۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۲۷۲۴۴۵
نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد:

شب قدر زمینه ساز بیداری فطرت انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی با اشاره به فضیلت و اعمال شب قدر، گفت: شب قدر زمینه ساز بیداری فطرت و خمیرمایه اصلی انسانی است.
حجت الاسلام حسناتي امام جمعه نجف آباد

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد در مراسم احیای شب قدر که در  مسجد جامع نجف‌آباد برگزار شد، درباره اهمیت شب قدر، گفت: قلب ماه رمضان، شب قدر است که خداوند نهایت لطف و رحمت خود را در این شب بر بندگانش نازل می کند.

 

وی با بیان این که در سوره های قدر، دخان و آیه 185 سوره بقره درباره شب قدر در قرآن بیان شده است، افزود: درباره این که شب قدر دقیقا کدام یک از شب های ماه رمضان است، یکی از اسرار الهی است همانند بسیاری دیگر از اسرار الهی هم چون زمان ظهور حضرت حجت، و در بسیاری از روایات وارد شده است که این سه شب و یا شب 27 ماه، شب قدر است.

 

حجت الاسلام حسناتی درباره فلسفه مخفی ماندن شب قدر در بین شب های ماه رمضان تصریح کرد: مخفی بودن این شب از این جهت است که اگر زمان شب قدر دقیقا مشخص بود، افراد آن بهره کافی که باید از این شب می بردند، بی نصیب می مانند و این مخفی بودن برای پیدا کردن آمادگی و معرفت به نسبت به شب قدر قرار داده شده است.

 

وی در ادامه با بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) درباره اهمیت و فضیلت شب قدر بیان داشت: شهر رمضان سید الشهور، ماه رمضان سرور و آقای همه ماه ها است و لیله القدر سیده الیالی و بین شب های عالم، شب قدر سرور همه شب های عالم است و پیامبر در این کلام نورانی خود به اوج اهمیت این شب و تأکید بر اهمیت نسبت به این شب سفارش کرده اند.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد با اشاره به حدیثی دیگر از رسول اکرم که به نقل از حضرت موسی(ع) بیان شده است، درباره اعمال شب قدر گفت: روایت است که حضرت موسی از خداوند پرسید، خدایا می خواهم به تو نزدیک شوم و به تو تقرب پیدا کنم،خداوند فرمود: تقرب به من از راه شب زنده داری و احیای شب قدر است و از این حدیث می توان پی برد که شب قدر تنها مربوط به دین اسلام و بعد از ظهور اسلام نبوده است بلکه در کل عالم شب قدر وجود داشته است.  

 

وی در ادامه حدیث بیان داشت: کسی که خواستار رحمت خداوند است، باید در شب قدر به مساکین رحم کند و رحم کردن به مساکین بالاتر از افطاری دادن به فقرا است و بتوانیم گره از کار مسکینی در این شب باز کنیم خود اوج معرفت نسبت به این شب است.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان حدیث رسول اکرم(ص) تصریح کرد: برگ جواز از پل صراط، صدقه در شب قدر است، کسی که خواستار میوه های بهشتی است باید در شب قدر خدا را با معرفت تسبیح گوید و آن که می خواهد تا ابد از آتش سوزان نجات پیدا کند، باید در شب قدر توبه حقیقی داشته باشد و آن که رضایت خداوند را طالب است، باید دو رکعت نماز با معرفت در این شب برپا دارد.

 

وی در ادامه افزود: شب قدر براساس همین اعمال که حضرت موسی در گفتگو با خداوند بیان کرده است، رقم می خورد و همین اعمال نیک است که خمیرمایه و فطرت الهی انسان را نشان می دهد که به راستی آیا توانسته است بر شهوات و هوی و هوس های دنیایی غلبه کند یا در بند هوی و هوس های دنیا شده است و خداوند این شب را قرار داده است تا انسان بتواند لااقل در طول یک شب از عمر خویش به وجدان و فطرت خود رجوع کند.

 

امام جمعه نجف‌آباد در ادامه با بیان حدیث دیگری از امام باقر که در جواب یکی از یاران که درباره انا انزلناه فی لیله المبارکه، که چه شبی است، سوال کرده بود، گفت: امام در شرح این سوال فرمودند این شب مبارک، شب قدر است و نشانه این است که در ماه رمضان و در دهه آخر آن است که تمام قرآن در شب قدر نازل شد و خداوند همه تقدیرات عالم را از روی حکمت در این شب رقم می خورد.

 

وی در ادامه حدیث درباره آیه «لیله القدر خیر من الف شهر» شب قدر بهتر از هزار ماه است، منظور چیست؟، افزود: امام در شرح این آیه  به صحابی خود فرمود، منظور اعمالی است که در این شب انجام می شود، همانند صلاه، زکات، و انواع خوبی ها، توبه، ذکر، عیادت مریض، صله رحم که انجام این اعمال در این ماه برتر از از هزار ماه است و خداوند پاداش مومنان در این شب افزایش می‌دهد چون مومن در این ماه میهمان خداست و خداوند از سر لطف و رحمتش چنین پاداشی می دهد.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه افزود: ماه رمضان بدون درک شب قدر، تنها یک تشنگی و گرسنگی بی جهت و بی هدف است، و آن چه این ماه را زنده نگه می دارد، درک و معرفت نسبت به شب قدر است.

 

وی در پایان درباره اعمالی که سبب درک این شب می شود با توجه به احادیث و روایات گفت: در بعضی روایات است که از اول ماه هر شب با قرآن عجین شود، نماز جماعت را ترک نکند، خواندن سوره دخان در این ماه، و هم چنین کسی که در این ماه با قرآن محشور شود، از جمله اعمالی است که ائمه برای درک شب قدر سفارش کرده اند./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات