۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۶۶۳۵۵
آیت الله مصباح یزدی در دیدار معاون پژوهش حوزه:

حضرت امام روحانیت را به بالاترین جایگاه رساند/ نغمه های ضد پژوهش همچنان در حوزه به گوش می رسد

خبرگزار رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با بیان این که متاسفانه همچنان نغمه های ضد پژوهش در حوزه به گوش می رسد، نگاه مادی به عرصه پژوهش و همچنین طلبگی را آفت آفرین دانست و تاکید کرد: توجه صرف به مادیات نه تنها فایده‌ای برای محققین نخواهد داشت بلکه از کیفیت کار آنان و نتیجه بخشی آن خواهد کاست.
آيت الله مصباح
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز در دیدار معاون پژوهش حوزه های علمیه، پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه انجام شده است را حاصل حرکت امام خمینی (ره) و تأثیر آن در حوزه‌های علمیه اسلام و بخصوص قم دانست و اظهار داشت: این شجره طیبه آثار خود را در موارد مختلف نشان می‌داد و همه باید سعی کنند که ادامه دهنده راه آن امام بزرگوار باشند.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به نقش نیروی جوان و با نشاط در عرصه پژوهش علوم حوزوی ابراز داشت: در بخش پژوهش علوم حوزوی باید بررسی شود که در موقعیت فعلی چه کمکی می توان به حوزه علمیه قم انجام داد؛ چگونه می‌توان نیازهای جامعه را پاسخگو بود؛ بخش پژوهش چه تحولاتی در جامعه انجام داده و در آینده چه وظیفه‌ای را باید بر دوش داشته باشد؛ با توجه به این مسائل پژوهش باید تقویت شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آموزش و پژوهش هیچ گاه در حوزه علمیه متروک نبوده است؛ همیشه بزرگان آثار گرانبهایی به وجود آورده‌اند که به ویژه در فقه باعث افتخار شیعه و اسلام بوده است؛ هر چند از قراین تاریخی مشهود است که فعالیت‌های روحانیت٬ نهادهای دینی و حوزه‌های علمیه در دوران ستم‌شاهی به کندترین سرعت حرکت خود در سال های فعالیتش رسیده است.
 
وی به مشکلات عدیده روحانیت در زمان ستم‌شاهی اشاره کرد و ادامه داد: در این دوران حوزه‌های علمیه ضعیف شدند٬ علما و روحانیت خانه‌نشین شدند، این قشر در روزنامه‌ها به سخره گرفته می‌شدند٬ روحانیت را سربار جامعه می‌دانستند و روحانیت به هیچ وجه جایگاه خوبی نداشت.
 
آیت الله مصباح یزدی فعالیت‌های علمایی چون آیت الله کاشانی را در شهرستان‌های مختلف ستود و ادامه داد: هر چند فعالیت‌هایی توسط علما برای تغییر اوضاع انجام می‌شد اما این فعالیت‌ها در حد ایده و آرزو باقی می‌ماند و در این بین تنها امام خمینی (ره) توانست با اخلاص و شجاعت خود کار اساسی و کارستانی انجام دهند که روحانیت را به بالاترین جایی که یک قشر می‌تواند تصور آن را در عالم داشته باشد برساند.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ابراز داشت: از بین فعالیت‌های سیاسی٬ نظامی٬ علمی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و اخلاقی، معاونت پژوهش‌های حوزه علمیه وظیفه پرداختن به بخشی از شاخه علمی را دارد؛ این پژوهش‌ها به دو بخش سنتی و بخش مقارن و تطبیقی تقسیم می‌شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پژوهش‌های سنتی که باید به قوت خود باقی باشد لیکن در بخش پژوهش‌های مقارن و تطبیقی باید طراحی کلی انجام شود تا در زمینه فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌های جهانی انجام می‌شود حوزه‌های علمیه جهان اسلام عقب نمانند و پا به پای دیگر حوزه‌های علمیه جهانی، حوزه‌های علمیه جهان اسلام قدم بردارند.
 
وی ادامه گفت: طرح‌هایی کلی برای پژوهش‌های علوم مختلف در دراز مدت باید برنامه‌ریزی شود و خطوط عریضی برای آن در نظر گرفته شود؛ لازم نیست که به جزئیات توجه خاصی شود٬ فعالیت‌ها را شروع کنید و در طی مسیر به حدود آن دست می‌یابید.
 
