۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۲۷۰۶۵۳
آیت الله نوری همدانی:

فهم معنای معاد در گرو شناخت انسان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی به معاد و روز قیامت اشاره کرد و گفت: فهم معنای معاد در گرو شناخت انسان است؛ زیرا انسان دارای جسم و روح است و اصالت وجود هر فردی به روحش بستگی دارد.
حضرت آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در یازدهمین برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد به معاد و روز قیامت اشاره کرد و گفت: فهم معنای معاد در گرو شناخت انسان است؛ زیرا انسان دارای جسم و روح است و اصالت وجود هر فردی به روحش بستگی دارد.

 

وی شخصیت انسان را به روحش مرتبط دانست و اظهار داشت: جسم انسان، ابزار روح است و شخصیت و حقیقت انسان را روح تشکیل می‌دهد؛ از این‌رو خداوند در قیامت نیز جسم را دوباره به روح ملحق می‌کند.

 

 حضرت آیت الله نوری همدانی به عالم برزخ اشاره کرد و افزود: بعد از مرگ، روح انسان از جسمش جدا می‌شود و جسم از بین می‌‌رود؛ اما روح وارد عالم برزخ می‌شود که اگر انسان در دنیا باایمان و صالح باشد در این عالم متنعم است و اگر فردی بی‌ایمان و فاسد باشد به عذاب گرفتار می‌شود.

 

وی ابراز داشت: مرگ به معنای فنا و نیستی نیست؛ بلکه انتقال روح از این دنیا به جهان دیگر است که قرآن از این قبض روح به «توفی» تعبیر می‌کند؛ چنان که به فردی که از دنیا رفته، متوفی گفته می‌شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به علم الهی اشاره کرد و گفت: برخی نسبت به زنده‌ شدن مردگان در قیامت شبهه و تردید می‌کردند که آیات و روایات فراوانی در پاسخ آنها وجود دارد؛ چنان که خداوند می‌فرماید «ما قادر هستیم که سرانگشتان شما را نیز جمع کنیم».

 

وی به اعجاز کلام وحی اشاره کرد و افزود: ذکر سرانگشتان در این آیه از معجزات قرآن است‌؛ زیرا در حال حاضر ثابت شده است که خطوط سر انگشت انسان‌ها با هم متفاوت است که خداوند به قدرت و اعجازش اشاره می‌کند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به مراتب روح انسان خاطرنشان کرد: مرتبه نخست روح، نفس اماره است که به گناه تمایل دارد؛ اما اگر در راه خدا گام بردارد به نفس لوامه ارتقا پیدا می‌کند.

 

وی مرتبه دوم روح را لوامه خواند و گفت: اگر انسان، مرتکب گناه شود این نفس، انسان را ملامت و سرزنش می‌کند و به توبه و بازگشت به سوی خداوند دعوت می‌کند.

 

این مرجع تقلید به عالی ترین مرتبه روح و نفس مطمئنه اشاره کرد و افزود: روح انسان در این مرحله به درجه‌ای از کمال می‌رسد که خداوند در سوره فجر این گونه از آن تقدیر می‌فرماید «یا ایتها النفس المطمئنه، ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» به سوی خدا برگرد، درحالی که از خدا راضی هستی و خداوند نیز از تو خشنود است./908/پ202/ج

ارسال نظرات