۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۲۷۰۹۲۵
آیت الله نوری همدانی:

مرگ بسیاری از انسان ها را از خواب بیدار می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، ملاک برتری انسان‌ها را تقوا و ایمان خواند و گفت: بلال حبشی، غلام سیاهی بود که در راه اسلام، شکنجه‌های زیادی را متحمل شد و با این که در زبان لکنت داشت و صوت زیبایی نداشت؛ پیامبر اکرم(ص) او را مؤذن و بلندگوی اسلام قرار دادند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در دوازدهمین برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، شناخت انسان را مقدمه شناخت معاد خواند و اظهار داشت: انسان دارای دو بُعد جسمانی و روحانی است و جسم همچون ابزاری در دست روح است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: مرگ به معنای فنا و نیستی نیست و انسان با مردن هوشیارتر می‌شود و در روز قیامت بعد از زنده شدن در دادگاه عدل الهی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

 

وی به جنگ بدر اشاره کرد و گفت: مسلمانان در این جنگ بر کفار پیروز شدند و پیامبراکرم(ع) بعد از این جنگ خطاب به کشته‌های مشرکان فرمودند «من وعده‌های خداوند را حق یافتم؛ شما نیز وعده خداوند را دریافت کردید».

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: برخی از یاران پیامبر(ع) عرض کردند ‌«شما با مردگان سخن می‌گویید» که حضرت فرمودند «اینها بهتر از شما می‌شنوند و کلام من را درک می‌کنند»؛ زیرا روح انسان بعد از مرگ شاهد و ناظر است.

 

این مرجع تقلید به علم الهی اشاره کرد و گفت: برخی نسبت به زنده‌ شدن مردگان در قیامت شبهه و تردید می‌کردند؛ چنان که فردی با در دست گرفتن استخوان پوسیده‌ای نسبت به زنده شدن مردگان تردید می‌کرد که قرآن در سوره «یس» در جواب این شبهه می‌فرماید «همان گونه که خداوند انسان را از هیچ آفریده است؛ در قیامت نیز انسان را می‌آفریند».

 

وی ابراز داشت: پیامبراکرم(ع) درباره مرگ انسان فرمودند «بسیاری از مردم در خوابند و بعد از مرگ از خواب بیدار می‌شوند»؛ از این‌رو سفارش شده است، میت را تلقین دهید، زیرا ممکن است به دلیل سکرات مرگ، عقایدش را فراموش کرده باشد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان ملاک برتری انسان‌ها را تقوا و ایمان خواند و یادآور شد: بلال حبشی، غلام سیاهی بود که در راه اسلام، شکنجه‌های زیادی را متحمل شد و با این که در زبان لکنت داشت و صوت زیبایی نداشت؛ پیامبر اکرم(ص) او را مؤذن و بلندگوی اسلام قرار دادند./908/پ202/ج

ارسال نظرات