۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۶۴۴۵۷
رییس مجلس در همایش فرمانداران:

امنیت ملی نباید در انتخابات تحت الشعاع قرار گیرد/ مشکلات اقتصادی به ضعف مدیریت برمی گردد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید فضای روانی سالم درانتخابات ایجاد و حاکم شود تا رجال کشور در آن شرکت داشته باشند توهین و تخریب به شان افراد لطمه زده و حضور آنها را کم‌رنگ می‌کند، انتخابات امر مبارکی است که مردم در سرنوشت خود دخالت می‌کنند در این امر نباید توهین و تخریب وجود داشته باشد.
لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور با موضوع انتخابات که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل گفت: فهم مشکلات مردم و حل آنها در این شرایط اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: اگر فردی مشکلی از مردم را بشناسد و تلاش کند آن را حل کند خداوند دست او را خواهد گرفت، اگر شما به مشکلات مردم برسید به این نوید پیامبر(ص) خواهید رسید.

با توجه به شراط منطقه انتخابات کشور تاثیرات بین‌المللی دارد

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری عنوان کرد: با توجه به شرایط منطقه انتخابات کشور ما می‌تواند بر منطقه و بین‌الملل تاثیر گذار باشد، وقتی ما نظام مردم سالار را انتخاب کردیم انتخابات مهم ترین ساز و کار آن خواهد بود.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشت: امروز وضعیت غیرقابل‌ پیش‌بینی بر منطقه حاکم شده که عناصر سرکش و کم‌هویت دینی عوامل این وضعیت شدند، اما ایران به عنوان کشوری با تفکر الهام بخش انقلابی سبب بیداری مسلمانان می‌شود همچنین مسانل امنیتی ما سبب می‌شود که ارزیابی صحیحی از منطقه داشته باشیم.

وی افزود: انتخابات با شکوه به طور قطع قدر و منزلت کشور ما را بالا می‌برد و مسائل امنیتی یک کشور جدا از مسائل امنیتی منطقه نیست؛ خوشبختانه ایران از ثبات امنیتی خوبی برخوردار است که این امنیت پایدار و قوی به دلیل هوشیاری ملت و نیروهای کارآمد این کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله هسته‌ای بیان داشت: در مساله هسته‌ای مسیر روشنی در کشور گشوده شده که با رهنمودهای دقیق رهبر معظم انقلاب امیدواریم سرانجام خوبی داشته باشد.

لاریجانی افزود: در موضوع هسته‌ای برخی اظهارات و نگرانی‌ها مطرح می‌شود که باید به کلیت موضوع توجه شود اما دولت با بررسی واقع‌بینانه مساله حل مشکل هسته‌ای را انتخاب و پیگیری می‌کند که امیدواریم به نتیجه خوبی برسد.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد داخلی کشور در انتخابات تاثیرگذار است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری به اقتصاد کشور توجه تام دارند و فرمودند که امروز میدان جهاد در میدان اقتصاد قرار دارد، این فرمایش رهبری مسؤولیت ما را بیشتر می‌کند که اگر بخواهیم تاثیرگذار باشیم بدون اقتصاد پویا ممکن نیست.

نبود مدیریت صحیح سبب مشکلات اقتصادی در کشور است

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در زمینه اقتصاد آسیب‌پذیر هستیم و این اشکال بزرگ به عدم مدیریت صحیح در اقتصاد بر می‌گردد که از منابع به درستی استفاده نمی‌شود، اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید تولید داشته باشیم در حالی‌که در کشور تولید دچار رکود بوده و از سرمایه‌گذاری‌ها  استفاده نمی‌شود.

لاریجانی گفت: در راستای شکوفایی اقتصاد باید معوقات بانکی در بخش تولید یا شامل بخشودگی جرایم یا برای پرداخت قسط‌بندی شود؛ بانک‌ها باید به دولت در زمینه تولید کمک کنند، همچنین باید دستورالعملی صادر شود تا فرمانداران و استانداران ودستگاه‌های مختلف نیز در این زمینه دولت را کمک کنند.

وی با اشاره به طرح‌های عمرانی، عنوان کرد: باید طرح‌های عمرانی به مردم واگذار شود تا طرح‌های نیمه‌تمام را تمام کرد در این زمینه باید بخش خصوصی فعال شود، باید در این زمینه به استاندارها دستورالعمل روشن داده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب در کشور، اظهار داشت: باید کاری کرد که با یک مکانیزمی به روستاها آبرسانی شود، در این زمینه وزارت کشور نیز می‌تواند میدان‌داری کند.

لاریجانی با اشاره به برنامه ششم بیان داشت: مؤلفه‌های اصلی اقتصادی باید در برنامه ششم درست تعریف و عملیاتی شود اولویت پروژه‌های مهم را مشخص کنیم، نمی‌ارزد ما کتاب قانون جدید به خاطر این مساله بنویسیم هر چه علمیاتی‌تر شود بهتر است.

