بد عهدی و پیمان شکنی از صفات منافقان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، وفای به عهد و پیمان را از فضائل اخلاقی خواند و اظهار داشت: شخصیت انسانها در عمل کردن به عهد و پیمانها ظاهر میشود.
مفسر برجسته قرآن کریم پیمان شکنی را از صفات منافقان برشمرد و ابراز داشت: منافقان کسانی هستند که اگر عهد و پیمانی به نفع شان باشد به آن عمل میکنند و اگر پیمانی به ضررشان باشد عهدشکنی میکنند.
وی به جنگ صفین اشاره کرد و یادآور شد: لشکریان حضرت علی(ع) در جنگ صفین در آستانه پیروزی بودند که عمروعاص، نقشهای را از پیش طراحی کرد و با نیزه زدن قرآنها، سپاه حضرت علی(ع) را فریب داد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: لشکریان ساده لوح بعد از این جریان، حضرت علی(ع) را تحت فشار قرار دادند که حکمیت را بپذیرد؛ بنابراین امیرمؤمنان(ع) با آنکه مخالف بودند این پیمان را قبول کردند.
وی افزود: بعد از امضای حکمیت، لشکر حضرت علی(ع) متوجه اشتباه خودشان شدند؛ از اینرو از امیرمؤمنان علی(ع) درخواست کردند که پیمان حکمیت را نقض کند و حضرت علی(ع) با این که این پیمان به ضررشان بود؛ اما مردم را از پیمان شکنی نهی کردند و نقض عهد را نپذیرفتند.
حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: حضرت علی(ع) در بالای منبر خبر از غیب داده و به سعدبن ابی وقاص فرمودند «گوسالهای در خانه تو است که فرزندم حسین(ع) را به شهادت میرساند» که منظور جریان کربلا و شهادت امام حسین(ع) به دست عمر سعد بود.
وی به عهد شکنی عمرسعد اشاره کرد و گفت: عمر سعد به دلیل شهرت روایت حضرت علی(ع)، در جوانی با امام حسین(ع) پیمان بست که هیچگاه علیه ایشان اقدامی نکند؛ اما پیمان را نقض کرد و در کربلا بدترین فجایع را مرتکب شد.
این مرجع تقلید در ادامه به تفسیر سوره احزاب پرداخت و تأکید کرد: برخی از مسلمانان نیز با مشاهده احزاب کفار در پشت خندق مدینه، پیمان شکنی کرده و از جبهه جنگ فرار کردند؛ چنان که در جنگ احد با پیامبر(ص) پیمان بسته بودند که از ایشان حمایت کنند.
وی با اشاره به قضا و قدر الهی ابراز داشت: همه کارها دست خدا است که اگر کسی را بخواهد میمیراند؛ یا بر عمرش میافزاید؛ اما بعد از نقض پیمان، مدت کوتاه این زندگی با ذلت، ارزشی ندارد.
حضرت آیت الله سبحانی در پایان مسأله قضا و قدر را در راستای اختیار انسان خواند و افزود: حضرت علی(ع) از دیواری که در حال تخریب بود، فرار کرد و فردی به ایشان گفت «از قضا و قدر فرار میکنی»؛ حضرت فرمودند «خداوند دو قضا دارد، زیر دیوار کج ماندن و مردن یا فرار کردن و نجات یافتن، هر دو از قضا و قدر الهی است»، که انسان عاقل و مختار به روش دوم عمل میکند و خودش را نجات میدهد./908/پ201/ج