن دارید و یک وقت از این ها استفاده نکنید. شما هم تعهد دادید که کل نگرانی ها را باید برطرف کنید. سوال این است که چرا رفتید چنین تعهدی دادید؟ اولا باید بیایند به مردم پاسخ بدهند چرا منافع ملت را نادیده می گیرند و اینطور منافع ملت را دارند از دست می دهند.! این آقایان اعلام کنند در کدام مذاکرات درباره پرداخته شدن به موضوع موشکی تعهد دادند.

 

وی تصریح کرد: آقایان رفتند تعهد دادند که گام های اضافی بردارند بین گام های اولیه و بین گام نهایی و در آن تصریح دارد که باید بپردازید به قطعنامه شورای امنیت. در قطعنامه چه آمده است؟ سوال ما این است که چرا شما رفتید خلاف منافع ملت این کار را انجام دادید و چنین متنی را قبول کردید؟/833/پ202/ج

ارسال نظرات