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف راهبردی باید افرادی را انتخاب کنید که مطالعات بیشتری دارند و به منظور رسیدن به نتیجه‌ای درست احساس وظیفه می‌کنند؛ پژوهش‌های مقدماتی انجام شده سرمایه علمی حوزه است؛ بر اساس آن‌ها باید پژوهشگران با فکری اصیل شروع به فعالیت کنند.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شرایط فرهنگی در بخش پژوهش روحانیت را قبل از انقلاب نامساعد ارزیابی کرد و گفت: کماکان نغمه‌هایی ضد پژوهش در حوزه به گوش می‌رسد؛ یکی از شخصیت های حوزوی درباره این مرکز( مؤسسه امام خمینی) گفته بود «چرا نمی‌گذارید طلبه‌ها بروند درس بخوانند»؛ این در حالی است که این مرکز با توصیه مستقیم امام خمینی (ره)و پیگیری‌های مجدانه ایشان شروع به کار کرده است و فرموده بودند که اگر لازم باشد تا آخر عمرم خرج اینجا را خواهم داد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بعضی درس خواندن را تنها در حوزه می‌بینند و پژوهش را با آن مخالف می‌دانند؛ برای ترسیم اهداف کلی و راهبردهای آن باید از افرادی استفاده کنید که نیازهای جامعه را درک کنند؛ افرادی معقول و منطقی که با مسائل آشنا و زمینه پذیرش را برای تحول و نوآوری داشته باشند.
 
وی با اشاره به تفکراتی که دم از ورود مادیات یعنی امکانات٬ وسایل٬ سفرها و در کنار آن گردش و تفرج برای محققین می‌زنند گفت: توجه صرف به مادیات نه تنها فایده‌ای برای محققین نخواهد داشت بلکه از کیفیت کار آنان و نتیجه بخشی آن خواهد کاست.
 
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: لازم نیست یک محقق شیخ انصاری باشد اما باید انگیزه الهی در کار خود داشته باشد و تنها برای کسب منافع مادی کار خود را انجام ندهد که این ضربات مستقیمی به کار تحقیقی او وارد خواهد کرد؛ متأسفانه توجه به مادیات نه تنها در حوزه از بین نرفته است بلکه رو به ازدیاد است که باید نگران آن بود.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به تحقیقاتی که برآورد هزینه آن‌ها با توجه به تعداد صفحه و یا ساعت انجام آن‌ها محاسبه می‌شود اظهار داشت: صفحات یک کار تحقیقی را اضافه می‌کنند تا بتوانند بیشتر از مادیات بهره‌مند شوند؛ اینگونه کار کردن که از معنویتی برخوردار نیست نه تنها فایده‌ای برای جامعه نخواهد داشت بلکه دارای مضرات فراوانی است؛ این نکته نه تنها در پژوهش‌های حوزوی که در دیگر شؤون جامعه اسلامی قابل بررسی است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به درآمدهای کلان بخش ورزش اظهار داشت: ممکن است حقوق یک هفته کار فوتبالیست از حقوق یک سال پژوهشگر برجسته حوزه بیشتر باشد؛ اگرحوزویان کشور به دنبال این باشند که کجا بیشتر می‌دهند در مسیر خطرناکی قرار گرفته‌اند؛ این توجه به مادیات برای دنیای حوزویان هم خطرناک است چه رسد به آخرت شان.
 
وی ادامه داد: توجه صرف به مادیات همیشه موجب پسرفت در زمینه‌های مختلف می‌شود؛ با وجود مخارج کلان فوتبال کشور  شاهد تضعیف سال به سال آن هستیم؛ با پرداخت بیشتر هزینه در بخش پژوهش نیز شاهد مونتاژ شدن کتاب‌های حوزوی خواهیم بود.
 
آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: حوزویان باید تنها به دنبال امرار معاش و گذراندن امور باشند؛ با توجه بیش از اندازه به مادیات و دریافت حقوق و تسهیلات بیش از حد مسکن و خوراک روزانه پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
 
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: همانطور که در احکام اسلامی قاضی حقوق معینی ندارد و برای گذران امور روزمره خود در حد نیازش می‌تواند از بیت المال استفاده کند محققین و پژوهشگران حوزوی نیز بدون توجه به مسائل دنیوی باید کار خود را در مطلوب‌ترین وضعیت خود انجام دهند و تنها به فکر آبرومندی و تأمین معاش خود باشند تا سمت کسی دست دراز نکنند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: آخوندی شغل نیست؛ کسی نباید به این فکر باشد که این راه وسیله‌ای برای کسب درآمد بیشتر است و از لحاظ مادی می‌توانم زندگی مرفهی داشته باشم؛ این دیدگاه باعث خواهد شد تا روحانیت تضعیف شود./836/پ201/ش
ارسال نظرات