تخصصی کردن علوم امری عقلایی در دنیا به شمار میرود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی مدیر مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه شنبه شب در دومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، به نمایندگی از اساتید حاضر پیشنهاداتی را در زمینه ارتقا تخصص در حوزه های علمیه ارائه کرد و گفت: در خواست اساتید در 5 محور جمع بندی شده است.
وی با بیان این که تخصصی کردن علوم امری عقلایی در دنیا به شمار می رود، افزود: در جهت ارتقای مراکز تخصصی باید تلاش جدی صورت گیرد، محور نخست جایگاه مراکز تخصصی است که تذکراتی همانند برگزاری جلسات منظم مدیر حوزه و اعضای شورای عالی با اساتید و مدیران مراکز تخصصی، واگذاری امور اداری و آموزشی مراکز به خودشان تحت نظارت امور مراکز تخصصی حوزه، تأسیس کرسی های درس خارج تخصصی متناسب با رشته ها و اعتبار بخشیدن به آن همانند دروس خارج فقه و اصول و مهندسی رشته های تخصصی و تدوین نظام جامع با استفاده از کارشناسان مراکز تخصصی مطرح شده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که تسریع در اعطای مجوز دائم به مراکز تخصصی دارای شرایط سبب تقویت جایگاه این مراکز می شود، اظهار داشت: ایجاد مراکز تخصصی در رشته های مورد نیاز جامعه علمی و اجرایی کشور همانند طب، مدیریت و اقتصاد اسلامی و معرفی مراکز تخصصی حوزه های به عنوان مجموعه های مورد اعتماد حوزه در موضوعات تخصصی برای رفع نیاز و پاسخ به سؤالات نهادهای گوناگون علمی و فرهنگی کشور از دیگر عوامل تقویت کننده است.
وی با اشاره به محور دوم با عنوان جایگاه اساتید مراکز تخصصی ادامه داد: اعتبار بخشیدن به جایگاه و تصمیمات هیأت علمی مراکز تخصصی با صدور حکم از سوی مرکز مدیریت و تشکیل هیأت ها و گروه های علمی در مراکز، تعریف جایگاه مناسب برای اساتید مراکز تخصصی در کنار سایر اساتید سطوح عالی، لحاظ امتیازات مربوطه برای اساتید، اطلاع رسانی منظم به اساتید نسبت به موضوعات و چالش های عقیدتی و سیاسی و فرهنگی جهان اسلام، همکاری در چاپ نوشته های اساتید و تشکیل سامانه ای برای معرفی اساتید سبب ارتقا جایگاه اساتید مراکز می شود.
حجت الاسلام آذربایجانی محور سوم را مسائل آموزشی عنوان و اضافه کرد: تصویب مواد آموزشی و سر فصل ها در هیأت علمی مراکز با حضور کارشناسان شورای گسترش و در صورت ادامه روند فعلی تسریع در روند مواد درسی و سرفصل ها مسأله ای است که همه مراکز و غالب اساتید بر آن اتفاق نظر دارند.
وی عنوان کرد: تقلیل واحدهای درسی در سطح 3 و 4 و نزدیک شدن آن به حجم درسی سایر مراکز آموزشی معادل، سرعت در تصویب و راه اندازی سطح 4 مراکز تخصصی که اگر این چنین نشود نیروهای زبده از دست می روند، راه اندازی بانک اطلاعاتی اساتید برای جذب و گزینش بهترین اساتید و روزآمد کردن اطلاعات آن در هر ترم، پژوهش محور بودن آموزش ها، اهتمام مدیران و اساتید مراکز به مسائل اخلاقی و ایجاد جذابیت های لازم برای حضور طلاب در مراکز تخصصی از مواردی است که باید در موضوع آموزش به آن توجه شود.
مدیر مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه با اشاره به فرایند پایان نامه نویسی به عنوان محور چهارم خاطرنشان کرد: فرایندی که در حال حاضر در حوزه علمیه وجود دارد یکی از مانع جدی پر رونق شدن مراکز تخصصی است، باید به سمت تخصصی شدن پایان نامه ها حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: واگذاری امور پایاننامههای مراکز به خوشان با نظارت شورای مدارج علمی، ارائه موضوعات و خلأهای روز پژوهشی در ارتباط با نظام اسلامی و جهان اسلام، کوتاه شدن زمان ارزیابی بخش آمار و بررسی برای متقاضیان پایان نامه، تناسب پایان نامه نویسی با موضوع و رشته تحصیلی و کوتاه شدن زمان ارزیابی موضوع تا دفاع سبب تخصصی شدن پایان نامه ها می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که به امکانات خدماتی مراکز باید توجه شود، گفت: توجه به نیروهای مراکز و کم کردن ساعت کاری آن ها، اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در طلاب مستعد برای حضور در مراکر تخصصی همانندارتقای رتبه شهریه، تقویت فناوری های روز در مراکز تخصصی، ایجاد ساختمان مرکزی جامع برای مراکز تخصصی و تجهیز کتابخانه ها و کلاس ها از نیازهای خدماتی به شمار می رود./1323/پ202/ی