وی افزود: مسیر اقتصادی که دولت طی کرد آرامشی را به کشور داده و برخی نوسات تورمی را آرام کرد اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شود باید بپذیریم که با کمک مردم اقتصاد ما شکوفا می‌شود اگر بخواهیم رشد اقتصاد کشور شتاب گیرد باید همه امور دیوانی ما در این زمینه فعال شوند.

افزایش بودجه جاری به نفع کشور نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که افزایش بودجه جاری به نفع کشور نیست، عنوان کرد: باید شرایط سرمایه‌گذاری را برای مردم روشن کرد تا با وجود بحران‌های منقطه‌ای مسیر سرمایه‌گذاری برای مردم امیدوار کننده باشد ما باید از فضای مثبت امنیت در کشور خود استفاده کنیم.

لاریجانی با اشاره به امر انتخابات بیان داشت: در انتخابات مردم باید احساس کنند که حضور آنها تاثیر مهمی بر سرنوشت خود آنها دارد، در این راستا باید تلاش شود که کارهای مهم عمرانی مطرح و فضا پرتحرک بوده و  یاس‌آلود نباشد ایجاد فضای امیدوار کننده یک رکن است، امروز عمل انقلابی این نیست که شرایط را سیاه نشان دهیم؛ امر مهم انتخابات باید با نقد منصفانه باشد تا شرایط را برای حرکت رو به پیش فراهم کنیم.

وی افزود: باید کارهای زیادی شود تا حضور حداکثری در انتخابات صورت گیرد زیرا این امر پشتوانه بزرگ برای نظام و حفظ منافع ملی و امنیت کشور است نباید این موضوع مهم را کم ارزش دانست.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید رقابت سالم و واقعی در کشور ایجاد شود مردم بدانند که رای آنها برای آینده کشور مفید است در این زمینه هیات‌های نظارت و اجرای مسئول هستند احزاب و گروه‌های سیاسی نیز باید تلاش کنند، امنیت اجتماعی و روانی انگیزه حضور حداکثری را زیاد می‌کند نباید اجازه دهیم امنیت کشور بی‌جهت مخدوش شود.

باید فضای روانی سالم درانتخابات ایجاد و حاکم شود

لاریجانی با اشاره به فضای روانی سالم در انتخابات، اظهار داشت: باید فضای روانی سالم درانتخابات ایجاد و حاکم شود تا رجال کشور در آن شرکت داشته باشند توهین و تخریب به شان افراد لطمه زده و حضور آنها را کم‌رنگ می‌کند، انتخابات امر مبارکی است که مردم در سرنوشت خود دخالت می‌کنند در این امر نباید توهین و تخریب وجود داشته باشد باید همه در شهر و استان‌ها مراقب باشند آداب آن مراعات شود.

وی با اشاره به رعایت مسائل امنیت ملی کشور ابراز کرد: در انتخابات نباید حدود و امنیت ملی از بین رود، یعنی تفرقه بین افراد، اقوام ایجاد نشود و به گونه‌ای حرف زده نشود که مختصات کشور ما دستمایه تخریب توسط برخی کشورهای دیگر شود، در انتخابات کاندیداها، احزاب و طرفدارن آنها مراقب باشند که انتخابات کمک‌کننده به امنیت ملی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای برگزاری انتخابات سالم ما باید استراتژی داشته باشیم، در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند: رای ملت حق‌الناس است، استراتژی ما باید این باشد که اگر کسی تخلف کرد فرد را کنار بگذاریم نه این‌ که مردم را از انتخابات محروم کنیم کسانی که مخل انتخابات هستند را کنار بزنیم.

در انتخابات باید به تخلفات سریع رسیدگی شود

لاریجانی با اشاره به برخی اتهامات در انتخابات، عنوان کرد: باید در انتخابات سرعت عمل در رسیدگی به تخلفات وجود داشته باشد از کوچک ترین مساله که بتواند اعتماد مردم را افزایش دهد نباید گذشت کرد، حتی اگر بشود مردم بتوانند داخل صندوق را ببینند باید این کار کرد.

وی افزود: در نحوه تبلیغات و نظارت استانداران، فرمانداران و همه دستگاه‌های اجرایی سخت‌گیری انتخاباتی نداشته باشند، یعنی هر چه ناظران شورای نگهبان مستقل‌تر باشند اعتماد مردم بیشتر می‌شود مردم را نباید حساس کرد که به صورت سازمان یافته در انتخابات دخالت می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حقوق کاندیداها، در پایان خاطرنشان کرد: کاندیداها حقوقی دارند که نباید تهدید شوند، یعنی آنها با توجه به قانون باید باید از حقوق ملت دفاع کنند اگر تهدید شوند نمی توانند از حقوق ملت دفاع کنند مساله آزادی فکر موضوع اساسی برای انتخابات است./807/پ202/ج

ارسال نظرات